عصر خودرو

معاون وزیر صمت:

بیش از ۴۰ درصد اشتغال صنعتی کشور مربوط به کسب‌وکارهای کوچک است

عصر بازار- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۴۰ درصد اشتغال صنعتی در کشور مربوط به بنگاه‌های زیر ۱۰۰ نفر است و باید سهم بیشتری از تسهیلات به این واحدها تعلق بگیرد.

بیش از ۴۰ درصد اشتغال صنعتی کشور مربوط به کسب‌وکارهای کوچک است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی رسولیان امروز 16 تیرماه پیش از مراسم آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی (صنعتی -صنفی) نزدیک به شهرک صنعتی مشهد در جاده کلات اظهار کرد: تاکید مقام معظم رهبری همواره بر رفاه مردم بوده و شاهد این موضوع شعارهای منتخب سال است.

    وی افزود: یکی از محورهای توسعه کشور تولید است و تولید ایجاد اشتعال پایدار میسر نخواهد بود مگر از مسیر تولید و اشتغال پایدار. باید عزم جدی در زمینه تولید داشته باشیم؛ تولید ابزارهای مشخص می‌خواهد که یک ابزار، منابع انسانی توانمند و آماده به کار است که در کشور وجود دارد. بخش مهم دیگر تامین زیرساخت‌ها و بخش دیگر تامین مالی است.  امروز یکی از مشکلات در کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای کوچک تامین مالی است‌. امروز بیش از 40 درصد اشتغال صنعتی در کشور مربوط به بنگاه‌های زیر 100 نفر است و باید سهم بیشتری از تسهیلات به این واحدها تعلق بگیرد.

    رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد:  در دنیا تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بورس است و بنگاه‌های کوچک از طریق بانک‌ها تامین مالی می‌شوند. بخش دیگر از تولید مربوط به زیست بوم تولید است؛ در مشهد خوشبختانه زیست بود نسبتا مناسبی برای تولید وجود دارد.

    رسولیان با اشاره به مشکلات بروکراسی در کشور افزود: متاسفانه بروکراسی از قبل انقلاب تاکنون کشور را دچار مشکل کرده است. دولت‌های مختلف از جمله دولت سیزدهم تلاش کردند تا این مشکل را کاهش دهند و امروز این موضوع در قانون بهبود محیط کسب و کار مشاهده می‌شود.  مجموعه قوانین و مقرراتی را از سال‌های قبل مصوب کردیم که همانند زنجیری شده است و باید در بخش‌های مختلف بروکراسی را از بین برد.

    وی با اشاره به اینکه کسب و کارهای کوچک بسیار مهم هستند، گفت: شهرک‌های صنفی می‌تواند یکی از مسیرهای توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط باشد. برای این منظور در سطح کشور بنا داریم شهرک‌های صنفی ایجاد کنیم و در برنامه هفتم توسعه این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. همچنین  ایجاد خوشه‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفته تا زنجیره ارزش تکمیل شود و 500 خوشه صنعتی شناسایی شده است.

    رسولیان خاطرنشان کرد: الگوی مدیریت ما در صنعت و تولید باید تغییر کند. دنیا مسیر زنجیره ارزش را با دقت دنبال می‌کند و باید در سطح کشور زنجیره ارزش ایجاد شود. در روستایی در همدان فقط لباس بچه تولید می‌شود و این زنجیره ارزش شکل گرفته است. مشهد استعداد جدی برای ایجاد زنجیره ارزش در بخش  پوشاک، کیف و کفش و سنگ‌های قیمتی دارد. خوشبختانه به تازگی شهرک صنعتی شماره 5 به بهره برداری رسیده که به تنهایی نمی‌تواند اشتغال ایجاد کند و نیازمند شهرک‌های کوچک صنفی است که یکدیگر را تقویت کنند و باید چندین شهرک دیگر در مشهد ایجاد شود. این موضوع به احیاء واحدهای راکد در کشور نیز کمک خواهد کرد که بخشی از سیاست‌های دولت است.

    وی افزود: تاکنون شهرک سازی در کشور توسط بخش دولتی انجام می‌شد و بیش از 158 شهرک فعال کشور توسط بخش دولتی ساخته شد، اما امروز بخش خصوصی خودش در این زمینه باید ورود کند.

    انتهای پیام

    برچسب ها