عصر خودرو

عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران عنوان کرد

پیش بینی رشد ۸۰۰ هزار تنی فروش مواد پلیمری در بورس کالا

عصر بازار- عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: مجموع حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا با جهش حدود ۸۰۰ هزار تنی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱رسید که پیش بینی می شود با ادامه این روند رو به رشد، حجم معاملات محصول‌های پلیمری در سال ۱۴۰۲ با افزایش بیش از ۸۰۰ هزار تنی به حدود ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تن برسد.

پیش بینی رشد ۸۰۰ هزار تنی فروش مواد پلیمری در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، برمک قنبرپور، عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در چهارمین همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران به بررسی نقش و جایگاه صنعت پلاستیک در اقتصاد کشور پرداخت و گفت: مجموع ارزش مواد اولیه مورد استفاده توسط صنایع پلاستیک از 140 همت در سال 1400 به 180 همت رسید. تخمین کل فروش صنایع پلاستیک نیز به 300 همت رسید.

    وی ادامه داد: همچنین سهم تولید ناخالص صنایع پلاستیک از تولید ناخالص داخلی بخش صنعت از 6.7 درصد در سال 1400 به 8.3 درصد در سال 1401 رسید و جهش 24 درصدی را تجربه کرد.

    رشد 20 درصدی حجم معامله در بورس کالا
    وی با اشاره به آمار معاملات مواد پلیمری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: میزان عرضه محصول‌های پلیمری در بورس کالا در سال 1401 نسبت به سال 1400 تفاوت چندانی نداشت و از 4 میلیون و 700 هزار تن به رقم 4 میلیون و 800 هزار تن رسید اما تقاضا با رشد یک میلیون تنی مواجه شد و از 5 میلیون و 700هزار تن به 6 میلیون و 700 هزار تن رسید.

    قنبرپور ادامه داد: مجموع حجم معامله محصول‌های پلیمری در بورس کالا نیز با جهش حدود 800 هزار تنی مواجه شد و از 3 میلیون و 700 هزار تن در سال 1400 به 4 میلیون و 500 هزار تن در سال 1401 رسید.

    وی پیش بینی کرد: حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا در سال 1402 از 4 میلیون و 500 هزار تن به 5 میلیون و 350 هزار تن برسد و افزایش 800 هزار تنی را تجربه کند.

    میزان صادرات مواد پلیمری
    قنبرپور گفت: صادرات مستقیم صنایع تکمیلی پلیمری از یک میلیارد و 606 میلیون دلار در سال 1400 به یک میلیارد و 662 میلیون دلار رسید. همچنین صادرات غیرمستقیم زنجیره به عنوان زیرساخت اصلی توسعه صادرات نیز از 2 میلیارد و 70 میلیون دلار به 4 میلیارد و 12 میلیون دلار رسید. بنابراین سهم این صنعت از کل صادرات غیر نفتی از 7 به 7.5 درصد افزایش یافت.

    قنبرپور به پیش بینی تقاضای داخلی پلی اتیلن پرداخت و گفت: برنامه این است که در سال 1402 تقاضای پلی اتیلن به بیش از 3 میلیون تن و تقاضای پلی پروپیلن به حدود یک میلیون و 700 هزار تن برسد.

    قنبرپور در ادامه چالش‌های پیش‌روی این صنعت را ارائه کرد و گفت: اهمیت دسترسی مستمر به مواد اولیه مورد نیاز، عدم وجود رگولاتوری فرابخشی (متشکل از ارکان مختلف فراوزارتخانه‌ای) در زنجیره تولید که تاکنون شاهد عدم شکل‌گیری واقعی زنجیره ارزش نفت و گاز-پتروشیمی- پلیمر شده است، بحران دستیابی به منابع انسانی کارآمد و پایدار و تورم و دشواری‌های تأمین مالی واحدها از جمله چالش های پیش روی صنعت پلیمر به شمار می رود.

    او افزود: مشکلات مربوط به تامین انرژی به‌طور ویژه قطع برق و گاز، تصدی‌گری دولت در ماموریت‌های بخش خصوصی، تسهیل مبادلات ارزی و کاهش مشکلات ناشی از شوک‌های تغییر نرخ ارز و قیمت‌گذاری‌های متفاوت، امکان دستیابی به تکنولوژی روزآمد در تولید مواد پلیمری و شیمیایی و نیز در طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنایع پلیمری و بازنگری موافقت نامه‌های تجاری در راستای بهره‌مندی از فرصت بازارهای جدید صادراتی از موارد مورد توجه در توسعه صنعت پلیمر است.

    برچسب ها