عصر خودرو

گارانتی اصل یک کالا را چگونه تشخیص دهیم؟

عصر بازار- استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول از دو روش ۱- استعلام با شناسه رهگیری و ۲- استعلام با برند و سریال در سامانه جامع گارانتی امکانپذیر است.

گارانتی اصل یک کالا را چگونه تشخیص دهیم؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، سامانه جامع گارانتی با هدف یکپارچه‌سازی خدمات پس از فروش در کشور راه‌اندازی شده است. سال 98 طرح اولیه آن نوشته و فاز نخست آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در این فاز امکان استعلام اصالت گارانتی کالا برای افراد مهیا شد.

    مخاطب اصلی این سامانه در درجه اول مصرف‌کنندگان و در درجه دوم شرکت‌های خدمات پس از فروش هستند. در این سامانه مصرف‌کننده می‌تواند از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود. یکسری از کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیمکارت‌خور دارای IMEI هستند ومصرف‌کننده قبل از خرید می‌تواند در سامانه جامع گارانتی با استعلام این کد رهگیری از اصالت گارانتی کالای خود مطمئن شود.

    شرکت‌های گارانتی‌کننده نیز در این سامانه می‌توانند شناسنامه‌های گارانتی که طرفین قرارداد آن‌ها (واردکننده/تولیدکننده) به ایشان واگذار نموده‌اند و کالاهای گارانتی شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه گارانتی مشاهده نموده و مدیریت کنند.

    *مطابق با ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو (سنگین یا سبک)، ماشین آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه سرویس و خدمات بعد از فروش می باشند و در حال حاضر تلفن همراه و تمامی دارای شناسه رهگیری در این سامانه قابل استعلام می‌باشند. لازم به ذکر است برای کالاهای؛ یخچال، یخچال فریزر، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو نیز اجرای این موضوع امکان پذیر شده است.

    *استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول  از دو روش 1- استعلام با شناسه رهگیری و 2- استعلام با برند و سریال امکانپذیر است.

    برای این منظور می‌توانید شناسه رهگیری یا برند و سریال آن را از روی جعبه (بسته بندی)، بدنه یا کارت گارانتی خوانده و از طرق زیر استعلام نمایید و از پاسخ استعلام، مشخصات کالا و گارانتی آن را با کالای مورد نظر برای خرید مطابقت دهید.

    همچنین از درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir (استعلام با شناسه رهگیری و سریال کالا) از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت با لینک دانلود https://cafebazaar.ir/app/ir.ntsw (استعلام با شناسه رهگیری) با شماره گیری کد دستوری #7777*4* و انتخاب گزینه «سامانه جامع گارانتی» (استعلام با شناسه رهگیری) می توان اطلاعات لازم را در مورد اصالت کالا دریافت کرد.

    *اطلاعات شرکت‌های گارانتی کننده معتبر و دارای مجوز مورد تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع گارانتی قابل جستجو و مشاهده است. بنابراین هر گارانتی کننده ای که اطلاعات آن در لیست شرکت‌های سامانه گارانتی موجود نباشد، قابل اعتماد نخواهد بود. همچنین سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از طریق همین درگاه در بازه های زمانی معین اقدام به انتشار لیست گارانتی‌های تقلبی و جعلی شناسایی شده بر اساس شکایات مردمی می نماید.

    علاوه بر این امکان به نمایش گذاشتن شرکت‌های گارانتی کننده غیرمجاز نیز در سامانه فراهم شده و  در کنار این امکان، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر با طبقه‌بندی خاص معرفی شده است. به عنوان نمونه اگر مصرف‌کننده قصد خرید لپ‌تاپ با برند خاصی را دارد می‌تواند در سامانه جامع گارانتی، شرکت‌های گارانتی کننده معتبر در آن برند را شناسایی کند. در این سامانه مردم می‌توانند نظرات خود را ثبت کنند و نمره‌ای که ارزیاب به این شرکت داده را نیز ببینند و بر اساس آن تصمیم بگیرند.

    خریدار در صورت مشاهده گارانتی‌های غیرمجاز در سطح بازار می‌تواند نام گارانتی‌کننده، نام محصول و تصویر کارت گارانتی آن را به آدرس info@irangs.ir ارسال نمایید تا پس از بررسی آن، در لیست شرکت‌های غیرمجاز مورد پیگیری قرار گیرد.

    در صورتیکه پس از استعلام گارانتی کالا تاریخ شروع گارانتی دارای مقدار باشد به معنای آن است که این کالا قبلاً خریداری شده و دوره گارانتی آن آغاز شده است فلذا آن کالا دست دوم است. درغیراینصورت کالای شما نو خواهد بود.

    «تاییدیه مجوز گارانتی» یا به عبارت دیگر «شناسنامه گارانتی»، مجوزی است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از بررسی صلاحیت شرکت‌های متقاضی برای ارائه خدمات گارانتی صادر می‌نماید. بنابراین، تاییدیه مجوز گارانتی راهی برای کسب اطمینان از اعتبار و فعالیت مجاز شرکت‌های گارانتی‌کننده است.

    برچسب ها