عصر خودرو

واقعی شدن قیمت‌ها زمینه‌ساز رقابت در تولید است

عصر بازار- یکی از شاخصه‌های عدم قاچاق کالا واقعی شدن قیمت کالاهاست اما در ایران کالا‌هایی با قیمت یارانه‌ای داریم که قاچاق آن به صرفه است.

واقعی شدن قیمت‌ها زمینه‌ساز رقابت در تولید است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا؛ حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درخصوص موضوع راهکار‌های مدیریت بازار ارز و آنچه می‌تواند نوسان را از بازار ارز جمع کند، گفت: بنده بر این باورم اقتصاد ایران باید شبیه به اقتصاد‌های توسعه یافته‌ای که با تک نرخی کردن ارز مانع سوداگری و دلالی ارز شده اند به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت کند تا بار سنگین سوداگری از روی دوش اقتصاد ایران که به انتظارات تورمی نیز دامن می‌زند برداشته شود.

    وی در این باره افزود: از سوی دیگر مهار تورم که به عنوان شعار سال جاری از سوی رهبر انقلاب عنوان شده در صورت ایجاد مشوق‌هایی برای هدایت نقدینگی به سمت بازار‌های مولد محقق می‌شود.

    وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت موظف است راهکار‌های جذاب و سودآوری در بخش‌های مختلف تولید به سرمایه گذار ارائه دهد، ضمن اینکه بروکراسی اداری و دست و پاگیر موانع پیش پای تولید را حذف کند، در این صورت شاهد خواهیم بود که نقدینگی با اشتیاق بیشتری به سمت فعالیت‌های مولد می‌رود و جذابیت برای ورود به خرید ارز و سکه و ... وقتی تولید سودآور باشد، به خودی خود کاهش می‌یابد.

    حسینعلی حاجی دلیگانی معتقد است: تک نرخی کردن ارز و ایجاد جذابیت در بازار‌های مولد کلید گم شده اقتصاد ماست، اگر این کلید وارد قفلی که بر اقتصاد ایران زده شده شود قطعا بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل می‌شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص واقعی شدن قیمت‌ها معتقد است: یکی از شاخصه‌های عدم قاچاق کالا در کشور‌های توسعه یافته واقعی شدن قیمت کالاهاست در حالی که در ایران هنوز کالا‌هایی با قیمت یارانه‌ای داده می‌شود که قاچاق آن به صرفه است، مثل آرد.

    وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: بنده در جلسه استیضاح وزارت اقتصاد که در کمیسیون برگزار شد به این نکته اشاره کردم علی رغم اینکه در این بخش ١٢۰ میلیارد تومان یارانه می‌دهیم، اما بخشی از آرد در مسیر‌هایی توزیع می‌شود که هدف اصلی نیست و قطعا قاچاق می‌شود. میزان آرد مصرفی کشور غیر معقول است، حتی برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که بخشی از نان تولیدی به مصرف دام می‌رسد.

    حاجی دلیگانی خاطر نشان کرد: واقعی شدن قیمت‌ها مانع هدر رفت منابعی می‌شود که برای کشور بسیار مهم هستند، مثل آرد که یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود. قطع به یقین با واقعی شدن قیمت‌ها و ایجاد رقابت تولید کنندگان میل بیشتری برای تولید می‌یابند چرا که از یارانه دولتی خبری نیست و کار براساس عرضه وتقاضا و ایجاد جذابیت و رقابت در تولید و فروش پیش می‌رود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: به عنوان مثال برای جلوگیری از هدر رفت کالای مهمی مثل آرد و نان دولت با اعطای یارانه به سرپرستان خانوار می‌توان به ازای هر ایرانی پولی که تا پیش از این به صورت یارانه داده می‌شود به شکل مستقیم به مردم بدهد، این رویه قطعا به کاهش مصرف و مصرف درست و جلوگیری از قاچاق آرد منجر می‌شود.

    وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: برای هر کاری راهکاری است چه درزمینه کاهش نوسانات ارزی و سایر مسائل که نیاز به همراهی و همکاری همه ارگان‌ها و سرعت عمل دولت داریم.

    برچسب ها