عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم ترین عناوین آنها می توان به" رقابت بالا برای خرید یک محصول، بیانگر یک اختلال در بازار است"، "دوران قبل از راه اندازی بورس کالا را از یاد نبرده ایم" ،"۳۷.۸ میلیون تن محصول در بهار معامله شد" و " ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی از ۹.۷ همت عبور کرد" اشاره کرد.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱:۰۰

    رقابت بالا برای خرید یک محصول، بیانگر یک اختلال در بازار است

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:یکی از مزایای بورس کالای ایران، شفافیت و قابل رصد بودن معاملات برای همگان از جمله سیاست گذاران است به طوریکه کمبود یک محصول در بازار خیلی سریع بر تابلوی معاملات نمایان می شود و سیاست گذار امکان تصمیم سریع و دقیق برای جبران کمبود را دارد؛ رییس سازمان بورس با اشاره به همین مزیت بورس کالا گفت: رقابت بالا برای خرید یک محصول در بورس کالا، نشان دهنده یک اختلال در بازار است که این اختلال می تواند در قیمت غیرمنطقی پایه، کمبود عرضه یا موارد دیگر باشد.

    مجید عشقی بیان کرد: رویکرد ما در بازار سرمایه ایجاد زمینه برای حضور فعال بخش خصوصی در بورس و تامین مالی مورد نیاز آن‌ها برای رسیدن به اهداف اقتصادی است. اگر بین بخش خصوصی و صاحبان صنایع با بازار سرمایه ارتباط مستمر برقرار شود، شاهد تحول در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

    وی تصریح کرد: سیاست ما در بورس کالا کشف عادلانه قیمت است نه ایجاد رقابت، چراکه رقابت کاذب نشان‌دهنده یک اختلال است. وقتی مشکل جدی در حوزه رقابت یک محصول اتفاق می‌افتد باید به دنبال راهکار بگردیم. مشخصا در مورد پت پتروشیمی و نساجی و نیز برخی گریدهای PP، نیازمند واردات هستیم.

    دوران قبل از راه اندازی بورس کالا را از یاد نبرده ایم

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: شرایط بازار و صنعت قبل از تاسیس بورس کالا را از یاد نبرده‌ایم، زمانی که شرکت های تولیدی به دلیل قیمت گذاری دستوری رمقی برای توسعه نداشتند و اگر هم توسعه ای شکل می گرفت، ناشی از تزریق دلارهای نفتی بود. اما در این سال ها به واسطه سازوکار بورس کالا، شرکت های تولیدی توسعه یافته‌اند و امروز به عنوان پیشران‌های اقتصاد ایران شناخته می‌شوند.

    علی رستمی درباره اهمیت بورس کالا در تسهیل تامین منابع مالی در اقتصاد ایران گفت: اگر موفقیتی در شرایط کنونی در توسعه اقتصاد صنعتی ایران شکل گرفته، بخش قابل توجه آن مرهون بازار سرمایه به خصوص بورس کالاست.

    وی تصریح کرد: بسیاری از بنگاه‌ها قبل از راه‌اندازی و تاسیس بورس کالا، رمقی برای توسعه نداشتند و اگر هم توسعه‌ای صورت می‌گرفت ناشی از تزریق دلارهای نفتی بود. این در حالی است که توسعه امروز بنگاه‌ها ناشی از فعالیت های واقعی و سود عملکرد شفاف شرکت ها در بورس کالاست نه سودهای موهومی.

    پیش بینی رشد 800 هزار تنی فروش مواد پلیمری در بورس

    عضو هیات ‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: مجموع حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا با جهش حدود 800 هزار تنی به 4 میلیون و 500 هزار تن در سال 1401رسید که پیش بینی می شود با ادامه این روند رو به رشد، حجم معاملات محصول‌های پلیمری در سال 1402 با افزایش بیش از 800 هزار تنی به حدود 5 میلیون و 350 هزار تن برسد.

    برمک قنبرپور با اشاره به آمار معاملات مواد پلیمری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: میزان عرضه محصول‌های پلیمری در بورس کالا در سال 1401 نسبت به سال 1400 تفاوت چندانی نداشت و از 4 میلیون و 700 هزار تن به رقم 4 میلیون و 800 هزار تن رسید اما تقاضا با رشد یک میلیون تنی مواجه شد و از 5 میلیون و 700هزار تن به 6 میلیون و 700 هزار تن رسید.

    وی ادامه داد: مجموع حجم معامله محصول‌های پلیمری در بورس کالا نیز با جهش حدود 800 هزار تنی مواجه شد و از 3 میلیون و 700 هزار تن در سال 1400 به 4 میلیون و 500 هزار تن در سال 1401 رسید.حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا در سال 1402 از 4 میلیون و 500 هزار تن به 5 میلیون و 350 هزار تن برسد و افزایش 800 هزار تنی را تجربه کند.

    37.8 میلیون تن محصول در بورس کالا معامله شد

    در سه ماهه نخست امسال 37 میلیون و 878 هزار و 994 تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از 350 هزار میلیارد تومان در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 45 درصدی در حجم و 68 درصدی در ارزش معاملات حکایت دارد؛ در سه ماهه نخست پارسال بیش از 26 میلیون تن کالا به ارزش 208 هزار میلیارد تومان معامله شد.

    در سه ماهه منتهی به خرداد 1402، تالار محصول‌های صنعتی و معدنی بورس کالا میزبان معامله 32 میلیون و 41 هزار و 271 تن انواع کالا و محصول و یک هزار و 883 دستگاه خودروی تجاری در مجموع به ارزش بیش از 235 هزار میلیارد تومان بود.

    در سه ماهه نخست امسال در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 5 میلیون و 514 هزار و 80 تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از 109 هزار و 349 میلیارد تومان به فروش رسید.

    تالار کشاورزی هم شاهد معامله 400 کیلوگرم زعفران به ارزش 12.8 میلیارد تومان بود.بازار فرعی نیز میزبان معامله بیش از 323 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش بیش از 5 هزار و 655 میلیارد تومان بود.

    ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی از 9.7 همت عبور کرد

    روند معاملات گواهی سپرده کالایی در بازار مالی بورس کالای ایران حکایت از رشد ارزش معاملات در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. 176 میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش 9.8 هزار میلیارد تومان در بازار مالی بورس کالا در بهار سال جاری معامله شد که با افزایش 77 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو بود.

    بازار مالی بورس کالا در سه ماهه نخست امسال (فروردین تا خرداد 1402) شاهد معامله 175 میلیون و 858 هزار و 151 گواهی سپرده کالایی به ارزش 9 هزار و 792 میلیارد تومان بود که بیشترین حجم مربوط به سیمان و بیشترین ارزش مربوط به تمام سکه طلا بود.حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی در سه ماهه نخست پارسال 264 میلیون و 140 هزار و 893 گواهی به ارزش 5.5 هزار میلیارد تومان بود.

    استقبال بهاری از صندوق های سرمایه گذاری کالایی

    بررسی بازارهای مالی و مشتقه بورس کالای ایران در بهار 1402 از افزایش قابل توجه دادوستدها به خصوص در حوزه صندوق های کالایی حکایت دارد. بازار مالی بورس کالا شامل سه بازار گواهی سپرده کالایی، صندو های کالایی و اوراق سلف موازی استاندارد در بهار امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش 219 درصدی در حجم و 225 درصدی در ارزش معاملات همراه بود.

    در سه ماهه اول امسال در بازار ابزارهای مالی بورس کالا 4 میلیارد و 759 میلیون قرارداد به ارزش 29.5 هزار میلیارد تومان منعقد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 219 درصدی در حجم و 225 درصدی در ارزش همراه بود.

    در این بازار علاوه بر انعقاد 169.5 هزار گواهی سپرده کالایی به ارزش 7.5 هزار میلیارد تومان، شاهد دادوستد 7.9 میلیون اوراق سلف موازی استاندارد به ارزش 2.4 هزار میلیارد تومان و معامله 4 میلیارد و 582 میلیون واحد صندوق سرمایه گذاری به ارزش 19.5 هزار میلیارد تومان بودیم.

    رشد 98 درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه

    در سه ماهه نخست امسال در بازار مشتقه نیز 538 هزار قرارداد به ارزش 7 هزار و 214 میلیارد تومان دادوستد شد که از لحاظ ارزش معاملات با افزایش 98 درصدی روبه‌رو بود.

    به این ترتیب در بازار مشتقه 532 هزار قرارداد آتی به ارزش 7.2 هزار میلیارد تومان معامله شد که با افزایش 103 درصدی در ارزش همراه بود.

    همچنین در این بازار بیش از 6 هزار قرارداد اختیار معامله (آپشن) به ارزش 4.6 میلیارد تومان منعقد شد. از این میزان، 2 هزار و 116 قرارداد به ارزش 2.1 میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار معامله و 4 هزار و 23 قرارداد به ارزش 2.5 میلیارد تومان از نوع قرارداد اختیار آتی (اختیار معامله مبتنی بر کالا) بود.

    برچسب ها