عصر خودرو

مناطق یورو و شنگن عضو جدید پیدا کردند

عصر بازار- ارز یورو در کرواسی روز یکشنبه ارز رسمی شد و این کشور وارد منطقه شنگن شد که دو نقطه عطف مهم برای این کشور بالکان که نزدیک به یک دهه پیش به اتحادیه اروپا پیوسته بود، محسوب می‌شود.

مناطق یورو و شنگن عضو جدید پیدا کردند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ارز یورو در کرواسی روز یکشنبه ارز رسمی شد و این کشور وارد منطقه شنگن شد که دو نقطه عطف مهم برای این کشور بالکان که نزدیک به یک دهه پیش به اتحادیه اروپا پیوسته بود، محسوب می‌شود.

    پیشنهاد زاگرب برای پذیرش یورو در ماه ژوئیه توسط شورای اتحادیه اروپا تصویب شد که اولین اقدام این بلوک ارزی برای گسترش در تقریبا یک دهه اخیر بود. آخرین کشور اتحادیه اروپا که به منطقه یورو پیوست لیتوانی در سال 2015 بود.

    قیمت‌گذاری‌ها در کرواسی، که در سال 2013 به عضویت این بلوک درآمد، از سپتامبر به هر دو ارز نشان داده شده است و در طول سال 2023 به صورت موازی استفاده خواهد شد.

    بر اساس این گزارش، اقتصاد کرواسی همچنان یکی از ضعیف‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا محسوب می شود که بخشی از آن به دلیل جنگ دهه 1990 بوده است.

    این کشور به شدت به درآمدهای حاصل از گردشگری متکی است که 20 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد و سالانه چندین میلیون گردشگر از اروپا و دیگر نقاط جهان را به خود جذب می کند.

    پذیرش یورو به این معنی است که بازدیدکنندگانی که از منطقه یورو می آیند دیگر نیازی به تبدیل یوروی خود با کونا ندارند.

    انتظار می رود ورود کرواسی به منطقه بدون مرز شینگن، بزرگترین منطقه جهان، که بیش از 400 میلیون نفر در آن آزادانه بین کشورهای عضو تردد می‌کنند، به صنعت گردشگری این کشور نیز رونق ببخشد.

    با این حال، بازرسی های مرزی در فرودگاه‌ها تنها در اواخر ماه مارس حذف خواهد شد.

    کرواسی همچنان در مرزهای شرقی و جنوبی خود با همسایگان غیر اتحادیه اروپا یعنی بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و صربستان کنترل های مرزی سختگیرانه اعمال خواهد کرد.

    برچسب ها