عصر خودرو

مدیرکل شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد:

نوبت دوم صورت‌های مالی به زودی منتشر می‌شود

عصر بازار- مدیرکل شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: تا اولین انتشار صورت‌های مالی در مهر ماه ۸۵۲ شرکت شناسایی شد که این عدد تا پایان سال چهار رقمی خواهد شد و تا چند روز آینده نوبت دوم صورت‌های مالی نیز منتشر خواهد شد.

نوبت دوم صورت‌های مالی به زودی منتشر می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از شادا، محمد عنبری با اشاره به انتشار صورت‌های مالی نزدیک به 400 شرکت دولتی در مهر ماه امسال اظهار کرد: طبق جز یک بند م تبصره دو قانون بودجه 1401 وزارت اقتصاد موظف است که سالانه به صورت عمومی و در سامانه کدال صورت‌های مالی شرکت مشمول این بند را منتشر کند. طبق این بند قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی با همه افراد حقوقی که مشمول این بند بودند از فروردین ماه به طور مکرر نامه نگاری کرده بود تا صورت‌های مالی را دریافت کند.

    وی گفت: تا اولین انتشار صورت‌های مالی در مهر ماه با توجه به همکاری دستگاه‌ها و تلاش وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره شناسایی شرکت‌ها و گرفتن اطلاعات صورت مالی از سازمان حسابرسی و جامعه حسابداران رسمی، 852 شرکت شناسایی شده که این عدد تا پایان سال به امید خدا چهار رقمی خواهد شد و تا چند روز آینده نوبت دوم صورت‌های مالی نیز منتشر خواهد شد.

    مدیرکل شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد یادآور شد: از این تعداد 243 شرکت، بورسی بودند که اطلاعات آن‌ها در کدال و در موعد مقرر منتشر شد و 396 صورت مالی هم در بیستم مهر ماه امسال روی کدال قرار گرفت که از این تعداد 306 مورد مربوط به شرکت‌های دولتی، 6 مورد مربوط به بانک ها، دو مورد از بیمه ها، دو مورد به مناطق آزاد تجاری و شرکت‌های زیر مجموعه‌های آنها، 11 مورد زیر مجموعه شرکت‌های دبیرخانه مناطق آزاد، 27 مورد مربوط به زیر مجموعه شرکت‌های بانک‌ها و بیمه ها، 5 مورد مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی، یک مورد مربوط به مجموعه شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، 30 مورد مربوط به صورت مالی فدراسیون ها، 2 مورد مربوط به موسسات و نهاد‌های عمومی غیر دولتی و چهار شرکت تحت نظارت دولت هستند.

    عنبری ادامه داد: همچنین 254 شرکت از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی شناسایی شدند که از این تعداد، 211 شرکت بورسی بودند، 5 شرکت غیر بورسی هم صورت مالی حسابرسی شده آن‌ها صادر شده که منتشر می‌شود، تعدادی از شرکت‌ها هم شناسایی شدند، اما مهرماه صورت‌های مالی آن‌ها حسابرسی و آماده نشده بود.

    وی با مقایسه صورت‌های مالی منتشر شده نسبت به آنچه دو سال قبل از آن نیز گفت: تا مهر ماه امسال صورت‌های مالی 396 شرکت غیربورسی و در مجموع 852 شرکت در کدال منتشر شد که برای سال 98 در مجموع 298 صورت‌های مالی شرکت‌های غیر بورسی اعم از شرکت دولتی، مادر تخصصی، فرعی و اصلی منتشر شد و برای سال 99این تعداد به 321 شرکت رسید که در فروردین 1401منتشر شد.

    وی درباره نتایج این شفافیت گفت: شفاف شدن سود و زیان شرکت‌ها، وضعیت نیروی انسانی و میزان یارانه‎ای که توزیع می‌شود موجب ایجاد فضای پرسشگری و افزایش مطالبات نسبت به پاسخگویی مدیران خواهد شد و از این پس مدیر شرکت دولتی در برابر عموم مردم پاسخگو خواهد بود و نه فقط به مسئول بالادستی خود، همچنین زمینه هم برای ورود پژوهشگران و صاحبنظران حوزه اقتصادی به این فرایند باز خواهد شد که صورت مالی را دریافت و تحلیل کنند.

    مدیرکل شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: مقایسه به صورت‌های مالی منتهی به اسفند سال 1400 نشان می‌دهد که در سال مالی 1400 مجموع دارایی شرکت‌های بررسی شده مجموعه دارایی‌های 147 شرکت دولتی نسبت به سال پیش از آن، 27 درصد رشد داشته است.

    وی افزود: همچنین در سال 1400 سود قبل از کسر مالیات 65 شرکت نسبت به سال 99 رشد 66 درصدی داشته است و یا 6 شرکت که زیان قبل از کسر مالیات داشتند که نسبت به سال 99 کاهش پیدا کرده است. در سال 1400 بازده دارایی 64 شرکت نسبت به سال 99 به میزان 23 درصد افزایش پیدا کرده، همچنین درآمد عملیاتی 140 شرکت در سال 1400 در مجموع 97 درصد نسبت به سال 99 رشد داشته است، 111 شرکت دارای زیان انباشته هستند که زیان 50 شرکت ناشی از انجام امور تکلیفی دولت بوده است.

    وی یادآور شد: در 34 شرکت سود انباشته افزایش پیدا کرده است، 7شرکتی که در سال 99 زیان انباشته داشتند در سال 1400 به سوددهی رسیدند، زیان انباشته 46 شرکت به میزان 44 درصد کاهش پیدا کرده که نشان دهنده روند رو به رشد شرکت‌های دولتی است، سود سهم دولت 63شرکت به میزان 67درصد افزایش پیدا کرده است، بدهی 12شرکت نسبت به سال 99 کاهش و نسبت بدهی 56 شرکت نیز کاهش پیدا کرده است.

    عنبری یادآور شد: همچنین در 112شرکت نیروی انسانی مازاد کاهش یافته که البته هیچکدام تعدیل نیروی انسانی نبوده بلکه موارد غیرکارشناسی و یا بازنشستگی بوده است.

    وی همچنین گفت: 14 شرکت مشمول ماده 141 بودند که شرکت‌های زیان دهی که زیانشان از 50 درصد سرمایه شان بیشتر است که در سال 1400 از شمول این قانون خارج شدند؛ البته تحلیلی که ارائه می‌شود ناظر بر صورت مالی شرکت‌ها تا زمان انتشار یعنی 20 مهر ماه است که با تکمیل آمار‌ها ممکن است تفاوت‌های زیادی کند.

    برچسب ها