عصر خودرو

دیپلمات ارشد ایران:‌

اشتیاق کره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک

عصر بازار- دیپلمات ارشد اقتصادی ایران در کره جنوبی اعلام کرد که تهران و سئول به دلیل داشتن پتانسیل‌ و ظرفیت‌های قابل توجه می توانند سطح همکاریهای اقتصادی خود را به بالاترین میزان طی سالهای اخیر برسانند.

اشتیاق کره‌ای‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، علی لطفی روز چهارشنبه اظهار داشت: بررسی وضعیت مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور در طول یک دهه گذشته به خوبی گویای این واقعیت است و با شرایط و اشتیاق امروز کره ای ها می توان بار دیگر شاهد توسعه مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی بود.
    کارشناس ارشد اقتصادی ایران در کره جنوبی ادامه داد: اوج روابط تجاری و بازرگانی دو کشور را در سال 2011 شاهد بودیم که حجم مبادلات به بیش از 17 میلیارد دلار افزایش یافت و شرکت های کره ای علاوه بر خرید نفت از ایران، در فازهای 2، 3، 4، 5، 9 و 10 پارس جنوبی فعالیت داشتند و پالایشگاه کنگان نیز توسط شرکتهای کره ای ساخته شد.
    وی اظهار داشت: شرکت های کره ای در بخش پتروشیمی هم حضور موثری در کشورمان داشتند و پیمانکار EPC از جمله آنها است.
    لطفی یادآور شد: سئول تاکید کرده که چنانچه شرایط حضور این شرکت ها بار دیگر در ایران فراهم شود آنان از حمایت همه جانبه دولت برخوردار خواهند شد و تمامی تلاش ها برای توسعه مناسبات بکار گرفته می شود.
    وی گفت که البته کره ای ها برای شروع همکاریها، پیش قدم شده اند و بانک صادرات و واردات کره جنوبی معروف به «اگزیم بانک» و موسسه بیمه این کشور با اجرای برجام، اعتباراتی را به منظور گسترش و توسعه همکاریهای دو کشور اختصاص داده اند.
    رایزن بازرگانی کشورمان در کره جنوبی همچنین گفت که حضور شرکت های مهندسی و ساختمانی کره ای در بخش های مختلف اقتصادی ایران از جمله انرژی، هوشمند سازی شبکه برق و مدیریت منابع آب با توجه به شرایط کنونی قطعی است و اسناد این همکاریها در سفر پیش روی «پارک گئون هی» رئیس جمهوری این کشور به تهران امضا خواهد شد.
    وی برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اسفند ماه سال گذشته در تهران را سرآغاز شروع همکاریهای دو کشور دانست و یادآور شد، در این نشست سیاست های جمهوری اسلامی ایران در فصل جدید همکاریها به طور کاملا شفاف به کره ای ها اعلام شده است.
    لطفی تصریح کرد که تامین اعتبار مالی در اجرای پروژه ها و انتقال تکنولوژی های پیشرفته به داخل کشور از نکات کلیدی در موفقیت شرکت های کره ای در بازار ایران خواهد بود و در صورت رعایت موارد یاد شده می توانند به حضور در این بازار پرسود امیدوار باشند.
    وی در ادامه به نوسانات پیش آمده در حجم مبادلات تجاری میان دو کشور طی سالهای 2011 تا 2015 اشاره و نوسان پیش آمده در آن را ناشی از تحریم های ناعادلانه ای دانست که کشورمان را درگیر خود کرد.
    بر اساس اعلام دیپلمات ارشد اقتصادی کشورمان در سئول، حجم مبادلات تجاری دو کشور طی سالهای یاد شده به ترتیب 17 میلیارد، 14 میلیارد، 10 میلیارد، 8.7 میلیارد و 6.1 میلیارد دلار بوده است.
    وی در ادامه سخنان خود به سفر سال گذشته میلادی (2015) رئیس جمهوری کره جنوبی به چهار کشور خاورمیانه اشاره کرد و گفت: وی در این سفر بر اساس اخبار و گزارش های منتشر شده، مجموعه ای از قراردادها را به امضا رسانده اما قصد دارد قراردادهایی بزرگتر را در بخش های صنعتی، سازندگی، انرژی، مالی، بانکی و صنعتی و ساخت راه آهن، سدسازی و بیمارستانی در تهران امضا کند.
    لطفی یادآور شد: در زمینه فن آوری اطلاع رسانی نیز اعلام شده است که صادرات کره به ایران افزایش می یابد و همزمان کره ای ها گفته اند از این پس واردات نفت و پتروشیمی از کشورمان را افزایش خواهند داد.
    وی گفت: دولت کره تاکید کرده است که همکاری با ایران باید قویتر از هر زمانی باشد و این کشور به دنبال تنوع همکاری و روابط مشارکتی تجاری و تقویت مناسبات با تهران است. شاید به همین خاطر است که رسانه های کره ای از این سفر به عنوان نقطه عطف در روابط دو کشور و از ایران به عنوان سرزمین فرصت ها نام می برند.
    کارشناس ارشد اقتصادی ایران در سئول در ادامه افزود: کره جنوبی نیک می داند که ایران چهارمین دارنده ذخایر بزرگ نفت و دومین دارنده ذخایر بزرگ گاز دنیا است؛ بنابر این قصد دارد همانند گذشته، در پروژه های انرژی ایران مشارکت فعال داشته باشد.
    او ادامه داد: دولت کره همچنین ارزیابی هایی نیز از بازار ایران با 80 میلیون نفر جمعیت به عمل آورده و اعلام کرده است که قدرت خرید مردم در ایران بتدریج با اجرای کامل «برجام» افزایش خواهد یافت و بخش خصوصی در آینده در ایران پرقدرت تر از هر زمانی خواهد بود.
    «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی به دعوت دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان سفر سه روزه خود را از 12 اردیبهشت ماه جاری به تهران آغاز می کند.
    براساس گزارش ها، در این سفر اسناد مهمی در خصوص گسترش همکاریهای دو کشور در زمینه های مختلف امضاء خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها