عصر خودرو

ساز ناکوک «خودرو» در بورس؛

عیارشناسی سهام خودرویی

عصر بازار- بازار سهام در نخستین روز هفته مجددا با شوک مداخله دولت در عرضه خودرو مواجه شد. همین امر سبب شد تا در روز شنبه عرضه سهام در نمادهای خودرویی افزایش یابد. در این روز مداخلات جدید دستگاه‌های دولتی درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا مجددا امید بورسی‌ها را برای بهبود اوضاع در نمادهای مزبور ناامید کرد تا همچنان قیمت‌های مصوب حرف آخر را در بازار آشفته خودرو بزند.

عیارشناسی سهام خودرویی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ بازار سهام روز گذشته را با افت اندک شاخص‌کل بورس به اتمام رساند. در این روز داغ همیشگی قیمت‌گذاری دستوری بر پیشانی صنعت خودرو دوباره خبرساز شد و بسیاری از نمادهای این صنعت را با افت قیمت مواجه کرد. این در حالی است که پیش از این فرض می‌شد پس از گذشت گفت‌وگوهای انجام‌شده پیرامون وعده عرضه خودرو در بورس‌کالا، مفری معقول برای فرار خودرویی‌ها از زیر بار زیان‌انباشته سنگین این صنعت فراهم شده باشد، با این‌حال این مهم محقق نشد و رویای رفع مشکلات این صنعت همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی‌ماند.

    شاخص در بین دو نیمه
    نخستین روز هفته در بازار سهام با افت بیش از دو‌هزار واحدی در نماگر اصلی بورس تهران خاتمه یافت. در این روز عقبگرد میانگین وزنی قیمت‌ها بر روی تابلوی معاملات بازار یادشده سبب شد تا شاخص‌کل نسبت در روز گذشته به میزان 19/ 0درصد افت کند و به سطح یک‌میلیون و 440‌هزار واحدی باز‌گردد؛ این در حالی است که از ابتدای معاملات این روز به‌طور کلی قیمت‌ها به‌خصوص در نمادهای شاخص‌ساز بازار رو به افزایش بود. این افزایش ناشی از تحولاتی است که در روزهای پایانی هفته گذشته در بازارهای جهانی روی داد و سبب شد تا در غیاب معاملات سرمایه‌گذاران بورسی و فرابورسی زمینه برای بهبود تقاضا در این بازار فراهم شود. به موجب این امر با آغاز دادوستدها در روز شنبه بهبود اوضاع معاملات در تابلوهای مختلف بازار سهام بیشتر به چشم آمد.  بررسی تحولات روز گذشته حکایت از آن دارد که تا میانه معاملات یعنی دقیقا تا ساعت 10 و 15 دقیقه همه‌چیز در بازار سهام بر وفق مراد بوده است. تا آن موقع نه‌تنها شاخص‌کل نزولی نبود، بلکه با رشدی بیش از 5‌هزار واحدی بر امیدها درخصوص درآمدن هر‌چند موقتی بازار از رکود می‌افزود، با این‌حال دو عامل مهم باعث شد که این مساله در ادامه معاملات پایدار نباشد و حتی سبب شود که با افت آهسته و پیوسته در شاخص بورس نظر منفی فعالان این بازار به سایر نمادها، کم‌کم دماسنج اصلی بازار را به محدوده منفی ببرد. یکی از این عوامل افت قیمت در نمادهای خودرویی بود که به واسطه ناتوانی و تغییرات مکرر دیدگاه وزارت صمت نسبت به عرضه خودرو در بورس‌کالا روی داد و دیگری بازگشایی در ‌نماد شبریز بود که اثر منفی قابل‌تاملی بر شاخص‌کل بورس گذاشت، از این‌رو در پایان فعالیت روزانه بورس تهران شاهد افت شاخص‌کل بودیم. در این روز نماگر اصلی بازار سهام به محدوده یک‌میلیون و 440‌هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.

    برچسب ها