عصر خودرو

نکات مهم خرید و فروش خودرو و پرداخت خلافی ماشین ۱۴۰۱ در یک جا

عصر بازار- پرداخت خلافی خودرو بهتر است قبل از تعویض پلاک ماشین پرداخت شود.

نکات مهم خرید و فروش خودرو و پرداخت خلافی ماشین ۱۴۰۱ در یک جا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، گاهی اوقات افراد بدون دقت به این موضوع اتومبیلی را معامله می‌کنند. ناگهان در هنگام مراجعه به مراکز فک پلاک متوجه لیست بلندبالای تخلفات رانندگی مالک قبلی می‌شوند. برای اینکه با این مشکل مواجه نشوید بهتر است قبل از نوشتن قولنامه، وضعیت جرائم رانندگی مالک را بررسی کنید. در این مقاله می‌خواهیم شما را با نکات معامله ماشین و روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

    مراحل خرید و فروش خودرو

    اگر قصد خرید و فروش اتومبیل دارید، لازم است بدانید که گاه آگاهی نداشتن از برخی نکات شما را به دردسر می‌اندازد. پس عاقلانه است که قبل از ورود به این پروسه با مراحل آن آشنا شوید. در هر معامله ماشین مراحل زیر انجام می‌شود:

    •  بازدید و کارشناسی خودرو
    •  تنظیم قولنامه
    •  مراجعه به مراکز تعویض پلاک نیروی انتظامی
    •  مراجعه به دفتر اسناد رسمی و ثبت سند قطعی
    •  در صورت داشتن بیمه بدنه، مراجعه به دفاتر نمایندگی شرکت بیمه و تهیه الحاقیه تغییر مالکیت

    مدارک مورد نیاز برای معامله خودرو

    در هنگام خرید و فروش  و انتقال خودرو مدارک زیادی لازم می‌شود. بهتر است برخی مدارک را در زمان بازدید و کارشناسی ماشین چک کنید. برخی دیگر را می‌توانید سر فرصت از فروشنده بخواهید.

    مدارکی که باید در زمان بازدید و کارشناسی خودرو بررسی شوند:

    امروزه با وجود استارآپ‌هایی حوزه خرید و فروش اتومبیل مانند کارنامه، همراه مکانیک و… کار برای خریدار و فروشندگان راحت‌تر شده است. معمولا روال کار این است که ابتدا خودرو کارشناسی و قیمت‌گذاری می‌شود، سپس برای معرفی به خریداران احتمالی بر بستر اپلیکیشن، سایت یا پیج‌های اینستاگرامی قرار می‌گیرد.

    کارت خودرو و برگ سبز:

    مهم‌ترین اسناد شناسایی مالک ماشین در سامانه‌های نیروی انتظامی کارت خودرو و برگ سبز است. طبق قانون، اتومبیل متعلق به شخصی است که برگ سبز و کارت ماشین به نامش باشد. پس در هنگام بازدید خودرو، کارت ملی یا مدارک شناسایی مالک را با این دو مدرک تطبیق دهید. در ضمن به خاطر داشته باشید که معامله زمانی قطعی می‌شود که برگ سبز به فرد خریدار منتقل شود. چنانچه بین طرفین معامله اختلافی پیش بیابد، حتی در صورت داشتن قولنامه فقط با حکم قضایی، پلیس می‌تواند خودرو را توقیف ‌کند.

    برگه کمپانی

    در این برگه تاریخ خرید اتومبیل، کمپانی فروشنده، شماره موتور، شماره شاسی یا VIN و قیمت خرید درج می‌شود. اگر قصد معامله خودروهای لیزینگی را دارید به اطلاعات این برگه دقت کنید. مبادا ماشین در رهن کمپانی واردکننده باشد. در چنین شرایطی مالک حق ندارد خودرو را بدون تسویه حساب با شرکت مربوطه معامله کند.

    در ادامه مقاله نکات معامله ماشین و دریافت سریع خلافی خودرو به نکات مربوط به سند قطعی رسیدیم. وقتی شما اتومبیل را از خودروساز می‌خرید، سندی به این نام وجود ندارد. اما بعد از اولین معامله این سند برای مالک دوم به بعد ماشین صادر می‌شود. سند قطعی باید دارای سربرگ قوه قضاییه و مهر برجسته باشد.

    بیمه شخص ثالث

    بیمه اجباری خودرو یا بیمه شخص ثالث یکی از مدارک مهم در معامله ماشین است. بدون این بیمه‌نامه نباید اتومبیل را حتی یک سانتی‌متر جابه‌جا کنید؛ چه برسد به خرید و فروش! برای تهیه این بیمه‌نامه می‌توانید از سامانه‌های آنلاین استعلام و خرید بیمه مانند بیمه دات کام استفاده کنید.

    مدارک شناسایی و وکالت خودرو :

    وکالت‌نامه مذکور برای انجام دو بخش «شماره‌گذاری» و «تنظیم سند قطعی» تنظیم می‌شود. دقت کنید که مالک به این فرد هر دو وکالت را داده باشد. اگر خودرو متعلق به افراد ساکن در خارج از کشور است، حتما به داشتن مهر تایید وزارت خارجه بر وکالت‌نامه اطمینان حاصل کنید.اگر در خرید و فروش خودرو به صورت وکالتی ترس دارید، می توانید با مراجعه با مقاله 9 نکته وکالت خرید و فروش خودرو ، بر این ترس خود فائق آمده و به راحتی و با خیال راحت به نقل و انتقال خودروی خود بپردازید.

    مفاصا حساب عوارض شهرداری

    دولت هرساله برای خودروها مبلغی را به عنوان مالیات یا عوارض شهرداری تعیین می‌کند. مبلغ عوارض شهرداری با توجه به نوع و کاربری خودرو تصویب می‌شود. هر مالک موظف است این مالیات را تا پایان سال بپردازد. در صورت عدم پرداخت به‌موقع سالی دو درصد جریمه به عوارض شهرداری اضافه می‌شود.

    مدارکی که در مراحل بعدی معامله ماشین باید بررسی شوند:

    دو مدرک برگه عدم خلافی و مدارک مربوط به احراز محل سکونت خریدار را می‌توانید سر فرصت بررسی کنید.


    برگه عدم خلافی:

    مالک ماشین باید تمام تخلفات رانندگی خودرو را تسویه کند. اگر مالک مدرکی دال بر پرداخت خلافی خودرو  ارائه ندهد؛ خریدار می‌تواند با داشتن برخی اطلاعات تخلفات رانندگی فروشنده را استعلام کند. برای دریافت سریع خلافی خودرو می‌توانید از روش‌های زیر اقدام کنید.

    روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو

    راه‌های استعلام خلافی خودرو به شرح زیر است:

    •  مراجعه به سایت راهور 120 و انتخاب گزینه «استعلام تخلفات رانندگی»، وارد کردن بارکد پستی: در این روش می‌توانید لیست خلافی خودرو را مشاهده کنید.
    •  استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های استعلام خلافی مانند تهران من، فرمون، قبضینو و…: در این روش می‌توانید لیست خلافی خودرو را مشاهده کنید.
    •  شماره‌گیری کد #110*، ارسال شماره شاسی یا VIN: در این روش تعداد و مبلغ کل خلافی برای شما پیامک می‌شود.
    •  ارسال کد VIN به سرشماره 1101202020: در این روش تعداد و مبلغ کل خلافی پیامک می‌شود.
    •  مراجعه حضوری با دفاتر پلیس 10+: در هنگام مراجعه به این مراکز باید مدارک خودرو را همراه داشته باشید.
    •  تماس با شماره 88288888: وقتی به اپراتور وصل شدید، شماره پلاک را اعلام کنید.

    راهنمای کامل استعلام و پرداخت خلافی خودرو را در اینجا بخوانید.

    مدارک احراز محل سکونت خریدار:

    در هنگام صدور پلاک ماشین یکبار سکونت خریدار احراز می‌شود. یعنی لازم نیست در هر معامله این پروسه را تکرار کنید. برای احراز محل سکونت به یکی از مدارک زیر نیاز دارید:

    •  سند خانه
    •  اجاره‌نامه
    •  دفترچه بیمه تامین اجتماعی
    •  گواهی اشتغال به تحصیل
    •  قبوض آب، برق، گاز و تلفن

    این مدارک باید بنام فرد یا بستگان درجه یک او باشد.

    درخواست صدور الحاقیه تغییر ذینفع

    در ادامه مقاله نکات معامله ماشین و دریافت سریع خلافی خودرو می‌خواهیم به موضوع الحاقیه بیمه بدنه و  تغییر ذینفع در آن بپردازیم. اگر کار بازدید و کارشناسی فنی اتومبیل به خوبی و خوشی پیش رفت، مراحل نوشتن قولنامه، تعویض پلاک و ثبت سند قطعی را پیش می‌بریم. برخی از خریداران فکر می‌کنند در همین مرحله کار پایان می‌گیرد.

    در این مقاله با نکات معامله ماشین آشنا شدیم. همچنین روش‌های دریافت سریع خلافی خودرو را معرفی کردیم. چنانچه در این باره پرسش یا ابهامی دارید برای ما کامنت بگذارید. کارشناس‌های بیمه دات کام در اولین فرصت پاسخگوی شما هستند.  اگر برای خریداری بیمه شخص ثالث و خرید بیمه بدنه نیاز به مشاوره دارید، با شماره 021-4372 تماس بگیرید.

    برگرفته از مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/)

    برچسب ها