عصر خودرو

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

سفته‌بازی محصول نظام اقتصادی معیوب

عصر بازار- عدم ثبات در قیمت‌ها، سیاست‌ها و تصمیمات کلان، قوانین و سایر شاخص‌هایی که دراقتصاد اثرگذار هستند در کمترین مدل اثرگذاری باعث فرار سرمایه‌ها از اقتصاد کشور شده و ناتوانی در پیش بینی آینده از سرمایه‌گذاری‌های داخلی نیز جلوگیری می‌کند. مهمترین نکته‌ای که کارشناسان بر آن تاکید داشته و اشاره به آن دارند، موضوع نقش بازار سرمایه در کمک به حل این بی‌ثباتی و وزنه‌ای برای اقتصاد کلان کشور است.

سفته‌بازی محصول نظام اقتصادی معیوب
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا؛ تیمور رحمانی، یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بی‌ثباتی اقتصاد کلان نه تنها اقتصاد را دچار مشکل می کند، بلکه تمام زمینه‌های دیگر کشور را نیز دچار بی‌ثباتی می‌کند گفت: اگر در اقتصاد کلان بی‌ثباتی داشته باشید سرمایه‌گذاری در تولید کالا، تولید دانش و حتی سرمایه‌گذاری درسرمایه انسانی نیز کاهش پیدا می‌کند.

    وی افزود: زمانی که بی‌ثباتی در اقتصاد کلان کشور ایجاد شود به این معنی است که تمام مردم به سمت معامله گری و دلالی هدایت شده و افراد جامعه به جای برنامه‌ریزی بلندمدت به سمت کسب سودهای روزمره می‌روند. البته ما به عنوان اقتصاددان نمی‌توانیم از افراد جامعه به دلیل سفته بازی و دلالی انتقاد کنیم چرا که مشکلات اقتصادی باعث بروز چنین رفتارهای اجتماعی می‌شود.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: بی‌ثباتی اقتصاد کلان بی اعتمادی در جامعه را دامن می‌زند و تمام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی زیان می‌بینند. زمانی که اعتماد بین افراد جامعه ضعیف شود نشان دهنده کاهش رفاه جامعه است و این یعنی اقتصاد اجتماعی به شدت به مخاطره افتاده است.

    افق بلندمدت، مرهمی برای سرمایه‌گذاری

    در ادامه این اقتصاددان، با بیان اینکه عدم ثبات اقتصادی افق بلند مدت افراد را از آنها می‌گیرد، گفت: تمام افراد جامعه نمی‌توانند پیش بینی برای سرمایه‌گذاری‌های خود داشته باشند. ما اقتصاد را به سمتی بردیم که افراد جامعه بزرگترین دغدغه آنها حفظ ارزش پول است و این یعنی افق دید بلند مدت اقتصاد کشور از بین رفته است.

    این عضو هیات علمی دانشگاه یکی از مشخصه‌های بزرگ اقتصاد ایران را تحولات سیاسی و اثرات آن در اقتصاد کشور دانست و گفت: دولتمردان در بازارهای خودرو و طلا و ارز به سختی توانستند با سفته‌بازی ها مقابله کرده و نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنند.

    وی افزود: این نقدینگی به جای اینکه احتکار شود یا در بخش مسکن و بازارهای موازی مصرف شود باید جذب بازار سرمایه شود که شاهد اینگونه آشفتگی در اقتصاد کشور نباشیم.

    بازار سرمایه ویترین زیبایی از اقتصاد کشور

    رحمانی با بیان اینکه اینکه افزایش قیمت دلار، از مصادیق بارز بی‌ثباتی در سطح اقتصاد کلان کشور است، گفت: بازار سرمایه به ویترین زیبایی از اقتصاد کشور تبدیل شده است که امیدواریم در آینده به بهترین شکل تحول یافته و رونق بگیرد. به طور قطع، در صورت ارائه راهکارهایی برای مقابله با بی‌ثباتی و عملیاتی کردن این راهکارها، بازار سرمایه خطری برای اقتصاد کشور ندارد.

    برچسب ها