عصر خودرو

دولت چگونه بازار نهاده‌های دامی را مدیریت کند؟

عصر بازار- رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی به دلیل کرایه حمل در سامانه بازارگاه ۷۰۰ تومان کمتر از نرخ مصوب اعلام شد، گفت: دولت باید بازار را اشباع کند.

دولت چگونه بازار نهاده‌های دامی را مدیریت کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر؛ سید احمد مقدسی درباره دلیل کاهش 700 تومانی قیمت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه، توضیح داد که قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه اعلام شده و بر این اساس قیمت جو و ذرت هر کیلوگرم 11 هزار و 300 تومان و قیمت کنجاله سویا 16,300 تومان و 700 تومان زیر نرخ مصوب است. دلیل این مساله نیز کرایه حملی است که تولیدکنندگان باید پرداخت کنند.

    وی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی، گفت: دولت باید عرضه نهاده‌های دامی را در سامانه بازارگاه با ارز نیما به اندازه کافی انجام دهد و بازار را اشباع کند تا تولید ضربه نخورد.

    مقدسی این کار را یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل بازار بعد از حذف ارز ترجیحی خواند و افزود: در شرایط کنونی، سامانه بازارگاه مانند تابلوی بورس است و زمانی که نهاده به اندازه کافی در این سامانه عرضه شود و تولیدکننده بتواند آن را خریداری کند نیازی برای مراجعه به بازار آزاد نیست.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آخرین آمارگیری از جمعیت دامی کشور مربوط به حدود 2 سال قبل است، گفت: در این مدت جمعیت گله‌های دامی حدود 20 درصد افزایش یافته و به همین جهت سهمیه‌ای که در سامانه بازارگاه به دامداران اختصاص داده می‌شد، بین 20 تا 30 درصد کمتر از نیاز بوده است که این رویه برای دامداری‌های شیری باید اصلاح شود.

    مقدسی با اشاره به تأمین نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان نیز توضیح داد: دولت برای دامداری‌های خرد و کوچک دامدار کارت اختصاص داده و این کارت را نیز قرار است 200 میلیون تومان شارژ کند تا آنها بتوانند نهاده خریداری کنند همچنین درباره واحدهای متوسط و بزرگ نیز 50 درصد هزینه را خود آنان می‌پردازند و 50 درصد نیز تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا بتوانند نهاده خریداری کنند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو