عصر خودرو

تصمیم گیری درباره تخصیص ارز به واردات نهاده های دامی تا پایان مهر

عصر بازار- عباسی معروفان نیاز روزانه نهاده دامی کشور را ۴۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: تا پایان‌ مهر درباره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده های دامی تصمیم گیری می شود.

تصمیم گیری درباره تخصیص ارز به واردات نهاده های دامی تا پایان مهر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت توزیع نهاده دامی در سامانه بازارگاه اظهار کرد: بنابر آخرین آمار، از ابتدای سال تاکنون، حدود 6 میلیون و 800 هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه عرضه شده که از این میزان بیش از 4 میلیون و 800 هزار تن ذرت، یک هزار و 600 تن جو و مابقی به کنجاله سویا اختصاص دارد.

    عرضه روزانه 47 تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه

    او نیاز روزانه نهاده دامی کشور را 44 هزار تن اعلام کرد و افزود: بنابر آمار به طور متوسط روزانه 47 هزار تن نهاده در سامانه عرضه شده که این امر بدان معناست که عرضه نهاده به میزان سهمیه بندی انجام شده است.

    عباسی معروفان ادامه داد: بنابر سهمیه تعیین شده معاونت امور دام، نهاده در سامانه بازارگاه عرضه شده است، حال اینکه دامداران اذعان می کنند که نهاده نیست یا به میزان کافی به دستشان نمی رسد، ناشی از شرایط خشکسالی و کاهش تولید علوفه در مرتع است.

    این مقام مسئول از کاهش چشمگیر تولید علوفه خبر داد و گفت: همه ساله حدود 4 میلیون تن علوفه طبیعی در مرتع به صورت رایگان چرا می شد و قرار بود کاه و کلش 10 میلیون تن گندم در اختیار دامدار قرار گیرد که به دلیل خشکسالی خرید به 5 میلیون تن رسید که تمامی این عوامل منجر به کمبود نهاده در بازار شده است.

    به گفته او، بنابر میزان ارز تخصیصی، کالا به میزان کافی توزیع شده است.

    عدم تخصیص ارز به نهاده دامی طی 2 ماه و نیم گذشته

    عباسی معروفان با بیان اینکه یک میلیارد و 500 میلیون دلار ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه سویا در بنادر و کشتی ها وجود دارد، گفت: هم اکنون منتظر تخصیص و تامین ارز از سوی بانک مرکزی هستیم.

    سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت بازرگانی وزارت جهاد با اشاره به ثبت سفارش 16 میلیون و 800 هزار تن نهاده دامی بیان کرد: واردات و ترخیص کالا از بنادر نیازمند تامین و تخصیص ارز است که تاخیر در تخصیص ارز، بازار را متلاطم می کند.

    او از تخصیص ارز 4200 تومانی به نهاده دامی و سایر کالاها تا پایان‌ مهر خبر داد و گفت: پایان مهر برای تخصیص ارز به واردات نهاده دامی و سایر کالاها مجدد تصمیم گیری می شود.

    این مقام مسئول با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی نهاده دامی بر قیمت محصولات بیان کرد: با حذف ارز ترجیحی، حداقل 50 درصد قیمت محصولات پروتئینی افزایش می یابد که با این وجود دولت باید یارانه به دهک های محروم جامعه دهد و به عبارت دیگر کالای مورد نیازشان را تامین کند. هر چند طی یک سال و نیم اخیر به عنوان دست اندرکاران بخش کشاورزی مکاتباتی مبنی بر حذف ارز ترجیحی به دلیل مسائل نظارتی داشتیم.

    او در پایان تصریح کرد: طی 2 ماه و نیم گذشته بانک‌مرکزی تامین ارز مورد نیاز را انجام نداده است که با طولانی شدن روند تخصیص ارز، تامین کالا به ویژه نهاده دامی دچار مشکل می شود که امیدواریم هرچه سریع تر این بحران مرتفع شود، کما اینکه مشکلات حمل و نقل در گذشته منجر به رسوب کالا در بنادر شده بود که هم اکنون با افزایش 2 برابری تعداد کامیون ها، کالاها حمل شده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو