عصر خودرو

بورس شنزن چین؛ هشتمین بورس بزرگ دنیا

عصر بازار- بورس اوراق بهادار شنژن هشتمین بورس بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است. در ژوئیه ۲۰۲۱ ارزش بازار این بورس معادل ۳.۹۰ تریلیون دلار برآورد شده است.

بورس شنزن چین؛ هشتمین بورس بزرگ دنیا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، بورس اوراق بهادار شنزن (SZSE: 深圳证券交易所) ؛ یکی از دو بورس اوراق بهاداری است که به صورت مستقل در جمهوری خلق چین فعالیت می‌کند. بورس اوراق بهادار دیگر این کشور، بورس شانگهای است.

    بورس اوراق بهادار شنزن (SZSE) در اول دسامبر 1990 تاسیس شد. این بورس در شنزن، شهری مدرن در جنوب شرقی چین واقع شده است. ساختمان آسمان‌خراشی که بورس اوراق بهادار شنزن (SZSE) در آن واقع شده از 806 فوت ارتفاع و 49 طبقه برخوردار است. ساخت این ساختمان در سال 2008 آغاز شد و در سال 2013 به پایان رسید.

    بورس اوراق بهادار شنزن هشتمین بورس بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است. در ژوئیه 2021 ارزش بازار این بورس معادل 3.90 تریلیون دلار برآورد شده است. وظایف اصلی بورس اوراق بهادار شنزن نظارت بر معاملات اوراق بهادار، ارائه تسهیلات برای معاملات اوراق بهادار و تدوین قوانین عملیاتی است.

    بورس شنزن با هدف توسعه سیستم چندلایه‌ای بازار سرمایه چین، خدمت به توسعه و تحول اقتصاد ملی و حمایت از استراتژی ملی نوآوری راه‌اندازی شده است. در این بورس، دو بازار فرعی SME و ChiNext (شاخص ChiNext فهرستی از سهام شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در چین را شامل می‌شود و شاخصی مشابه نزدکNasdaq در آمریکاست) برای فعالیت‌ و عرضه شرکت‌ها تعریف شده است.

    در فوریه 2021 و با تأیید کمیسیون اوراق بهادار چین، فرایند ادغام بازار SME بورس شنزن با تابلوی اصلی آن آغاز شد. بنابراین، بورس شنزن در حال حاضر، از دو بخش تابلوی اصلی و بازار ChiNext تشکیل می‌شود که اوراق و ابزارهای مالی همچون سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و اوراق قرضه را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده و با اعمال چارچوبی دقیق‌تر و تفکیک ویژگی‌های مشخص برای هر یک از تابلوها، کارآمدی و انعطاف‌پذیری بیشتر بازار را در پی دارد.

    بورس شنزن به عنوان یکی از بازارهای مالی موفق در منطقه شرق آسیا، در سال‌های اخیر اصلاحات اساسی در بازارهای خود ایجاد کرده که از آن جمله می‌توان به تغییر شیوه پذیرش شرکت‌ها در بازار ChiNext و ادغام دو تابلوی اصلی و SME اشاره کرد. این اصلاحات مطابق با اسناد بالادست دولت چین و به منظور تعمیق بازار سرمایه و جذب هرچه بیشتر شرکت‌های نوآور و برخوردار از قابلیت‌های صنعتی پیشرفته صورت پذیرفته است.

    بر اساس شیوه جدید بازار ChiNext که روش «مبتنی بر ثبت‌نام» نامیده شده است، معیارهای پذیرش شرکت‌ها نسبت به روش «مبتنی بر صلاحیت» تسهیل شده و صاحبان کسب‌وکار امکان دسترسی آسان‌تر به این بازار را خواهند داشت. در مقابل، مقررات مرتبط با افشای اطلاعات، اطلاع‌رسانی و شفافیت سخت‌گیرانه‌تر شده و الزام به تامین منافع سرمایه‌گذار به یکی از محورهای اصلی پذیرش تبدیل شده است. امری که در پیوند با نظارت دقیق و مداوم، سرعت جذب سرمایه به بازار ChiNext و شکوفایی سریع‌تر این دست شرکت‌ها را در پی خواهد داشت.

    بورس شنزن از سال 2001 تاکنون با بیش از 50 بورس و موسسه مالی بزرگ جهان تفاهم‌نامه امضا کرده و همکاری و ارتباطات فرامرزی خود گسترش داده است. این بازار همچنین در سازمان‌های بین‌المللی همچون فدراسیون جهانی بورس‌ها (World Federation of Exchanges (WFE)) و فدراسیون بورس‌های اوراق بهادار آسیا و اقیانوسیه (Asian and Oceanian Stock Exchanges Federation (AOSEF)) عضویت دارد و به عنوان عضو وابسته در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (International Organizaton of Securities Commisions (IOSCO)) نیز حضور دارد.

    بورس شنژن در مقابل بورس شانگهای

    شرکت‌های کوچک‌تر و بخش‌‎های نوظهور در بورس اوراق بهادار شنژن (SZSE) معامله می‌کنند و سرمایه‌گذاران فردی اکثریت سرمایه‌گذاران در بورس را تشکیل می‌دهند. شرکت‌های بزرگ‌تر دولتی، مانند بانک‌ها و شرکت‌های انرژی، اغلب در بورس شانگهای (SSE) معامله می‌کنند و بیشتر سرمایه‌گذارانی که در این بورس معامله می‌کنند، موسسات مالی مانند بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی هستند.

    ساعات و روزهای معامله بورس شنزن

    روزهای کاری بورس شنزن چین، از دوشنبه تا جمعه است. حراج آغازین (جلسه پیش گشایش) از ساعت 9:15 الی 9:20 است. حراج پیوسته صبح این بورس، 9:30 الی 11:30 و حراج پیوسته عصر در ساعات 13 الی 14:57 و حراج پایانی در بین 14:57 تا 15 صورت می‌گیرد.

    جزییات حراج آغازین بورس شنزن: از ساعت 9:15 تا 9:20، مرحله وارد کردن سفارشات (امکان گذاشتن و لغو سفارش)، از ساعت 9:0 تا 9:25، مرحله قبل از مچ کردن سفارشات است، به بیانی دیگر، در این زمان، امکان سفارش گذاری وجود دارد، اما کنسل کردن آن ممکن نیست. در سراعت 9:25 تطابق یا مچینگ اتفاق می‌افتد و در زمان 9:25 تا 9:30 زمان قفل شدن معاملات در این بورس است.

    آشنایی با بازار ChiNext شنزن

    بازار ChiNext به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی بورس شنزن، در سال 2009 تأ سیس شد و در طول 11 سال گذشته، شاهد پذیرش گروهی از شرکت‌های برجسته بوده است. ChiNext نقش مهمی در پیاده‌سازی سیاست رشد مبتنی بر نوآوری و خدمت‌رسانی به اقتصاد چین را برعهده داشته است؛ به‌طوری‌که تا 27 آوریل 2020 بیش از 800 شرکت در این بازار پذیرش شدند که ارزش بازار آن‌ها بیش از 6.78 تریلیون یوان برآورد شده است.

    هدف از راه‌اندازی ChiNext آن است که شرکته‌ای خلاق و با رشد سریع، به ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته را جذب کند. از این‌رو استانداردهای مورد نیاز برای ثبت در این فهرست، نسبت به تابلوی اصلی در بورس شنزن، با سخت‌گیری کمتری تدوین شده است. اینک این بازار با گذشت بیش از یک دهه از آغاز فعالیت، بیش از 800 شرکت را در تابلوی خود ثبت کرده که ارزش آنها از 9 تریلیون یوان فراتر می‌رود.

    بنابراین، می‌توان این بازار را چارچوبی پیشرو برای تأمین سرمایه شرکت‌های نوآور به‌شمار آورد. همچنین گفتنی است بر اساس اعلام بولتن‌های منتشرشده از سوی بورس شنزن، شاخص بازار ChiNext در سه ماهه نخست سال 2020 بهترین عملکرد را در میان شاخص‌های برتر جهان از آن خود کرده است.

    در 27 آوریل 2020، اصلاحات جامع و عمیقی بر این بازار انجام شد که بر اساس آن، راه‌اندازی سیستم عرضه عمومی اولیه مبتنی بر ثبت‌نام به‌طور آزمایشی به تصویب رسید و بر اهمیت سیستم مبتنی بر ثبت‌نام برای تعمق، اصلاح و بهبود مقررات بنیادی و ارتقای عملکرد بازار سرمایه تاکید شد.

    اصلاحات مورد نظر برای تغییر ساختار بازار ChiNext به‌منظور پیاده‌سازی هرچه بیشتر استراتژی توسعه مبتنی بر نوآوری و سازگاری با روند تکیه بیشتر بر نوآوری و خلاقیت به اجرا درآمده و عمدتاً در پی ارائه بهتر خدمت به شرکت‌های کارآفرین و مبتکر، در کنار پشتیبانی از یکپارچگی گسترده‌تر فناوری‌های نوآورانه، صنایع در حال ظهور و گونه‌های جدید کسب‌وکار صورت گرفته است.

    همچنین این سیستم با هدف بهبود شفافیت و اعتبار بازار، در کنار تقویت نظارت طراحی شده و افشای مطلوب اطلاعات را به‌عنوان محور اصلی مورد نظر قرار می‌دهد؛ در عین حال مسئولیت‌های ناشران و سایر نهادهای واسط را نیز تسهیل کرده و روند حذف از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده را، در صورت تخطی از مقررات، ساده‌تر می‌سازد.

    الزامات مربوط به سودآوری؛ شرط اساسی پذیرش شرکت‌ها در ChiNext

    در قوانین اصلاح شده جدید، سرمایه تخمینی بازار، درآمد، سود خالص و سایر شاخص‌های ارزیابی به صورت جامع در نظر گرفته شده و مجموعه‌های متنوعی از صلاحیت‌های پذیرش به منظور حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه نوآوری و کارآفرینی در انواع مختلف و مراحل رشد متفاوت برای پذیرش در بازار ChiNext تدوین شده است. از جمله این الزامات، می‌توان به الزامات مربوط به سودآوری اشاره کرد.

    براین اساس، نه تنها «میزان سود خالص شرکت در دو سال گذشته باید مثبت باشد، بلکه سود خالص انباشته باید بیش از 50 میلیون یوان باشد» یا «ارزش بازار تخمینی باید یک میلیارد یوان یا بیشتر، سود خالص مثبت در سال اخیر و درآمد عملیاتی بیش از 100 میلیون یوان» باشد.

    روش ثبت نام در بازار ChiNext

    روش مبتنی بر ثبت‌نام شامل بررسی توسط بورس شنزن و ثبت‌نام در کمیسیون نظارت بر اوراق بهادار است که در چارچوب آن پرسش و پاسخی برای اطمینان از افزایش کیفیت افشای اطلاعات انجام می‌شود. با اصلاحات بازار ChiNext تغییرات مهمی در قیمت‌گذاری عرضه عمومی اولیه اعمال شده است. است. بر این اساس، حوزه مشارکت در عرضه آفلاین گسترش یافته است به طوری که سرمایه‌گذاران نهادی واجد صلاحیت خارجی فرصت حضور در فرایند قیمت‌گذاری IPO را خواهند داشت. این اصلاحات بر سرمایه‌گذاران استراتژیک تأکید خاصی دارد.

    خوشامدگویی به سهام تازه‌وارد در ChiNext با عدم محدودیت قیمت طی 5 روز نخست

    با توجه به اینکه قیمت سهام در مرحله اولیه پس از ورود به بازار شاهد نوسانات و نرخ گردش بالاست، بازار تحت شرایط جدید عملکرد بهتری خواهد داشت. بر این اساس، سهام تازه وارد شده در پنج روز نخست معاملات بدون محدودیت قیمت معامله خواهند شد. این امر در راستای اصلاح سازوکار معاملات سهام تازه پذیرش‌شده به منظور افزایش کارایی قیمت‌گذاری است.

    به‌منظور بهبود مکانیسم کشف قیمت و کمتر کردن موانع معاملات، محدوده قیمت روزانه در بازار ChiNext از 10 درصد به 20درصد رسیده است. این امر در راستای کاهش محدودیت نوسان بالا و پایین قیمت برای فعالتر شدن بازار صورت پذیرفته است.

    همچنین، سرمایه‌گذاران پس از بسته شدن معاملات حراج، مجاز به خرید و فروش سهام با قیمت پایانی هستند. معاملات پس از ساعت، روش جدیدی را برای مدیریت نقدینگی و تأمین نیازهای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

    در این بازار، سهام‌ منتشر و پذیرفته شده در سیستم مبتنی بر بازار ثبت‌نام بازار ChiNext می‌تواند به‌عنوان اوراق بهادار وثیقه در معاملات مارجین و وام اوراق بهادار ، از همان روز نخست معاملات به کار گرفته شوند. سرمایه‌گذاران با روش گزارشگری مبتنی بر بازار برای تأمین مالی مجدد، می‌توانند اوراق بهادار قرض گرفته‌ شده از کارگزاران را در همان روز و از طریق وام اوراق بهادار به فروش برسانند. افزون بر این، سرمایه‌گذاران استراتژیک مجازند سهام اختصاص یافته خود را به صورت وام واگذار کنند.

    برچسب ها