عصر خودرو

سونامی خشکسالی در اراضی دیم ساوه آغاز شد

عصر بازار- معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی ساوه از وقوع خسارت ۲۰ درصدی خشکسالی به اراضی دیم این شهرستان خبر داد.

سونامی خشکسالی در اراضی دیم ساوه آغاز شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، محمودرضا خلیلی با اشاره به نیاز زودهنگام گیاه به آب در نتیجه افزایش محسوس دمای هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: به هر میزان که دمای هوا افزایش یابد نیاز گیاه به آب بیشتر خواهد شد و در صورت عدم بارندگی در فصل بهار، اراضی دیم با تنش آبی مواجه شده و به مرور زمان آسیب دیده و از بین خواهند رفت.

    وی افزود: چنانچه تا دو هفته آینده باران نبارد حتی نقاط سردسیر شهرستان در منطقه نوبران نیز تحت تاثیر خشکسالی بهاره قرار گرفته و اراضی دیم بخش نوبران نیز تحت تاثیر تنش آبی قرار خواهند گرفت.

    وی با اشاره به اینکه عمده تولیدات کشاورزی در حوزه زراعی به صورت کشت دیمی است، گفت: در صورت تداوم وضعیت خشکسالی و افزایش دما طبیعی است که اراضی دیمی با تنش مواجه شده و عمده تولیدات کشاورزی بویژه گندم و جو در بخش زراعت را با چالش مواجه خواهد کرد.

    این مقام مسئول در جهادکشاورزی شهرستان ساوه با تاکید بر اینکه قریب به 20 درصد اراضی دیم شهرستان دچار تنش آبی شده است، گفت: نیمی از 20 درصد اراضی دیم مبتلا به تنش آبی به صورت 100 درصد خسارت دیده اند و به مابقی اراضی نیز بین 30 تا 70 درصد خسارت وارد شده است.

    وی با تاکید بر اینکه بارندگی بهاره مانع از بروز خسارت به اراضی دیمی خواهد شد، گفت: افزایش دما و عدم بارندگی خسارت وارده به اراضی دیم را بیشتر خواهد کرد. در نتیجه کاهش میزان بارش‌ها در فصل بهار، بخش اعظمی از مراتع نیز تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند و اگر بارندگی صورت نگیرد رشد مراتع متوقف و بطور کامل خشک خواهند شد.

    خلیلی افزود: با وقوع پدیده خشکسالی در فصل بهار اتخاذ تدابیر لازم برای تامین علوفه دامداری‌ها ضرورت دارد و باید با توجه به نیاز دام به علوفه و فقیر شدن مراتع، سازوکار مناسب برای تامین خوراک دام اندیشیده شود.

    برچسب ها