عصر خودرو

سیتی‌گروپ هشدار داد

احتمال وقوع حباب مالی در چین با پایان سقوط بازارهای کالایی

عصر بازار- سیتی‌گروپ اعلام کرد در میان چشم‌انداز روشن‌تر تقاضای چین، دلار ضعیف‌تر و نشانه‌هایی از عرضه کمتر، قیمت‌ کالاهای اساسی احتمالا کف خود را پشت سر گذاشته‌اند.

احتمال وقوع حباب مالی در چین با پایان سقوط بازارهای کالایی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز،‌ اد مورس تحلیلگر سیتی‌گروپ روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تمامی کالاهای اساسی تقریبا قیمت‌های پایین‌ را پشت سر گذشته و آرام آرام به وضعیت طبیعی خود باز می‌گردند. بازارهای گاز طبیعی و نفت در حال بهبود است، در حالی که فلزات صنعتی در کنار رشد بازار مسکن چین با رشد مواجه شده است. صعود سنگ‌آهن نیز در میان عرضه مازاد ناپدید خواهد شد.»

    نشانه‌های اخیر ثبات در چین احتمالا نتیجه فعالیت‌های بهبودیافته بخش املاک و سرمایه‌گذاری زیرساختی به کمک تسهیلات اعتباری بوده است. به عنوان نشانه دیگری از بهبود بازار مسکن چین، آمار روز دوشنبه نشان می‌دهد که قیمت مسکن در اکثر شهرهای چین افزایش یافته است.

    مواد خام در ابتدای سال به دلیل ترس از اینکه رکود در چین موجب ضربه زدن به تقاضای همه کالاها (از نفت تا سنگ‌آهن و مس) شود، شروع ناامید کننده‌ای را داشتند. پس از اینکه رهبران چین قدم‌هایی برای برای ایجاد ثبات در بزرگترین اقتصاد آسیا برداشتند قیمت‌ها افزایش یافت؛ به طوری که شاخص کالای بلومبرگ نسبت به ماه ژانویه 9 درصد رشد داشته است.

    حباب مالی
    در حالی که فضای حاکم بر بازار چین در حال بهبود است، سیتی‌گروپ هشدار داد صعود ناشی از رونق بازار مسکن ممکن است در آینده مشکلاتی را پدید آورد: «مشخص نیست که حباب املاک موجب ایجاد یک حباب مالی شود یا خیر. در حال حاضر، زیرساخت‌ها و قیمت مصرف کننده با درآمدهای مالی عظیم دولت در هم آمیخته و موجب خشنودی بیشتر به ویژه برای فلزات صنعتی می‌شود. نوسانات در قیمت‌ها در سه ماهه دوم سال نیز ادامه خواهد داشت.»

    بانک سیتی‌گروپ پیش‌بینی خود را از قیمت مس، آلومینیوم و روی در سال 2016 افزایش داده است. فلز روی در روز دوشنبه در نزدیکی بیشترین قیمت 8 ماه اخیر خود معامله شد. در حالی که مس نیز ماه گذشته به بالاترین سطح خود از  ماه نوامبر رسید. تحلیلگران این بانک پیش‌بینی خود را در خصوص قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت در سال 2016 از 39 دلار به 42 دلار افزایش دادند. با این حال به دلیل افزایش موجودی معادن و افت احتمالی قیمت فولاد، پیش‌بینی خود را در مورد سنگ‌آهن کاهش دادند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها