عصر خودرو

ادامه روند صعودی تورم چین در ماه مارس

عصر بازار- در پی افزایش قیمت مواد خوراکی و کاهش قیمت درب کارخانه، قیمت مصرف‌کننده در چین در ماه گذشته همچنان شناور باقی ماند.

ادامه روند صعودی تورم چین در ماه مارس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس همانند ماه فوریه در سطح 2.3 درصد باقی ماند در حالی که قیمت مواد خوراکی رشدی 7.6 درصدی داشت. قیمت تولیدکننده نیز در ماه مارس افتی 4.3 درصدی داشت. در ماه فوریه قیمت تولیدکننده با رشد 4.9 درصدی نخستین رشد ماهانه خود را از سال 2013 تجربه کرده بود.

    افزایش تورم در سال گذشته، که عمدتا ناشی از قیمت‌ مواد غذایی بوده ممکن است باعث سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی چین شود؛ و از آنجا که برخی از رشد قیمت‌ها موقتی و فصلی هستند، رشد ارزش مسکن و اوج‌گیری قیمت کالاهای اساسی می‌تواند نشان دهد که خطرات ضدتورمی از بین رفته است.

    ژو هائو، اقتصاددان کامرزبانک در سنگاپور در یادداشتی نوشت:‌ «در حالی که قیمت رو به رشد مسکن و مواد غذایی می‌تواند شوک‌هایی به تورم CPI در ماه‌های آینده وارد کند، ما معتقدیم که هنوز زود است تا در مورد مشکلات تورمی در چین نگران باشیم. از دیدگاه مقامات چینی، مهمترین‌ مسئله رهایی از افت قیمت‌ است.»

    ژو پیش‌بینی کرد که در سه‌ماهه دوم سال جاری، بانک مرکزی نرخ‌های اصلی بهره را 0.25 درصد کاهش دهد. به عنوان نشانه‌ای از اینکه بانک مرکزی نباید نگران روند تورمی باشد، قیمت مواد غیرخوراکی نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش داشته است. قیمت‌های مصرف‌کننده نسبت به ماه گذشته افتی 0.4 درصدی داشته است. بانک مرکزی افزایش قیمت سالانه 3 درصدی را هدف خود قرار داده است.

    با توجه به سقوط هزینه‌های معدنکاری و مواد خام، قیمت‌های تولیدکننده بر مبنای سالانه همچنان تحت فشار قرار گرفته‌اند. بر مبنای ماهانه،‌ قیمت مصرف‌کننده پس از دو سال خوانش منفی، در ماه جاری رشدی 0.5 درصدی را تجربه کرده است.

    دینگ شانگ، اقتصاددان ارشد چینی در موسسه سرمایه‌گذاری استاندارد چارترد اعلام کرد: «حتی اگر قیمت‌ کالاهای اساسی رو به افزایش نباشد، اگر در سطوح کنونی باقی بمانند، افت شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) ممکن است شروع به کاهش کند. دلیل دیگری که نیاز به بازسازی را بیشتر نشان می دهد این است موجودی شرکت‌های داخلی در ماه‌های گذشته در حال کاهش بوده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها