عصر خودرو

مدیران صنعت بانک و بیمه از خبرهای خوش اقتصادی می‌گویند:

از برجام تا بیمه پلنگ ایرانی

عصر بازار- هم‌اکنون سال ۹۴ به روزهای پایانی خود رسیده و توانسته است با اتفاقات اقتصادی که توسط دولتمردان و فعالان این عرصه رقم زده شد، این سال را در تاریخ ثبت و مثال زدنی کند. البته این رخدادهای اقتصادی بیشتر از همه در برخی از صنایع محدود نمایان شد و فعالان صنعت بیمه و بانک در این مهم اثری مثبت و تعیین‌کننده داشتند. صنعت بیمه و بانکداری در سال ۹۴ تجربه‌های بسیار گرانی را از سر گذراند؛ اما قطع به یقین در سال آینده نتایج مطلوب آن را به طور ملموس بهره‌برداری خواهد کرد.

از برجام تا بیمه پلنگ ایرانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار»، به همین منظور است که هفته نامه بازار امروز در گفت‌وگویی با  مدیران عامل این 2 صنعت نظر آنها را درباره بهترین خبر خوش اقتصادی و صنعت مربوطه جویا شده است.

    اصلاح قوانین
    سید مجید بختیاری مدیرعامل بیمه دی خبر برجام را بهترین رخداد حوزه اقتصاد کشورمان  در سال 94 می‌داند و این اتفاق را هم بزرگترین توفیق صنعت بیمه ارزیابی کرده است. وی صنعت بیمه را بخشی مهم از اقتصاد دانسته و می‌گوید: صنعت بیمه بخشی از اقتصاد است و حرکت اقتصاد به سمت جلو این صنعت را نیز به پیشرفت سوق می‌دهد.  این فعال صنعت بیمه یادآور می‌شود: تا چندی پیش اقتصاد ایران باید در چارچوب حرکت می‌کند و این محدودیت بر حرکت فعالیت صنعت بیمه نیز تاثیرگذار بود. بنابراین خیلی از ضابطه‌ها و قوانین برای شرکت‌های بیمه محدودیت به وجود می‌آورد.
    وی ادامه می‌دهد: پس این مهم می‌تواند به عنوان یک رخداد خوب برای ایجاد یک چشم‌انداز روشن قلمداد شود.
    مدیرعامل بیمه دی همچنین ضابطه مند کردن قوانین و مقررات در صنعت بیمه توسط بیمه مرکزی طی سالجاری را مهم و اثرگذار دانسته و می‌گوید: کارکرد بیمه مرکزی در اصلاح قوانین و مقررات می‌تواند سال خوشی را برای شرکت‌های بیمه‌ای رقم زند، زیرا شرکت‌ها می‌توانند بر اساس یک مقررات و ضوابط برای اهداف خود که از نظر شرایط ثابت شده است، برنامه‌ریزی داشته باشند.  وی می‌افزاید: تحریم‌ها این شرایط ثابت را برای هدفمندی از صنعت بیمه ربوده بود. اکنون قوانین به روزرسانی و فضای تصمیم گیری برای این صنعت پایدار شده و بسط پیدا کرده است.
    بختیاری یادآور می‌شود: در این فضا است که می‌توان برای شرایط برنامه‌ریزی داشت و رشد کرد.
    این فعال صنعت بیمه کشورمان در خصوص فعالیت مثبت و نیکوی شرکت بیمه دی اعلام می‌کند: در سالجاری این شرکت توانست محصولات خود را در جهت خدمت رسانی به جامعه ایثارگران ویژه سازی کند.   وی می‌افزاید: بیمه عمر یکی از نیازهای این جامعه است که باید به آن توجه شود؛ بنابراین شرکت بیمه دی مصمم شد تا یکی از اهداف خود را که در این مهم قرار دارد، در سال 94 به سرانجام رساند.
    کاهش قیمت پول و نرخ سود
    براساس مصوبات یک‌هزار و دویست و پانزدهمین جلسه شورای پول و اعتبار، حداکثر نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل 20 درصد و سقف نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی هنگام عقد قرارداد بین بانک‌ها و موسسات اعتباری و مشتری، معادل 22 درصد تعیین شد. اعطای تسهیلات در چارچوب عقود مشارکتی با نرخ سود بالاتر از سقف تعیین شده نیز منوط به ارائه طرح توجیهی لازم توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری و تایید آن از سوی بانک مرکزی است. همچنین شورای پول و اعتبار، اقدام اخیر بانک‌ها و موسسات اعتباری در زمینه تعدیل نرخ‌های سود علی الحساب سپرده بانکی براساس بخشنامه ابلاغی توسط بانک مرکزی به حداکثر 18 درصد برای سپرده‌های یکساله و حداکثر 10 درصد برای سپرده‌های کوتاه‌مدت کمتر از سه ماه را تایید و تصویب کرد.
      در این میان غلامحسین تقی نتاج مدیرعامل بانک قوامین رخداد خوش سال 94 در صنعت بانکی را کاهش قیمت تمام شده پول می‌داند. این فعال صنعت بانکداری کشورمان در این باره گفت: این صنعت طی سال 94 فعالیت‌های بسیاری داشت و بر اساس ارائه نظریه و پیشنهادات خود به شورای پول و اعتبار، توانست در کاهش این مهم موثر باشد. نتاج کاهش نرخ سود را از دیگر آثار کاهش قیمت تمام شده پول ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در این زمینه بیشتر بانک‌ها با یکدیگر هماهنگی داشته و خواهان کاهش نرخ سود شدند.
    وی اعلام می‌کند: سیاست‌های کلان اقتصادی عامل مهمی بر کاهش نرخ سود و قیمت تمام شده پول است که باید بر اجرای دقیق این سیاست‌ها توسط دولت نظارت جدی شود تا بتوان به این روند کاهشی استمرار بخشید. قابل ذکر است که غلامحسین تقی نتاج متولد شهرستان بابل از استان مازندران، دارای مدرک تحصیلی دکتری حسابداری است. سابقه مدیریتی وی به 20 سال می‌رسد و تاکنون بر کرسی مدیرعاملی موسسه مالی و اعتباری مهر، بانک انصار و بانک قوامین تکیه زده است.

    توجه به حذف مالیات
    معصوم ضمیری مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره بیمه پاسارگاد یکی از مدیران مورد وثوق نظام در مسائل اقتصادی است. وی طرح تحول صنعت بیمه کشور را ارائه داده و با مشارکت دیگر مدیران عامل صنعت بیمه آن را اجرایی کرده است. ضمیری نیز دارای مدرک فوق لیسانس علوم مالی و حسابداری از سال 58 وارد حوزه صنعت بیمه شده و به عنوان مدیرمالی و اداری شرکت بیمه آریا تا سال 60 در این شرکت فعالیت داشت. وی پس از این تاریخ و به دنبال ملی شدن شرکت‌های بیمه خصوصی پیش از انقلاب و شکل ‌گیری شرکت بیمه آسیا، تا سال 64 مدیریت مالی و اداری این شرکت را بر‌عهده داشت. سرانجام، ضمیری در سال 64 به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه آسیا منصوب شد. شرکت بیمه اتکایی امین به ابتکار ضمیری و اخذ پروانه از بیمه مرکزی ایران با مشارکت شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، دانا، بانک ملی ایران، صندوق بازنشستگی و سازمان کشتیرانی از تیر ماه سال 82 با سرمایه 50 میلیون دلار فعالیت خود را آغاز کرده است. وی هم‌اکنون مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد است و سال 94 را سرشار از اتفاقات خوش اقتصادی می‌داند. این فعال صنعت بیمه کشورمان، توجه و اقدامات اخیر دولت را در جهت حذف مقررات مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه موثر ارزیابی و تاکید می‌کند: قدم‌های خوبی به جهت حذف مالیات بر ارزش افزوده در بیمه مرکزی و با تکیه بر نظر اساتید برداشته شده است. وی یادآور می‌شود: این رویکرد طی سال آینده می تواند شکلی قانونی به خود گرفته و درآمدی را به سوی شرکت‌های بیمه‌ای جاری کند. ضمیری همچنین افزایش نظارت بر عملکرد این صنعت را مطلوب دانسته و می‌گوید: این شیوه از مدیریت می‌تواند بسیاری از خلاء های صنعت بیمه را از بین ببرد و مقدمه‌ای برای افزایش توانگری شرکت‌های بیمه به شمار برود. مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد در خاتمه بر اجرای صحیح نظارت و قوانین تاکید و لمس آثار این اقدامات و خبرهای خوش را به سال آینده موکول کرد.

    ورود به مسئولیت اجتماعی
    مجید صفدری نیز شهریور سال 94 با انتخاب هیئت مدیره و با تایید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در جایگاه مدیرعاملی بیمه "ما" قرار گرفت. وی دارای مدرک کارشناسی مهندسی پتروشیمی و  کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است  و پیش از این، عضو هیئت مدیره شرکت بیمه ایران معین، معاون توسعه بازار شرکت بیمه ایران معین، دبیر شورای راهبردی بیمه‌های زندگی بیمه ایران، رئیس شورای فنی بیمه البرز و عضو شورای فنی بیمه البرز بود. البته این فعال صنعت بیمه کشورمان در خصوص فعالیت‌های آموزشی به تالیف5 جلد کتاب آموزشی در حوزه شیمی، تالیف کتاب در حوزه بیمه‌های مسئولیت و تدریس رشته بیمه‌های مسئولیت و مهندسی در صدور و خسارت اقدام کرده است. مشاور بیمه‌ای نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ناظر خسارت بیمه‌های مسئولیت بیمه البرز و ارزیاب خسارت بیمه‌های مسئولیت، ارزیاب خسارت خودرو و مسئولیت کارشناسان بیمه‌ای شهرداری منطقه 7 تهران از دیگر پست‌هایی است که صفدری آنها را تجربه کرده است. مدیرعامل بیمه ما سال 94 را برای اقتصاد و صنعت بیمه ایران مبارک ارزیابی کرده و می‌گوید: بازنگری قانون شخص ثالث و مسئولیت مدنی در برابر اشخاص ثالث خودرو یکی از رخدادهای خوبی بود که با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان صنعت بیمه کشورمان به دست آمد. وی یادآور می‌شود: البته برداشته شدن تحریم‌ها در سال 94 نیز امتیازی مثبت خواهد بود که می‌تواند در صنعت بیمه کشورمان فضای رقابتی شایسته را برای شرکت‌ها ایجاد کند.
    صفدری با اشاره به توجه شرکت‌های بیمه به مباحثی همچون مسئولیت اجتماعی می‌افزاید: این اتفاق مبارکی است که توسط شرکت بیمه "ما" بر آن تاکید شد و این شرکت توانست حمایت خود را از پلنگ ایرانی و توجه به محیط زیست در بیمه نامه‌های صادر شده نشان دهد.
    البته این فعال صنعت بیمه ایران همچون دیگر مدیران عامل شرکت‌های بیمه، بازنگری قوانین و برخی آیین نامه و بخش نامه‌ها در صنعت بیمه را اتفاق خوشایند صنعت بیمه ایران دانست و آن را منجر به ارتقاء توانگری شرکت‌ها و افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران ارزیابی کرد.

    بازگشت سرمایه
    در سالجاری و با تصمیم هیئت مدیره بانک پارسیان، کوروش پرویزیان مدیرعامل این بانک شد و علی دیواندری از این سمت خداحافظی کرد. پرویزیان پیش از این، مدیرعاملی بانک سینا را برعهده داشت و مشاور رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات، عضو شورای پول و اعتبار و رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری از جمله سوابق پیشین پرویزیان در نظام پولی و بانکی کشور به شمار می‌رود. وی دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران بوده و تاکنون به‌ عنوان مدرس در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه امام صادق فعالیت داشته است. پرویزیان اجرای برجام در سال 94 را همچون دیگر فعالان این صنعت خبر خوش اقتصادی می‌داند و می‌گوید: ایران از فضایی بسته بیرون خواهد آمد و فعالان اقتصادی می‌توانند با اختیارات و گزینه‌های بیشتر از گذشته به فعالیت اقتصادی بپردازند‌. این مهم اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند در مدت کوتاهی رشد اقتصادی ایران را با شتابی بالا رشد داده و این رشد می‌تواند به کاهش نرخ سود منجر شود.
    وی می‌افزاید: البته بانک پارسیان در سالجاری توانست به  سپرده‌گذاران موسسه اعتباری ثامن، امید و قوت قلب دهد و با رتبه‌بندی سپرده‌گذاران، بدهی این موسسه را پرداخت کند.  مدیرعامل بانک پارسیان به حضور این بانک در فعالیت‌های اجتماعی اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: قلک سبز یکی دیگر از اقدامات بانک پارسیان است که می‌تواند سنت قرض الحسنه را در صنعت بانکداری کشورمان تقویت کند.
    پرویزیان همچنین کاهش نرخ مطالبات معوق این بانک را از دیگر دستاوردهای سال 94 می‌داند و اعلام می‌کند: با سیاست‌های اخذ شده توانستیم سرمایه رفته از بانک پارسیان را بازگردانیم تا بتوان از آن در جهت ارائه خدمات استفاده کرد.

      آغاز روابط سوئیفتی
    7 مهر ماه سال 1392 تصدی بزرگترین بانک کشور بر عهده عبدالناصر همتی گذاشته شد. وی  دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران بوده و یکی از معدود اساتید تدریس کننده اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی در دانشگاه های ایران است. وی، با 55 سال سن، درجه دکترای اقتصاد خود را در سال 1372 از دانشگاه تهران اخذ و رساله خود را با حضور در دانشگاه لندن تکمیل کرده است.
    همتی دارای تالیفات و پژوهش‌های زیادی در رشته اقتصاد است که مهمترین آنها کتاب "اقتصاد کلان، مقدمه ای بر سیاست‌های پولی و مالی" است. عبدالناصر همتی از سال 1373 تا 1385 طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه خدمت کرد و نقش کلیدی در طراحی و اجرای سیاست‌های آزاد سازی و خصوصی سازی در صنعت بیمه داشت به نحوی که در این زمینه از وی به عنوان پدر بیمه‌های خصوصی یاد شده است.
    وی از سال 1380 تا کنون به مدت شش دوره لاینقطع ریاست شورای عالی شرکت بیمه اتکائی آسیائی (کمیسیون اقتصادی – سیاسی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد -  اسکاپ) مستقر در بانکوک پایتخت تایلند را برعهده دارد که با رای مستقیم روسای بیمه 10 کشور مهم آسیائی به این سمت انتخاب شده است.
    از جمله اقدامات موثر وی را می توان در هنگام مدیرعاملی اش در بانک سینا دانست. وی در این دوره تلاش موثر برای لغو تحریم بانک سینا بود که منجر به خارج شدن بانک سینا با رای دادگاه عالی اروپا از فهرست تحریم اتحاد اروپائی شد.  از این رو و با اشراف وی بر بازار پولی و مالی کشورمان است که  همتی فضای ایجاد شده از برجام را برای اقتصاد ایرام مطلوب می داند و این موضوع را یک رخداد شیرین برای فعلان اقتصادی ارزیابی کرده است.  این فعال صنعت  بانکداری ایران، متصل شدن بانک ملی به سوئیفت و 17 شعبه خارجی را یکی از پیامدهای شیرین برجام برای بانک ملی می داند و تاکید دارد: تا به امروز حدود 650 پیام از طریق سوئیفت ارسال شده و مقدمات کار مبادله با 40 کارگزار خارجی را هماهنگ کرده ایم.
    همتی یادآور می شود:لغو تحریم ها تنها برای فعالان اقتصادی در سطح کلان مفید و بانک ملی مفید و موثر نبوده است بلکه این رخداد اثر خود را بر تمامی بخش های که مانند حلقه های متصل به یک زنجیر هستند نشان خواهد داد.

    خروج از بلاتکلیفی
    حجت الاسلام والمسلمین سید امین جوادی  تنها مدیرعامل در صنعت بانکداری کشورمان به شمار می‌رود که لباس روحانیت بر تن دارد و توانسته با تجربیات خود مبنی بر یافته‌های علوم  فقهی و مسائل بانک و بیمه‌ای موسسه اعتباری عسکریه(ملل) را مدیریت کند.
    مؤسسه اعتباری عسکریه در سال 1366 با نام صندوق قرض الحسنه عسکریه و در شب ولادت با سعادت امام حسن عسکری (ع) و  با سرمایه اولیه 19 هزار ریال فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از موسسات اعتباری توانست سرمایه خود را به چندین برابر برساند و سهام خود را با قیمتی مناسب و جذاب در بازار سرمایه مورد معامله قرار دهد. البته شیو مدیریت و نظارت جوادی در تحقق و کسب سود به عنوان یک نقطه قوت به شمار می رود. وی به عنوان یکی از چهره های فعال صنعت بانکداری است برای تعیین ، تصویب و اجرای قانون بانکداری بدون ربا و اسلامی تلاش های بسیاری دارد. به همین منظور جوادی با نگرش کلان خود به مسائل اقتصادی رخداد شیرین سال 94 را اجرای برجام می داند و تاکید دارد: باز شدن سوئیفت و اتصال به بازار جهانی نه تنها برای صنعت بانکداری بلکه تمامی اضلاع اقتصاد پیامدهای مطلوبی را به همراه خواهد داشت.
    مدیر عامل موسسه اعتباری عسکریه سال 95را برای اقتصاد ایران پر از خبرهای خوش پیش بینی می کند و می افزاید: برداشت شدن تحریم های ظالمانه و البته یکطرفه ، شکوفایی اقتصاد ایران و رفاه و معیشت مردم را رقم می زند.
    جوادی با مد نظر قرار دادن رخدادهای سال 94 برای موسسه مالی مربوطه یادآور می شود: این موسسه از نظر مالی رشد خوبی را تجربه کرد و توانست در پایان سال به افزایش سرمایه ای مطلوب دست یابد.

    شخص ثالث تلفنی
    در اوایل سال 93 بود که امین شیرکانی مدیرکل امور مالکیت سهام و مجامع بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران با سابقه فعالیت 15 ساله در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی جانشین فریدون صفرخانلو مدیر عامل پیشین شرکت بیمه سینا شد. وی دانش آموخته اقتصاد و برنامه ریزی اقتصادی بوده و در مقوله هایی نظیر شرکت داری و فضای مالی و بازار سرمایه تخصص دارد و از آنجایی که صنعت بیمه یکی از شاخصه‌های تخصصی بازار سرمایه  به شمار می رود شیرکانی در این موضوع دارای فعالیت‌های بنیادی و تالیفات بسیاری است که به وی جایگاه مطلوبی را در این صنعت می‌بخشد.
    از این روست که شیرکانی با تاکید بر فعالیت و سیاست‌های شرکت بیمه سینا در سال 94 اعلام می کند: با توجه به سیاست های تسهیل ارائه خدمات مشتریان، درصدد راه اندازی سامانه خرید بیمه شخص ثالث از طریق تلفن همراه هستیم. یکی از اولویت‌های این شرکت را می‌توان تسهیل ارائه خدمات می‌داند و می‌گوید: از این رو برای ارائه  بیمه نامه شخص ثالث  برنامه‌ای تدوین و به زودی اجرایی خواهیم کرد.
    وی ادامه می‌دهد: بر این اساس است که فروش بیمه نامه شخص ثالث از طریق تلفن همراه ایجاد خواهد شد؛ به طوری که مشتری می‌تواند از طریق ایجاد سامانه‌ای بر روی تلفن همراه، بیمه نامه شخص ثالث را خریدار کند.
    شیرکانی با مد نظر قرار دادن جزئیات این طرح می‌افزاید: این نسخه خرید بر روی اندروید و ios قابل اجرا است و می‌تواند یکی از دستاوردهای شیرین بیمه سینا در سال 94 به شمار آید. وی تاکید می‌کند: مشتریان پس از خرید  بیمه نامه شخص ثالث از طریق تلفن همراه در تهران پس از 10 ساعت  بیمه نامه خود را تحویل می‌گیرند. قابل ذکر است که این بیمه نامه در دورترین نقاط نیز طی 24 ساعت به مشتریان تحویل داده خواهد شد. مدیر عامل بیمه سینا همچنین چشم انداز خود از صنعت بیمه ایران را مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به شرایط صنعت بیمه در سال آینده بسیار خوشبین هستم؛ زیرا شرایط  اقتصادی با تحرکاتی روبه رو شده و نرخ رشد اقتصادی نیز روندی صعودی را پیش‌رو گرفته است.
    شیرکانی یادآورد می‌شود: اگر 2 اتفاق در صنعت بیمه کشورمان اجرایی شود و رخ دهد، منجر به شکوفایی  و سودآوری شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود. ابتدا اجرایی  شدن قانون جدید بیمه شخص ثالث و دیگری حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه. مدیرعامل بیمه سینا افزود: با حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه، حدود 880 میلیارد تومان برای صنعت بیمه ایران، آورده مالی به وجود می‌آید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها