عصر خودرو

نگرانی غربی‌ها از خرید شرکت‌هایشان توسط چینی‌ها

عصر بازار- شرکت‌های چینی با شتاب بی‌سابقه‌ای در حال خریدن شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های آمریکایی هستند. این امر باعث نگرانی نمایندگان مجلس در کشورهای مختلف شده است. شرکت جنرال الکتریک بازوی تولید لوازم خانگی خود را به شرکت چینی هایر است. شرکت چینی زوم لاین برای شرکت ترکس که سازنده ابزار جابجایی سنگین است، اقدام کرده است. ارزش قرارداد شرکت چینی کم چاینا برای خرید سویسی سینجنتا که بذر و سم تولید می‌کند، به ۴۸ میلیارد دلار می‌رسد.

نگرانی غربی‌ها از خرید شرکت‌هایشان توسط چینی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ساعت 24، بیزنس اینسایدر نوشته است: هفته گذشته نیز یک شرکت وابسته به گروه چینی اچ ان ای اعلام کرد شرکت اینگرام مایکرو را 6 میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. مناقشه برانگیزترین تلاش برای خرید یک شرکت آمریکایی به تلاش یک گروه سرمایه‌گذاری چینی برای خرید بازار سهام شیکاگو مربوط می‌شود.

     تا به حال، 102 مورد خرید شرکت‌های غربی توسط شرکت‌های چینی ظرف سال جاری میلادی اعلام شده است که ارزش آن به 81.6 میلیارد دلار بالغ می‌شود. این رقم در همین زمان پارسال حدود 11 میلیارد دلار بود. به نظر نمی‌رسد این روند به این زودی کند شود. کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش بهای اجناس در کشورهای دیگر به دلیل فروش سهام در بازار احتمالا باعث تشدید این روند خواهد شد. برخی کارشناسان می‌گویند با کاهش رشد اقتصادی چین، شرکت‌های چینی به راه‌های دیگری برای کامل کردن چرخه رشد خود چشم دوخته‌اند. رشد اقتصادی چین در سال 2015 پایین‌ترین میزان ظرف 25 سال گذشته بود. توان بالقوه رشد اقتصادی در آمریکا سبب شده است تا این کشور بازار جذابی برای سرمایه باشد.

    اما در داخل آمریکا نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. 45 عضو کنگره هفته گذشته نامه‌ای برای کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت خزانه‌داری نوشتند و در آن خواستار تحقیق کامل درباره تلاش برای خریدن بازار سهام شیکاگو شدند. در این نامه تصریح شده است این اولین بار است که یک شرکت چینی به بازار 22 تریلیون دلاری سهام آمریکا به طور مستقیم دسترسی پیدا می‌کند. این کمیته مسئول بازبینی تمام قراردادها برای حصول اطمینان از رعایت امنیت ملی است. کمیته یادشده اخیرا مانع از فروش بخش نور شرکت فیلیپس به گروهی از سرمایه‌گذاران آسیایی به ارزش 3.3 میلیارد دلار شد.

    همچنین شرکت فرچایلد که در عرصه نیمه‌رسانا کار می‌کند، پیشنهاد یک شرکت چینی را برای خرید آن رد کرد. این شرکت چینی 2.6 میلیارد دلار برای خرید این شرکت آمریکایی پیشنهاد کرد، اما فرچایلد با ذکر کردن نگرانی‌ها برخی مراجع قانونی، آن را رد کرد و در عوض پیشنهاد پایین‌تر یک شرکت دیگر آمریکایی را پذیرفت. همه شرکت‌های چینی که دست به خرید شرکت‌های خارجی می‌زنند، دولتی نیستند، اما به حمایت دولت چین برای انجام معاملات نیاز دارند، زیرا اجازه دولت برای استفاده از ذخایر ارزی برای خرید شرکت‌ها لازم است. دولت چین هم نظارت دقیقی بر عرضه ارز به شرکت‌های داخلی می‌کند. با توجه به حجم خریدهای اخیر، به نظر می‌رسد دولت چین کاملا از خرید شرکت‌های خارجی توسط چینی‌ها حمایت می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها