عصر خودرو

مدیرعامل شرکت گروه فیروزه؛

آخرین وضعیت قرارداد بورسی با یک شرکت انگلیسی

عصر بازار- مدیرعامل شرکت گروه فیروزه که سابقه یک دهه فعالیت در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دارد از آخرین وضعیت قرارداد با یک شرکت انگلیسی و از چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران سخن گفت.

آخرین وضعیت قرارداد بورسی با یک شرکت انگلیسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، این روزها رفته رفته با اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌‌ها خیلی‌ها امید دارند که در سایه توافق هسته‌‌ای و نیز رفع تحریم‌‌ها، در بازده میان و بلندمدت آثار مثبتی از حضور مردم در اقتصاد و از بین رفتن تحریم‌ها در اقتصاد کشور به خصوص بازار سرمایه دیده شود.

    برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند به طور حتم این اتفاق می‌تواند اقتصاد کشور به خصوص بازار سرمایه  را تا حدودی بهبود بخشد و ورود سرمایه خارجی به کشور هم یکی از دلایل بهبود در وضعیت بازار سرمایه است؛ البته باید در این خصوص به این پرسش پاسخ داد که در شرایط کنونی آیا راه برای ورود خارجی‌‌ها به اقتصاد کشور به ویژه بازر سرمایه هموار است یا نه؟ چرا که برای جذب سرمایه‌های خارجی باید بسترهایی فراهم باشد و با آرزو و ابراز علاقه‌مندی نمی‌توان انتظار داشت سرمایه‌ها به اقتصاد کشور سرازیر شود.

    بر اساس این گزارش، از سوی دیگر تاثیر ورود سرمایه گذاری خارجی به بازار سرمایه کشور به عنوان نبض و نمادی از اقتصاد، می‌تواند اثرات مثبتی را برای اقتصاد، صنایع و بنگاه‌های تولیدی به همراه داشته باشد؛ چرا که تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع از طریق بورس یکی از بهترین و موثرترین شیوه‌‌های کسب منابع مالی برای شرکت‌هاست و از این منظر هم باید دید آیا شرایط بازار سهام برای ورود سرمایه خارجی مهیاست یا خیر؟

    با توجه به این موضوع هنگامی که بیانیه لوزان اعلام شد خبری مبنی بر امضای قرارداد همکاری مشترک یک شرکت ایرانی با شرکت شارلمان کاپیتال اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران مطرح شد. این شرکت خارجی با گروه فیروزه در ایران قرارداد منعقد کرد.

    در این میان مدیرعامل شرکت گروه فیروزه که سابقه یک دهه فعالیت در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد از آخرین وضعیت قرارداد با این شرکت انگلیسی و از چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران اظهار نظر کرد.

    رامین ربیعی،  مدیرعامل شرکت گروه فیروزه اظهارکرد: قرارداد ما با این شرکت خارجی چند ماه پیش به نتیجه رسید و قراردادها نهایی و امضا شد و از طرفی صندوق خارجی ما هم راه افتاد، هفته گذشته پول‌های جدیدی وارد بورس کردیم. این یک صندوق سرمایه‌گذاری بورسی خواهد بود.

    او افزود: شرکت فیروزه و شرکت شارلمان کاپیتال با هم در مدیریت صندوق شریک هستند و پول‌های  در این صندوق پول‌های سرمایه‌گذاران اروپایی است که با وجود تحریم‌ها در دو ماه پیش پول‌ها را جمع‌آوری و وارد کشور کردیم تا سرمایه‌گذاری را انجام دهیم. این صندوق فقط صندوق بورسی است و فقط وارد بازار بورس می‌شود.

    ربیعی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود نبود برنامه مشخص از سوی دولت و سازمان بورس، سرمایه‌گذار خارجی در این شرایط به کشور ورود پیدا خواهد کرد؟ بیان کرد: ارائه برنامه کار دولت و سازمان بورس نیست، بزرگترین خدمتی که این دو نهاد می‌توانند انجام دهند موضوع آزادسازی قوانین و کم کردن مراحل بوروکراتیک است. سرمایه‌گذارانی که وارد بورس می‌شوند یکی از مشکلات عملی آنها انتقال وجه به ایران است که این انتقال باید از طریق شبکه صرافی انجام شود و هنوز این شبکه باز نیست که البته با لغو تحریم‌ها به‌زودی فعال خواهد شد، این موضوع را باید مدنظر قرار داد که انتقال پول از طریق صرافی دشوار است، زیرا صرافی‌ها خدمات را به کسانی ارائه می‌دهند که واردات و صادرات انجام دهند و ورود پول بدون پروفرما (پشتوانه نداشتن سند تجاری) در کشور کار بسیار دشواری است.

    مدیرعامل شرکت فیروزه تصریح کرد: دومین مشکل این است که طبق مقرارات بانک مرکزی سرمایه‌گذاران خارجی نمی‌توانند در ایران حساب بانکی داشته باشند؛ یعنی یک سرمایه‌گذار خارجی اگر بخواهد در بورس سهمی بخرد باید با کپی پاسپورت و پر کردن فورم و...  کد بورسی بگیرد. البته در ارتباط با این موضوع سازمان بورس همراهی زیادی کرد و از طرفی قوانین را آسان کرد؛ به گونه‌ای که سرمایه‌گذار می‌تواند در دو هفته کد بورسی دریافت کند.

    او اظهار کرد: اما سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند حتی یک حساب بانکی در ایران داشته باشد تا بتواند سود سهام خود را از کارگزاری مورد نظر دریافت کند. این دو مورد مشکلات کوتاه مدت عملیاتی است. شرایط اقتصادی کشور برای جذب سرمایه‌گذار خارجی باید به گونه‌ای باشد که در ابتدا ریسک‌‌هی سیاسی کاهش پیدا کند که البته با توافق هسته‌ای ریسک سیاسی کاهش پیدا کرد و نگاه سرمایه‌گذاران نسبت به ایران بهتر شد.

    ربیعی خاطر نشان کرد: دومین ریسک دولتی بودن اقتصاد کشور است. تمام مسائل در دست دولت است؛ از قیمت مواد اولیه گرفته تا قیمت صنایع، محصول نهایی و ‌تعرفه‌ها. اگر یک ایرانی بخواهد در کشور خود شرکتی تاسیس کند چند مرحله پیچیده را باید سپری کند. این پیچیدگی برای سرمایه‌گذار خارجی چند برابر است.

    مدیرعامل شرکت فیروزه عنوان کرد: مسائل بروکراتیک و همچنین قوانین دست و پاگیر از سوی دولت باید حل شود. ما به یک دوره قانون زدایی و تسهیلات قوانین نیاز داریم تا بتوانیم سرمایه گذار خارجی را جذب کنیم. کشور ما از نظر پتانسیل و فرصت یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری دنیا در چند دهه اخیر است. خود ما باید قفل و زنجیره‌های اقتصاد کشور را باز کنیم.

    ربیعی در پایان بیان کرد: شرکت فیروزه در چندین زمینه مختلف با شرکت‌های خارجی در حال فعالیت است. یک بخش از این فعالیت‌ها صندوق‌های بورسی که با شرکت شارلمان کاپیتال تاسیس کردیم که در آینده با صندوق‌های غیر رسمی در صنایع خاص سرمایه‌گذاری خواهند کرد. شرکت فیروزه در حال حاضر بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران خارجی را در کشور دارد و در آینده هم با کارگزارهای کشورهای مختلف برای عقد قرارداد مذاکره می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها