عصر خودرو

هفته نوسانی قیمت سکه نقدی و آتی به پایان رسید؛

استقبال بازیگران آتی از قرارداد تحویل اسفند

عصر بازار: طی هفته گذشته بهای طلا در بازارهای بین‌المللی افت شدیدی را تجربه کرد که همین امر در کنار تغییرات قیمت دلار در بازار داخل، نوسان قیمت سکه در بازار نقدی و آتی را به همراه داشت.

استقبال بازیگران آتی از قرارداد تحویل اسفند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، با شروع بازارهای جهانی از روز دوشنبه بهای اونس با سقوط 4 دلاری نسبت به جمعه گذشته، آغاز و بعد از افت مدوام به زیر 1100 دلار سقوط کرد. بنابراین ریزش بهای اونس از همان روزهای ابتدایی هفته، موجب روند نزولی بازار معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران شد، به طوری که 4 سر رسید فعال آتی از روز دوشنبه بعد از تعطیلات با افت بیش از 2 درصد معاملات خود را آغاز کردند اما تا روز پنجشنبه با نوسان قیمت به معاملات خود ادامه دادند.

    بر این اساس حجم قراردادهای آتی سکه طی هفته گذشته در بورس کالای ایران به 26 هزار و 496 قرارداد به ارزش 2 هزار و 299 میلیارد ریال رسید که از این مقدار، معاملات تحویل اسفند ماه با 18 هزار و 244 قرار داد و به ارزش یک هزار و 591 میلیارد ریال در رده اول قرارگرفت.

    سکه طلا تحویل دی ماه نیز با شش هزار و 506 قرارداد و به ارزش 559 میلیارد و 357 میلیون ریال جایگاه دوم را کسب کرد. رتبه سوم معاملات هم به قرارداد آتی سکه تحویل آبان اختصاص یافت که با یک هزار و 99 قرارداد به ارزش 93 میلیارد و 527میلیون ریالی را طی یک هفته اخیر به ثبت رساند. این در شرایطی است که معاملات تحویل شهریور ماه در رده آخر قرار گرفت و با 647 قرارداد و ارزش بیش از 55 میلیارد ریال به کار خود طی مدت مذکور پایان داد. نکته جالب در معاملات هفته گذشته بازار مشتقه بورس کالا، تغییر جهت قیمت سکه در آخرین روز معاملاتی بود، به طوریکه در معاملات روز پنجشنبه قیمت ها در هر چهار سر رسید با افزایش کمتر از یک درصد نسبت به معاملات روز چهارشنبه همراه شد به طوری که سکه در سررسید شهریور ماه به قیمت 851 هزار تومان معامله شد و تغییر قیمت 01/0درصدی را تجربه کرد . سکه تحویل آبان نیز با قیمت 855 هزار تومان معامله شد که افزایش 93/0 درصدی را تجربه کرد. در عین حال قرارداد تحویل دی با قیمت 864 هزار تومان معامله شد که رشد 41/0 درصدی را داشت و در آخر نیز سکه تحویل اسفند با قیمت 878 هزار تومان معامله شد و افزایش 52/0 درصدی معاملات را به پایان رساند.

    از طرفی قیمت سکه نقدی نیز در ساعات پایانی روز پنج شنبه نسبت روز چهارشنبه اندکی افزایش یافت، به طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار 867 هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت 865هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه در بازار 470 هزار تومان و هر ربع سکه 262 هزار تومان قیمت داشت. همچنین قیمت سکه‌های یک گرمی هم 168 هزار تومان اعلام شد.

    بر اساس پیش تحلیل گران احتمال می رود با کاهش قیمت اونس تقاضای سرمایه گذاران جهانی برای خرید طلا در روزهای آینده بیشتر شود که این امر احتمالا در نوسان قیمت طلا در آینده موثراست.

    به گفته یکی از کارشناسان بازار سکه قیمت یک گرم طلای 18 به تبعیت از اونس جهانی در محدوده  88 هزار تومان داد و ستد می شود و بهای سکه نیز با کاهش نسبی  به 860 هزار تومان رسیده است، و امیدواریم با پایان ماه مبارک رمضان و همچنین توافقات انجام شده در روزهای گذشته و آرامش بوجود آمده در این بازار تقاضا برای طلا در ایران با افزایش مواجه شده و شاهد رونق کسب و کار در بازار داخلی باشیم.

    برچسب ها