عصر خودرو

رشد ارزش سهام آرامکو در معاملات بازار عربستان

عصر بازار- ارزش سهام شرکت آرامکوی سعودی روز یکشنبه برای سومین روز افزایش پیدا کرد اما ارزش بازار این شرکت پایین دو تریلیون دلار ماند.

رشد ارزش سهام آرامکو در معاملات بازار عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، ارزش سهام آرامکو یک درصد در ریاض صعود کرد و روند رشدی که از زمان آغاز معاملاتش در روز چهارشنبه داشت را به 16 درصد رساند. شاخص سهام بازار عربستان نیز همراه با همتایان دیگرش در خاورمیانه صعود کرد تا از روند صعودی که بازارهای جهانی پس از توافق آمریکا و چین روی فاز اول توافق تجاری پیدا کردند، جا نماند.

    شرکت MSCI که محبوب‌ترین شاخصهای بازار نوظهور جهان را رصد می‌کند آرامکو را با استفاده از قیمت نهایی 17 دسامبر به شاخصهای خود اضافه خواهد کرد و شرکت FTSE Russell نیز با استفاده از قیمت 19 دسامبر اقدام مشابه را صورت خواهد داد.

    طبق اعلام شرکت ارقام کپیتال، عرضه سهام آرامکو احتمالا حدود 1.16 میلیارد دلار سرمایه را وارد بازار سهام می‌کند.

    همچنین بر اساس گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، آرامکو درصدد است به بانکهایی که مقدمات عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را فراهم کردند، جمعا 64 میلیون دلار پرداخت کند.

    این غول نفتی قصد دارد به بانکهای سعودی 39 میلیون ریال (10.4 میلیون دلار) و به بانکهای خارجی بزرگی که در این قرارداد حضور داشتند هر یک 13 میلیون ریال معادل 3.5 میلیون دلار پرداخت کند. این ارقام هزینه مبنایی است که از سوی آرامکو پرداخت شده است و این شرکت بعدا درباره میزان هزینه‌های تشویقی تصمیم خواهد گرفت. اگر آرامکو تصمیم بگیرد پول بیشتری پرداخت کند، عمده آن به بانکهای داخلی تعلق خواهد گرفت که عمده سفارشهای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو را انجام دادند.

    آرامکو از فروش سهام خود 25.6 میلیارد دلار کسب کرد. این رویداد در ابتدا قرار بود همزمان در بازار داخلی و بین‌المللی برگزار شود اما با عدم استقبال مدیران سرمایه خارجی از ارزش گذاری این شرکت، تنها در بازار داخلی انجام شد.

    عربستان سعودی پس از این که از برنامه عرضه بین‌المللی سهام آرامکو منصرف شد، دیگر به شبکه‌های بین‌المللی شرکتهای وال استریت نیازی نداشت و در عوض از خریداران کوچک‌تر داخلی و خانواده های ثروتمند برای پشتیبانی از این رویداد استفاده کرد.

    برچسب ها