عصر خودرو

پکن و واشنگتن به توافق نزدیک شده اند؟!

عصر بازار- گلوبال تایمز، نشریه وابسته به حزب کمونیست چین چندی پیش گزارش داد که آمریکا و چین در حال نزدیک شدن به توافق در فاز نخست توافق تجاری هستند. این گزارش اعلام کرده که دو طرف هنوز در مورد مشخصات و اندازه کاهش تعرفه ها روی کالاهای چین توافقی نکرده اند.

پکن و واشنگتن به توافق نزدیک شده اند؟!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، اصرار پکن مبنی بر اینکه واشنگتن باید تعرفه های دولت ترامپ را بازگرداند، نکته مهمی بوده است. رئیس جمهور آمریکا در 8 نوامبر امسال گفته بود که هنوز توافقی مبنی بر بازگشت تعرفه ها نکرده است.
    گلوبال تایمز در توییتر خود با استناد به کارشناسان نزدیک به دولت چین نوشت: واشنگتن و پکن به فاز یک توافق بسیار نزدیک شده اند.
    به گزارش رویترز، در این توییت آمده بود، پکن همچنان به ادامه مذاکرات برای مرحله دوم و حتی توافق در مرحله سوم متعهد است. البته این اطلاعات در گزارش وب سایت گلوبال تایمز درج نشد و گزارش وب سایت بسیار محتاط تر درباره آینده توافق نوشته شده بود.
    «جائو لینگون» کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در پکن و فرد نزدیک به مذاکرات تجاری گفت: دو طرف در مورد مرحله نخست توافق به اجماع رسیده اند.
    پکن، استیون منوچین، وزیر خزانه داری و رابرت لایتزر، نماینده تجاری آمریکا را برای انجام مذاکرات رو در رو به چین دعوت کرده بود که در آن هنگام پاسخی دریافت نشد. دونالد ترامپ، پیش تر لایتزر را به عنوان نماینده تجاری واشنگتن جهت نظارت بر دور جدید مذاکرات تجاری با چین منصوب کرد.
    تکمیل مرحله نخست توافق در ماه نوامبر پیش بینی شده بود، اما کارشناسان تجارت و افراد نزدیک به کاخ سفید گفتند که شاید این موضوع به سال جدید موکول شود، زیرا پکن، فشارهای گسترده ای را برای پایین آوردن تعرفه ها اعمال کرده و واشنگتن مخالف است. همچنین مقامات واشنگتن و پکن، قانونگذاران و کارشناسان تجارت می گویند که برای مرحله دوم توافق احتمال کمتری وجود دارد.
    سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست مطبوعاتی از اظهار نظر ویژه در مورد گزارش «گلوبال تایمز» خودداری کرد، اما تاکید کرد که پکن تمایل دارد، واشنگتن برای حل مسائل برجسته تلاش کند.
    رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی ایالات متحده دو هفته قبل گفت که معامله تجاری اولیه با چین تا پایان سال میلادی همچنان امکان پذیر است. او افزود: اگر انتخابات هنگ کنگ بدون خشونت برگزار شود، نشانه خوبی خواهد بود.

    وضعیت مس در ماه های اخیر
    گزارش ها نشان می دهد که تولیدات کارخانه ای آمریکا در ماه نوامبر با سریع ترین شتاب در هفت ماهه گذشته مواجه شده است. موسسه Ifo در آلمان هم گفت: شاخص کسب وکار تجاری کمی افزایش یافت، اما بخش تولید در آلمان همچنان در رکود است.
    درست پس از گمانه زنی بازارها در مورد احتمال توافق تجاری بیان آمریکا و چین، مس در معاملات روز دوشنبه 25 نوامبر با شرایط مثبت کار خود را آغاز کرده بود. به عبارت دیگر قیمت فلز سرخ در این روز با افزایش 0.7 درصدی به 5895 دلار در هر تن رسید. این قیمت، همچنان 20 درصد نسبت به پارسال پایین تر است و کارشناسان جنگ تجاری را عامل موثر بر تقاضا و رشد اقتصاد جهان می دانند.
    در عین حال با وجود اعتراضاتی که در شیلی، اوایل ماه اکتبر و در واکنش به افزایش کرایه حمل و نقل آغاز شد، معادن مس این کشور، نرخ تولید را ثابت نگه داشتند. به گفته تحلیلگران، نگرانی اصلی در این زمینه از این مساله ناشی می شود که چگونه تغییر سیاست ها، ناشی از اعتراض ها، روی سرمایه گذاری های خارجی شیلی تاثیر می گذارد.
    رفاه شیلی مبتنی بر سرمایه گذاری خارجی است. اگر شیلی به عنوان یک کشور پر مخاطره تلقی شود، می تواند عواقب جدی برای آینده اقتصادی این کشور داشته باشد.
    «ونیو یائو» تحلیلگر ING بر این باور است که عرضه و تقاضا ضعیف باقی مانده است. وی پیش بینی کرد، تقاضای کم رونق، قیمت ها را تا سال آینده در همین محدوده حفظ خواهد کرد.
    وی تاکید کرد: افت شدید در مبالغ پرداختی و هزینه های فرآوری به کارخانه های ذوب مس، می تواند تولید چین را کاهش بدهد.
    بر اساس گزارش رویترز، واردات مس و روی تصفیه شده در ماه اکتبر افزایش داشت، در حالی که واردات قراضه نسبت به ماه قبل از آن 43 درصد کاهش یافت. از طرفی، واردات سنگ نیکل چین از اندونزی در اکتبر با بیش از 23 درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن مواجه شد که این امر توسط خریداران چینی پیش از ممنوعیت صادرات از اندونزی (ماه ژانویه) افزایش یافت.
    گزارش ها حاکی است، اتحادیه اروپا، طرح شکایتی را در سازمان تجارت جهانی علیه محدودیت های اندونزی در زمینه صادرات نیکل و مواد اولیه دیگر آغاز کرده است.
    ترجمه: پرویز امانیان

    برچسب ها