عصر خودرو

قاره‌سبز در پرتگاه رکود

عصر بازار- احتمال اینکه قاره سبز برای دومین بار در یک دهه اخیر وارد رکود شود، ۷۰ درصد است.

قاره‌سبز در پرتگاه رکود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، محمد ال‌إریان، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی «آلیانز» آلمان در گفت‌وگویی که با شبکه خبری «فایننشال نیوز» داشته می‌گوید اروپا به سرعت در حال خارج شدن از مسیر رشد اقتصادی است و اتحادیه اروپا نیز در لبه رکود اقتصادی شدید تلوتلو می‌خورد. این پیش‌بینی نگران‌کننده در برهه‌ای است که خبرهای نگران‌کننده‌ای از اقتصاد اروپا شنیده می‌شود. در این رابطه بانک مرکزی آلمان اعلام کرده است با توجه به رشد منفی 1/ 0 درصدی اقتصاد آلمان در فصل نخست، احتمال دارد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در مسیر رکود اقتصادی قرار گرفته باشد. به گفته وزیر دارایی این کشور، در آخرین رکودی که تجربه شد، اقتصاد آلمان بیش از 55 میلیارد دلار هزینه متحمل شد، هزینه‌ای که در رکود بعدی نیز وجود خواهد داشت.

    وضع نابسامان اقتصاد آلمان در حالی است که عمده بازارها از احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به لرزه درآمده‌اند، احتمالی که با روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید این کشور، بوریس جانسون، افزایش یافته است. بر اساس گزارشی که روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» از سند محرمانه درز کرده از دولت این کشور منتشر کرده است در صورت خروج بدون‌توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مردم این کشور با کمبود غذا، مواد سوختی و دارو مواجه خواهند شد. ال‌إریان در گفت‌وگویی که با «فایننشال نیوز» داشته است در این خصوص می‌گوید: «پنج اقتصاد اصلی اروپا با مشکلات مختص به خود مواجه هستند، و عملا اقدامی در این رابطه صورت نمی‌دهند. هیچ یک از این کشورها سیاست‌های تقویت‌‌کننده رشد اقتصادی را در دستور کار قرار نداده‌اند.» این کارشناس اقتصادی برجسته در ادامه صحبت‌های خود ایتالیا را مثال می‌زند که با آینده نامطئمن روبه‌رو است. به گفته او ایتالیایی‌ها نه تنها زیر فشار بار سنگین بدهی‌ها قرار دارند، بلکه بازارها تحت‌تاثیر نااطمینانی‌های ناشی از اینکه چه کسی رهبر جدید این کشور خواهد شد، عملکردی ضعیف را به ثبت رسانده‌اند.

    سایر صاحب‌نظران نیز دیدگاهی مشابه برای چشم‌انداز رشد اقتصادی اروپا دارند. شرکت خدمات سرمایه‌گذاری «جی‌پی مورگان» در یادداشت دیده‌بانی آمارهای جهانی خود می‌نویسد: «در سراسر منطقه غرب اروپا از اینکه تولید‌ناخالص‌داخلی در چهار فصل اخیر تنها رشد یک درصدی داشته، ناامیدی حکمفرما شده است. به خصوص برای کاهش شدید فعالیت‌های صنعتی این نگرانی‌ها شدیدتر بوده است.» در ادامه گزارش این شرکت آمریکایی آمده است: «افزایش نگرانی‌ها درخصوص وقوع رکود اقتصادی در آلمان، در کنار ریسک‌‌های مربوط به خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، قاره سبز را در خط مقدم رکود اقتصاد جهانی قرار داده است.»

    برچسب ها