عصر خودرو

تخم مرغ ارزان شد

افزایش تولید، دلیل اصلی کاهش قیمت

عصر بازار- رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار از کاهش هزار و ۸۰۰ تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری خبر داد.

افزایش تولید، دلیل اصلی کاهش قیمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران از کاهش هزار و 800 تومانی نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط هر شانه تخم مرغ درب مرغداری 7 هزار و 200 معادل شانه‌ای 14 هزار و 500 تومان است.

    وی افزایش تولید و عرضه را دلیل اصلی کاهش قیمت‌ تخم مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: اگر در ماه های آتی شیوع بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان را در کانون های مرغداری نداشته باشیم، پیش بینی می شود نه تنها قیمت‌ها افزایش نخواهند داشت بلکه به سبب ازدیاد تولید احتمال کاهش قیمت دور از انتظار نیست.

    نبی پور درباره آخرین وضعیت روند آنفلوانزا حاد پرندگان بیان کرد: با توجه به آنکه تا کنون 13 میلیون‌ قطعه مرغ در برابر بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان واکسینه شدند و از طرفی 30 تا 40 درصد ظرفیت تولید در استان های اصلی تولید کاهش یافته است، پیش بینی‌می شود که خبری از بیماری در کانون های مرغداری همانند مدت مشابه سال قبل نباشد.

    رئیس هیات مدیره‌ اتحادیه مرغداران‌تهران ادامه داد: بنابر آخرین آمار بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان در چند کانون استان اصفهان و چند واحد مرغ مادر در مازندران گزارش شده است.

    به گفته نبی پور بنابر آخرین آمار مجموع معدوم سازی طیور به 2 میلیون‌قطعه می رسد، در حالیکه سال گذشته تنها در مهر ماه 4 میلیون‌قطعه طیور معدوم شد.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تخم مرغ در خرده فروشی ها همچنان بالاست، بیان کرد: ما به عنوان‌ تشکل تولیدکنندگان تنها متولی تولید هستیم و خرده فروشی هیچ ارتباطی به ما ندارد و‌همواره دستگاه های ذی ربط باید بر بازار‌‌ نظارت داشته باشند.

    وی از توزیع تخم مرغ های داخلی با نرخ هر شانه 16 هزار‌تومان‌ و وارادتی 13 هزار و 800 تومان خبر داد و گفت: تخم مرغ های وارداتی بر روند بازار تاثیری نداشته است و تنها واردات آن منجر به خروج ارز از کشور می شود.

    این‌مقام‌ مسئول با اشاره به اینکه حک شدن‌ قیمت بر روی تخم‌ مرغ تاثیری در روند بازار ندارد، بیان کرد: در هیچ کشوری قیمت به سبب وزن متفاوت‌ تخم مرغ روی آن حک نمی شود، از این رو اجرای این امر در کشور ما هم شدنی نیست و نمی تواند راهگشای تنظیم‌ بازار باشد.

    وی در پایان‌ با انتقاد از نوسان قیمت تخم مرغ در بازار تصریح کرد: شرایط سخت بارگیری نهاده های دامی در ماه های اخیر و افزایش کرایه های حمل و‌نقل بر افزایش قیمت ذرت و کنجاله سویا و قیمت تمام شده مرغدار، تاثیر بسزایی داشته است.

    برچسب ها