عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس در گفت و گو با "عصر بازار" پیش‌بینی کرد:

سبزپوشی بورس در پایان سال

عصر بازار- شاخص بورس در ماه‌های گذشته یکی از سخت‌ترین مسیرهای پرنوسان خود را پشت سر گذاشت و پس از فتح کانال ۱۹۰ هزار واحدی، با کاهشی چشم‌گیر، امروز در کانال ۱۶۰ هزار واحدی تثبیت شده است.

سبزپوشی بورس در پایان سال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، محمودرضا الهی فرد، مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی را از یکی سو ناشی از افزایش ارزش دارایی آنها همراه با بالا رفتن نرخ ارز و بواسطه تورم ناشی از آن و از سوی دیگر افزایش سوددهی آنها بواسطه افزایش قیمت محصولات آنها دانست و ضمن امیدواری نسبت به آینده بازار در ماه‌های پایانی سال گفت: "پس از اتمام مرحله تعدیل و سپس تثبیت قیمت‌ها و واقعی شدن وضعیت سهام، بخصوص در ماه‌های پایانی سال، روند بازار مثبت شده و رو به رونق خواهد رفت. بنابراین سهام شرکت‌ها بر اساس سودآوری خویش رشد خواهند کرد." در ادامه متن کامل این گفت و گو را می‌خوانید.

    تامین مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف بورس به شمار می‌آید، این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار پول تامین مالی می‌کنند، نظر شما در این خصوص چیست و آینده این مهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    از اهداف مهم بنگاه‌های اقتصادی برای حضور در بورس، تامین مالی است. در واقع بورس واسطه‌ای است بین صاحبان پس‌انداز و اشخاص دارای سرمایه مازاد و بنگاه‌هایی که کسری منابع مالی ( سرمایه ) دارند. بنگاه‌های نیازمند تامین مالی از دو طریق می‌توانند تامین مالی کنند؛ یکی از طریق بازار پولی یا همان سیستم بانکی از طریق ارایه وأم‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و دیگری از طریق بازار سرمایه و انتشار سهام . سیستم بانکی نسبت به بازار سرمایه محدودیت‌هایی دارد  به ویژه در ایران به لحاظ حجم منابع، و دوره بازپرداخت ضمن اینکه برای سرمایه‌گذار بورسی، ریسک بازگشت سرمایه وجود دارد حال آنکه سپرده‌گذاری در سیستم بانکی تقریبا بدون ریسک است و سود آن از قبل به صورت قطعی مشخص است. از همین رو بازده مورد توقع سرمایه‌گذار بورسی بالاتر از سپرده‌گذار بانکی است. در واقع میتوان گفت که سرمایه گذاران بورسی به اندازه حجم سرمایه گذاری و تعداد سهام خویش در اداره بنگاه سرمایه‌پذیر اجازه دخالت دارند . با این حال انتخاب شیوه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ( از طریق بازار پولی و یا بازار سرمایه ) وابسته به سیاست‌ها و شرایط بنگاه‌های اقتصادی متفاوت است.

    آیا در حال حاضر تمام بخش‌های اقتصاد ایران در بازار سرمایه حضور دارند. وضعیت بورس ایران را از نظر فراگیری چگونه ارزیابی می‌کنید؟
    اکثر بخش‌های اقتصادی کشور اعم از کالا و خدمات منجمله صنایع فلزی و معدنی , نفت و پتروشیمی ، غذائی ، بانکی و ... در بازار سرمایه حضور دارند، اما با توجه به سایز اقتصاد کشور میتوان گفت که حجم کنونی بازار سرمایه کوچک است و این بازار پتانسیل بیشتر از این را دارد.

    این روزها نوسان قیمت در بسیاری از سهام دیده می‌شود، این در حالی است که این شرکت‌ها اعلام می‌کنند که اتفاق خاصی نیفتاده، دلیل این نوسانات چیست؟
    بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر نوسات زیادی داشته است. در ابتدا به دلیل افزایش نرخ ارز ، سرمایه های زیادی به خصوص پس اندازهای سپرده گذاران بانکی و دارندگان سرمایه های کوچک و بزرگ برای حفظ ارزش دارایی‌های خود افتادند و بدین منظور ابتدا بسوی بازارهای ارز و طلا هجوم بردند که خود این موضوع ، قیمت ارز و طلا را دچار افزایش قیمت بیش از حد انتظار کرد از سوی دیگر انتظار تورم در تمام بخش‌های اقتصاد از جمله بازار کالا و خدمات ایجاد شد؛ از این رو پس از اشباع بازار طلا و ارز ، سرمایه گذاران به سمت بازار کالاها سرازیر شدند و  این بازار نیز  دستخوش سفته  بازی شد و آثار مخرب تورمی را متحمل شد. علاوه بر این در محله بعدی نیز سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه سرازیر شد که اثر اصلی آن در بورس، افزایش سریع قیمت سهام شرکت‌های بورسی بود.

    به افزایش سریع قیمت سهام شرکت‌های بورسی در ماه‌های اخیر اشاره کردید، دلیل این امر را در چه عاملی می‌دانید؟
    دو عامل که باعث افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی شد، یکی ارزش دارایی‌های آنها بود که با افزایش نرخ ارز و بواسطه تورم ناشئ از آن، افزایش یافت و عامل دیگر نیز  افزایش سوددهی آنها بواسطه افزایش قیمت محصولات آنها است، این موضوع بویژه در مورد شرکت‌های صادرات محور و یا شرکت‌هایی که بخشی از  محصولات آنها صادراتی بوده، مصداق بالاتری داشته است. با توجه به حجم نسبتاً پایین بازار سرمایه که توانایی پذیرش حجم بالای نقدینگی وارده را نداشت، قیمت برخی از سهام بیش از حد انتظار و بیشتر از ارزش واقعی، افزایش یافت. پس از افزایش سریع و بیش از حد انتظار قیمت سهام و احتمال کاهش سوددهی برخی سهام شرکت‌های صادرات محور بواسطه اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، روند نزولی قیمت سهام شروع آغاز شد. در این مرحله بازگشت سرمایه‌ها به سیستم بانکی که ریسک کاهش اصل سرمایه را در بر ندارد، به صورت مجدد به گزینه‌های سرمایه گذاران أضافه شد. در این بین برخی اشخاص که سرمایه آنها پس از ورود به بازار سرمایه، افزایش یافته بود از ترس احتمال کاهش ارزش قیمت سهام و کم شدن ارزش سرمایه آنها، ترجیح دادند که سرمایه خویش را به محل امن‌تری انتقال دهند.

    دور دوم تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران آغاز شد؛ به نظر شما این تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار ایران دارد؟
    بنظر می‌رسد اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران که به طور عمده اقتصادی است، عمده تاثیرات خود را روی اقتصاد گذاشته، از این رو اثرات بعدی آن قابل ملاحظه نخواهد بود. این اثرات در قالب کاهش سودآوری شرکت‌ها نمایان شود. علاوه بر آن، کاهش قیمت دلار از نرخ‌های هیجانی اولیه و نگرانی از آثار تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا دو عامل تاثیرگذار بر درآمد موسسات اقتصادی بویژه شرکت‌های صادرات محور است .

    صنعت خودرو در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، این صنعت را چگونه می‌بینید؟ آیا تنها راه پیش روی این صنعت افزایش قیمت‌هاست؟
    مشکلات بنیادی و ساختاری برخی شرکت‌ها از جمله صنایع خودروسازی بزرگ، با افزایش قیمت محصولات آنها - بدون آنکه مبنای عادلانه و منطقی داشته باشد - حل نخواهد شد و تنها بصورت یک مسکن و درمان کوتاه مدت عمل می‌کند. به عبارت دیگر این شیوه حمایت از آنها که تاکنون به دفعات صورت پذیرفته، نشان داده که نه تنها مشکلات آنها را حل نمی‌کند، بلکه آنها را از رسیدن به راه حل درست موضوع نیز منحرف کرده و کار آنها را سخت‌تر می‌کند.

    با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، پیش‌بینی شما از وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال چیست؟
    با توجه به شرایط کنونی، به نظر می‌رسد، پس از اتمام مرحله تعدیل و سپس تثبیت قیمت‌ها از یکسو و واقعی شدن وضعیت سهام، بخصوص در ماه‌های پایانی سال از سوی دیگر، روند بازار مثبت شده و رو به رونق خواهد رفت. بنابراین سهام شرکت‌ها بر اساس سودآوری خویش رشد خواهند کرد.

    برچسب ها