عصر خودرو

در معاملات بازار فیزیکی بورس انرژی

بالاترین حجم معاملات بورس انرژی از آن LPG پالایش نفت آبادان شد

عصر بازار- معاملات گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین‌الملل با ارزشی نزدیک به ٥٥ میلیارد ریال و حجمی معادل هفت هزار تن، بیشترین سهم را از حیث ارزش و حجم در کل معاملات دیروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از آن خود کرد.

بالاترین حجم معاملات بورس انرژی از آن LPG پالایش نفت آبادان شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»  به نقل از شانا، در جریان معاملات نخستین روز هفته (شنبه، ١٢ دیماه)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای متانول پتروشیمی زاگرس، نفتای سبک پالایش نفت تهران، پروپیلن پالایش نفت شازند و حلال ٤۰٢ پالایش نفت کرمانشاه در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت آبادان و حلال ٤۰٢ پالایش نفت اصفهان در رینگ بین‌الملل مورد عرضه قرار گرفتند که کل معاملات صورت گرفته روی این کالاها و عرضه‌های مازاد معادل ١٢ هزار و ٩۰ تن به ارزشی قریب به ٩٧ میلیارد و ٥۰۰ میلیون ریال بود.

    بر اساس این گزارش، معاملات گاز مایع پالایش نفت آبادان در رینگ بین‌الملل با ارزشی قریب به ٥٥ میلیارد ریال و حجمی معادل ٧ هزار تن، بیشترین سهم را از حیث ارزش و حجم در کل معاملات دیروز بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از آن خود کرد.

    طبق هماهنگیهای صورت‌گرفته با وزارت نیرو، نیروگاه‏های برق‎آبی متعلق به سازمان آب و برق خوزستان (شامل نیروگاههای سد دز، سد کرخه، سد مارون، سد شهید عباسپور، سد مسجد سلیمان و سد کارون ٣) مجاز به عرضه در بورس انرژی ایران شده‎اند.

    در جریان این روز معاملاتی، همچنین در تابلو سلف موازی استاندارد برق بازار مشتقه نیز ٥ هزار و ٥۰٤ قرارداد در قالب ٦٧ معامله و معادل ١١٤ هزار و ٩٥٦ مگاوات ساعت به ارزشی بیش از ٤۰ میلیارد ریال معامله شد؛ همچنین در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بار‌ پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه ١۰ بهمن ماه ٩٤، ١١ بهمن ماه ٩٤ و ١٢ بهمن ماه ٩٤ گشایش یافته و در پایان نمادهای بار پیک، کم‌باری، میان‌باری و بارپایه روزانه ١٦ دیماه ٩٤ متوقف شد.

    در معاملات روز شنبه، در سمت عرضه هشت نیروگاه و در سمت تقاضا هفت شرکت توزیع نیروی برق حضور داشتند؛ همچنین طبق هماهنگیهای صورت‌گرفته با وزارت نیرو، نیروگاه‏های برق‎آبی متعلق به سازمان آب و برق خوزستان (شامل نیروگاههای سد دز، سد کرخه، سد مارون، سد شهید عباسپور، سد مسجدسلیمان و سد کارون ٣) مجاز به عرضه در بورس انرژی ایران شده‎اند و از روز گذشته (١٢ دیماه ٩٤) برای نمادهای تحویلی از بهمن ماه ٩٤ به بعد، امکان عرضه و معامله خواهند داشت.

    این گزارش می افزاید: در جلسه معاملاتی این روز در تابلو سلف موازی استاندارد نفت کوره بورس انرژی ایران، در مجموع پنج نماد فعال، ٢٧٩ قرارداد با ارزشی قریب به ٣ میلیارد و ٣٥٥ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت؛ در مجموع ارزش کل معاملات روز شنبه بورس انرژی ایران به ١٤١ میلیارد و ٧٢٣ میلیون ریال بالغ شد.

    شایان یادآوری است: در جلسه معاملاتی روز جاری (یکشنبه ١٣ دیماه ٩٤)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران، حلال ٤۰۰، ٤۰٢، ٤۰٦، ٤١۰ و آیزوریسایکل پالایش نفت اصفهان، حلال ٤۰٢، ٤۰٤، آیزوفید و آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز و بنزول واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام، نفت کوره ٣٨۰ سانتی استوکس شرکت ملی نفت ایران و نفت‌گاز (گازوییل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقاصد مختلف عرضه خواهند شد که عرضه‌های نفت‌گاز به مقصد پاکستان از مبادی چابهار و زاهدان، به مقصد اقلیم کردستان عراق از مبادی ساری و تبریز و به مقصد افغانستان از مبادی ساری، مشهد و اصفهان صورت خواهد پذیرفت.

    عرضه‌های فوق در کنار معاملات مستمر قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و نفت کوره در بازار مشتقه بازار روز آتی بورس انرژی را شکل می‌دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها