عصر خودرو

مدیرعامل مرکز مالی ایران خبر داد:

برگزاری کلاس های ویژه برای مدیران شرکت های بورسی

عصر بازار- یکی از چالش های پیش روی مدیران شرکت های بزرگ و کوچک اقتصادی، به روز نبودن در مسائل اقتصادی به خصوص آگاهی از تغییرات مقررات و دستورالعمل های بازار سرمایه و پول است.

برگزاری کلاس های ویژه برای مدیران شرکت های بورسی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، برای مثال می توان به مبحث تامین مالی از طریق بازار سرمایه اشاره کرد، به عبارت دیگر بسیاری از شرکت ها به علت نداشتن آگاهی کامل از قوانین، مقررات و تسهیلات بازار سرمایه به سمت تامین  مالی های حاشیه دار از بازار پول می روند. در همین راستا ناصر امیدواری مدیرعامل مرکز مالی ایران به "عصر بازار" گفت: " در نظر داریم برای هیئت مدیره شرکت های بزرگ که نقش تعیین کننده در اقتصاد کشور دارند، دوره های آموزشی به صورت ویژه برگزار کنیم. بدون شک نکاتی در این جلسات گفته می شود که می تواند بر بهبود وضعیت شرکت از نظر سودآوری و حضور در بازار سرمایه نقش پررنگی داشته باشد." در ادامه متن کامل این گفت وگو را می خوانید.

     

    _ در ابتدا گزارشی از اقداماتی که در دستور کار مرکز مالی قراردارد و برنامه های پیش رو را بفرمائید
    همان طور که می دانید، با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه 1384 توسط مجلس شورای اسلامی فصل جدیدی در توسعه بازار سرمایه ایران رخ داد. تفکیک مقام ناظر از اجرا در ساختار کلان بازار سرمایه، تغییر ساختار دو بورس کالا و اوراق بهادار و تبدیل شدن این دو بورس به شرکت های سهامی عام، ایجاد شرکت های فرابورس ایران و بورس انرژی و تاسیس ده ها نهاد مالی نوپا نیازهای آموزشی و پژوهشی جدیدی را پیش روی بازار سرمایه گذاشت. خلاء ناشی از فقدان موسسات معتبر و تخصصی، لزوم توجه به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و همچنین تخصصی شدن فعالیت ها و فرایندهای بازار سرمایه، سبب نیاز به ایجاد ساختاری جهت برنامه ریزی و اجرای برنامه های آموزشی و پژوهشی و ایجاد هم افزایی در فعالیت بورس های کشور شد. براین مبنا و براساس الگو برداری از تجربیات موفق داخلی و خارجی شرکت مرکز مالی ایران با تغییر ساختار سهامداری و واگذاری 80 درصد سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران به شرکت های بورس کالای ایران، فرابورس ایران، بورس انرژی و سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اسفندماه سال 1392، فعالیت جدید خود را آغاز کرد. عمده فعالیت های این شرکت ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مالی و مشاوره در بازار پول و سرمایه است.
    از زمان جناب آقای نقوی سکان مدیریت این مرکز را با تصمیم هیئت مدیره مرکز مالی برعهده گرفت و در یک دوره 4 ساله اقدامات بسیار خوبی در این مرکز انجام داد. طی این مدت با توجه به شرایط حاکم در بازار سرمایه مدیریت صندوق توسعه بازار به مرکز مالی داده شد. پس از این مهم وظیفه مرکز مالی ایران بر خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره در بازار سرمایه متمرکز شد. از جمله مهم ترین خدمات این مرکز می توان به تولید اپلیکیشن IFDB اشاره کرد که توسط ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار رونمایی شد.
    با این توضیحات می توان گفت که ادامه و توسعه برنامه های جاری مرکز در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم در توسعه علم و دانش در بازار سرمایه نقش موثری را ایفا کنیم. از برنامه هایی که توسط مرکز مالی اجرایی شده، بحث فرهنگ‌سازی و آموزش مدیران بازار سرمایه است. منظور از مدیران مدیران ارشد، اعضای هیئت مدیره و مدیران سطح میانی ناشران بورسی، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی است. با توجه به تغییرات عمده ای که در روش های تامین مالی اخیرا اتفاق افتاده، آگاه کردن مدیران نسبت به ظرفیت‌های متعددی که برای ناشران در بازار سرمایه وجود دارد به ویژه روش های مختلف و متنوع تامین مالی ضمن داشتن سرعت و سهولت در آن، تسهیلات موجود در بازار سرمایه و قوانین و دستورالعمل هایی که مدیران بورسی باید از آن اطلاع داشته باشند نیز در دستور کار مرکز مالی قرار گرفته است.
    همچنین تقویت، گسترش و عمق بخشیدن به تحقیقاتی که در بازار سرمایه از طریق داده‌های موجود در بازار از دیگر خدماتی است که مرکز مالی عهده دار اجرایی کردن آن است. همانطور که می دانید در دسترس بودن داده‌های معتبر، پایا و قابل اتکا برای پیشبرد کار تحقیقی از جمله معضلاتی است که محققان همواره با آن دست و پنجه نرم می کنند، بر این اساس مرکز مالی تمامی با جمع آوری تمامی داده های موجود در بازار سرمایه در سایتIFDC  و مرتب شدن آنها بر اساس سری زمانی در نظر داشته که چالش های محققان برای پژوهش در بازار سرمایه را حل کند.

    _ به تولید اپلیکیشن IFDB توسط مرکز مالی ایران اشاره کردید، در این خصوص توضیح دهید.
    توسعه مستمر بازارهای مالی در یک دهه گذشته سبب شده است تا داده‌های بسیار زیاد و درعین‌حال پراکنده‌ای در بخش‌های مختلف بازار سرمایه تولید شود که گردآوری و تجمیع این داده‌ها و ارائه آن در قالب‌های نوین ضروری و اجتناب‌ناپذیر باشد. با توجه به این ضرورت طراحی برنامه کاربردی موبایل (اپلیکیشن) بانک جامع اطلاعات مالی ایران  (IFDB) را در دستور کار قرار داده شد. جمع‌آوری داده‌ها و برنامه‌نویسی برای تهیه این محصول از سه ماهه چهارم سال 1395 آغاز شد و در فروردین‌ماه سال جاری به نتیجه رسید.
    بانک جامع اطلاعات مالی ایران (IFDB) شامل اطلاعات ابزارهای مالی و کالای قابل معامله در بورس های کشور و اطلاعات نهادهای مالی ایران است. در بخش ابزارهای مالی، با تقسیم‌بندی این ابزار بر حسب سهام، اوراق بدهی و مشتقه اطلاعات معاملاتی هر یک از ابزارها برحسب نماد و صنعت قابل مشاهده است. علاوه بر موارد ذکر شده اطلاعات صندوق های سرمایه‌گذاری، کالای قابل معامله در بورس انرژی ایران و بورس کالای ایران نیز در بخش‌های دیگر  ارائه شده و این امکان برای کاربران وجود دارد تا به ابزارها و کالاها بر حسب بورس‌ها و بازارهای آنها نیز دسترسی پیدا کنند. همچنین در این برنامه اطلاعات مؤسسات و نهادهای فعال در بازار مالی ایران به تفکیک نهاد ناظر (بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار و بیمه مرکزی) ارائه و اطلاعات تمامی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران و ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و تمامی شرکت ها و شخصیت های حقوقی عرضه کننده کالا در بورس‌های کالایی نیز گردآوری شده است. البته توسعه اپلیکیشن از برنامه‌های توسعه‌ای مرکز مالی است.

    _ در خصوص تفاهم نامه ای که اخیرا مابین مرکز مالی و جامعه حسابداران به امضا رسید توضیح دهید و بگویید که این تفاهم نامه چگونه به شفافیت بیشتر در بازار سرمایه کمک می کند؟
    بخشی از موسسه‌های عضو جامعه حسابداران رسمی با عنوان حسابرسان معتمد بورس فعالیت می‌کنند که عملیات قانونی ناشران، حسابرسی و بازرسی بازار سرمایه را انجام می دهند. اگرچه اعضای محترم جامعه حسابداران رسمی از نظر دانش نسبت به مسائل اقتصادی، قوانین و مقررات مالی، استانداردهای حرفه‌ای بین المللی و ملی کشور در خصوص حسابداری به طور منظم به روز می شوند اما در کنار اینها وقتی این حسابداران به عنوان معتمدان سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب می شوند، دانش آنها نسبت به فعالیت ها، قوانین، مقررات و تغییرات آنها نیز باید به روز شود.  از این رو مرکز مالی ایران به عنوان نماینده بازار سرمایه، امیدوار است با امضای این تفاهم‌نامه به نقش‌آفرینی خود در توسعه و فرهنگ‌سازی  بازار سرمایه فعالیت کند و بستر مناسبی برای انتظام ارتباط با نهادهای فعال در بازار سرمایه باشد. به عبارت دیگر در صورتی که این حسابرسان بتوانند فعال و در زمینه اطلاعات موجود در بازار سرمایه به روز باشند حتی در مواردی که مشاوره شرکت ها را برعهده دارند، می توانند به موقع مدیران را در جریان اتفاقات بازار سرمایه بگذارند و زمینه شکل گیری شفافیت بیشتر در بورس را فراهم  کنند و از ضرر سهامدار چه به صورت بالقوه و چه به صورت بالفعل جلوگیری کنند.

    _ همکاری با موسسات آموزشی بین المللی پیش از این نیز شروع شده بود، در حال حاضر چه وضعیتی دارد. تعدادی از آزمون های بین المللی معتبر بازار سرمایه مانند CFA هنوز در ایران برگزار نمی شود و علاقه مندان باید برای اخذ مدرک این آزمون ها به کشور های همسایه سفر کنند، آیا تمهیداتی برای آماده سازی و برگزاری این آزمون ها در ایران انجام شده است؟
    در برگزاری دوره های آماده سازی اقدامات بسیار خوبی در سال های گذشته انجام شده و مرکز مالی ایران توانسته در راستای توسعه آموزش های تخصصی در حوزه بازارهای مالی ایران، هم زمان با سایر کشورها با شرکت معتبر و بین المللی وایلی (WILEY) قرارداد همکاری امضا کند که طبق این قرارداد، مرکز مالی ایران نمایندگی انحصاری برگزاری دوره‌های آمادگی آزمون‌های حرفه‌ای تحلیل‌گر مالی خبره CFA، حسابداری مدیریت CMA و حسابرسی داخلی CIA را از "شرکت وایلی" اخذ کرده است. البته محدودیت هایی با توجه به تحریم ها ایجاد شده، البته مرکز مالی عقب ننشسته و کماکان با حفظ ارتباط خود با نمایندگان وایلی در نظر دارد این مهم را ادامه دار کند. اکنون نیز آزمون های CFA به زبان فارسی در مرکز مالی برگزار می شود، در خصوص برگزاری CFA به زبان انگلیسی هم اقدامات مناسبی انجام شده و با بهبود وضعیت روابط بین المللی ایران، امیدواریم که این مهم نیز در آینده نزدیک اجرایی شود.

    _ مرکز مالی چه راهکارهایی برای نزدیک کردن بازار سرمایه و بازار پول دارد؟
    همانطور که اشاره شد درصدد برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران بورسی هستیم. در کنار این اقدام در نظر داریم برای هیئت مدیره شرکت های بزرگ که نقش تعیین کننده در اقتصاد کشور دارند، دوره های آموزشی به صورت ویژه برگزار کنیم. بدون شک نکاتی در این جلسات گفته می شود که می تواند بر بهبود وضعیت شرکت از نظر سودآوری و حضور در بازار سرمایه نقش پررنگی داشته باشد.

    انجمن خبرنگاران بازار سرمایه کار خود را آغاز کرده است، آیا در برنامه های مرکز مالی آموزش این قشر در دستور کار قرار گرفته است؟
    این مهم جز وظایف مرکز مالی است و این مرکز با افتخار برای همکاری با انجمن خبرنگاران که نقش مهمی در گسترش، توسعه و فرهنگ‌سازی بازار سرمایه ایران بر عهده دارند، دوره های آموزشی ویژه خبرنگاران و اصحاب رسانه فعال در بازار سرمایه برگزار کند.ما این مهم را جز وظایف مرکز مالی می‌دانیم و با افتخار برای همکاری با انجمن خبرنگاران آمادگی داریم که دوره هایی برای آموزش خبرنگاران بازار سرمایه برگزار کنیم. تاکنون نیز دوره‌هایی را به صورت اختصاصی برای آنها برگزار کرده ایم و یا شرایطی را فراهم شده تا خبرنگاران حوزه بازار سرمایه در سایر دوره‌های آموزشی مرکز مالی ایران حضور پیدا کنند.

    برچسب ها