عصر خودرو

جزئیات آماری ازوضعیت۱۳۵۰بنگاه‌ مشکل‌دار+ نمودار

عصر بازار- جزئیات آماری ۱۳۵۰ بنگاه مشکل‌دار کشور نشان می‌دهد که ۱۲۰۰ واحد معادل ۸۷ درصد این بنگاه‌ها، خصوصی هستند و فعالیت ۱۵ درصد کل بنگاه‌های مشکل دار نیز متوقف شده است.

جزئیات آماری ازوضعیت۱۳۵۰بنگاه‌ مشکل‌دار+ نمودار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، بر اساس آخرین آمار منتهی به شهریورماه تعداد 1356 بنگاه مشکل‌دار در کشور وجود دارد که بالغ بر 145 هزار نیروی کار در این واحدها مشغول به کار هستند.

    وضعیت بنگاه‌های مشکل دار ابتدا در کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید مورد بررسی قرار می گیرند، اما در صورتیکه مشکل یک واحد در کارگروه استانی قابل رفع نباشد، موضوع برای رسیدگی به ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید ارجاع داده می شود.

    ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید با هدف رفع مشکلات واحدها و بنگاه های مشکل دار و همچنین صیانت از نیروی کار با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت – معدن و تجارت، وزارت تعاون- کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های ذیربط به ریاست وزیر صنعت تشکیل می شود.

    اما آخرین وضعیت شاخص های بنگاه های مشکل دار به صورت هر سه ماه یکبار مورد ارزیابی قرار می گیرند که آمار به روزرسانی شده این شاخص ها در سه ماهه منتهی به شهریورماه نسبت به سه ماهه منتهی به خردادماه تغییر چندانی نداشته است.

    شاخص تعداد بنگاه های مشکل دار نشان می دهد که تعداد این بنگاه ها از 1351 واحد در سه ماهه نخست امسال به 1356 واحد در سه ماهه دوم 97 رسیده است که تغییر محسوسی را نشان نمی دهد.

    87 درصد بنگاه‌های مشکل دار «خصوصی» هستند  

    نمودار شاخص‌ تعداد بنگاه‌های مشکل دار در کل کشور «به تفکیک نوع مالکیت» نشان می دهد، از مجموع بالغ بر 1350 بنگاه مشکل دار در کشور، 87 درصد معادل 1121 واحد از بنگاه‌های خصوصی، 9 درصد معادل 120 بنگاه از شرکت‌های تعاونی و 4 درصد مابقی از بنگاه های دولتی و سایر نهادها هستند.

    1200 واحد از بنگاه‌های مشکل دار «صنعتی» هستند

    شاخص تعداد بنگاه‌های مشکل دار «به تفکیک نوع فعالیت اقتصادی» نیز حاکی از آن است که از کل بنگاه‌های مشکل دار، 89 درصد را بنگاه های صنعتی تشکیل می دهند که 1206 واحد صنعتی را شامل می شود. همچنین 6.7 درصد از بنگاه ها مشکل دار در حوزه کشاورزی و 5.7 درصد نیز در حوزه خدمات فعالیت می کنند.

    اشتغال 112 هزار نیروی کار در بنگاه‌های مشکل دار با «قرارداد موقت»

    در بالغ بر 1350 بنگاه‌ مشکل دار کشور، بیش از 145 هزار و 300 نیروی کار شاغل هستند که از نظر وضعیت قراردادی آنها، 77 درصد از کارگران معادل 112 هزار و 243 نفر به صورت قرارداد موقت، 19 درصد از کارگران معادل بیش از 28 هزار نیروی کار به صورت دائم و 4 درصد از شاغلان معادل بیش از 5 هزار نیروی کار با سایر روش های قراردادی یا بدون قرارداد در بنگاه های مشکل دار مشغول به کار هستند.

    تعطیلی 198 بنگاه مشکل دار

    شاخص تعداد بنگاه های مشکل دار به تفکیک«وضعیت فعلی» نشان می دهد، بر اساس آمار منتهی به خردادماه 606 بنگاه مشکل دار همچنان فعال هستند که 45 درصد از کل بنگاه ها را در بر می گیرند.

    همچنین 547 بنگاه مشکل دار، به صورت نیمه فعال اداره می شوند که 40 درصد از بنگاه های مشکل دار را به خود اختصاص می دهند و 198 بنگاه مشکل دار نیز تعطیل شدند که 15 درصد از این بنگاه ها را تشکیل می دهند.

    واحدهای 50 نفر به بالا، بیشترین تعداد بنگاه‌های مشکل دار

    بررسی بنگاه های مشکل دار «به تفکیک اندازه بنگاه» حکایت از آن دارد که بنگاه های یک تا 9 نفر کارکن 12 درصد از کل بنگاه های مشکل دار، واحدهای 10 تا 49 نفر کارکن 43 درصد از کل بنگاه های مشکل دار و واحدهای 50 نفر به بالا 45 درصد از کل بنگاه های مشکل دار را به خود اختصاص می دهند.

    بر این اساس، 165 بنگاه مشکل دار یک تا 9 نفر کارکن، 583 بنگاه مشکل دار 10 تا 49 نفر کارکن و 603 بنگاه مشکل دار بالای 50 نفر کارکن هستند.

    اما از نظر فراوانی اشتغال کارگران در بنگاه های اقتصادی، 90 درصد نیروی کار بنگاه های مشکل دار در واحدهای 50 نفر به بالا، 9.3 درصد در بنگاه های 10 تا 49 نفر و 0.7 درصد در بنگاه های یک تا 9 نفره فعالیت دارند.

    صنایع غذایی و آشامیدنی، در صدر بنگاه‌های مشکل دار

    در بین بنگاه‌های مشکل دار، واحدهای فعال در صنایع غذایی و آشامیدنی بیشترین سهم را دارند. پس از آن واحدهای تولیدی در زمینه محصولات کانی غیرفلزی، واحدهای تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات و تجهیزات، واحدهای تولید فلزات اساسی، تولید منسوجات، تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی بیشترین فراوانی را در بین بنگاه های مشکل دار به خود اختصاص داده اند.

    «نقدینگی و سرمایه درگردش» نخستین مشکل دورنی بنگاه‌ها

    بر اساس این گزارش، پیش از این کریم یاوری، مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار در گفتگو با خبرنگار مهر، چالش های بنگاه های مشکل دار را در دو گروه «مشکلات درون کارگاهی» و «مشکلات برون کارگاهی» دسته بندی کرد و گفت: «کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش» نخستین مشکل «درون کارگاهی» بنگاه‌های اقتصادی است؛ پس از آن بدهی معوق، مطالبات از دستگاه‌های دولتی، اختلاف بین سهامداران، بالا بودن هزینه های تولید، انباشت محصول و در بعضی از بنگاه های اقتصادی سوء مدیریت بیشترین سهم را در مشکلات درون بنگاهی کارگاه‌ها دارند.

    «عدم فروش در بازار داخلی» نخستین مشکل برون کارگاهی

    وی درباره «مشکلات برون کارگاهی» بنگاه‌های مشکل دار نیز گفت: عدم فروش در بازار داخلی، تورم، رکود، قاچاق، واردات بی رویه کالاهای مشابه تولید داخل و مطالبات از سایر سازمان ‌ها جزو مشکلات برون کارگاهی تلقی می شوند و ارتباطی به مشکلات درونی کارگاه‌ها ندارند.

    روند بررسی وضعیت بنگاه های مشکل دار، از کاهش تعداد این بنگاه‌ها حکایت دارد به این ترتیب که تعداد بنگاه های دارای مشکل تا پایان سال گذشته، 1413 بنگاه بود که در سه نخست امسال به 1351 بنگاه رسیده است.

    برچسب ها