عصر خودرو

در پنج ماه نخست امسال:

حجم بدهی‌های خارجی ایران ۸ درصد کاهش یافت

عصر بازار- حجم بدهی‌های خارجی ایران در پنج ماه نخست امسال نسبت به ابتدای سال جاری با ۸ درصد کاهش روبرو بوده است.

حجم بدهی‌های خارجی ایران ۸ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ،براساس آخرین آمار بانک مرکزی میزان بدهی خارجی ایران در پایان مردادماه براساس سررسید اولیه بدهی‌ها 10 هزار و 405 میلیون دلار است که 6 هزار و 613 میلیون دلار آن بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و 3 هزار و 792 میلیون دلار از این میزان بدهی‌های کوتاه مدت است.

    این تعهدات بالفعل ایران بر مبنای یورو نیز رقمی بالغ بر 9 هزار و 33 میلیون یورو محاسبه شده که 5 هزار و 741 میلیون یورو از این میزان حجم بدهی‌های میان‌مدت و بلندمدت و 3 هزار و 292 میلیون یورو حجم بدهی‌های کوتاه‌مدت است.

    حجم بدهی‌های ایران در پایان تیرماه 10 هزار و 668 میلیون دلار بوده که در پایان مردادماه با افت مواجه شده و به 10 هزار و 405 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که آمار بدهی‌های خارجی ایران در پایان ماه نخست سال جاری 11 هزار و 305 میلیون دلار بوده است که این آمار حکایت از کاهش حجم بدهی‌های خارجی ایران در پنج ماه نخست سال جاری دارد.

    یکی از شاخص‌های مهم برای سنجش میزان بدهی خارجی هر کشور، مقایسه آن با میزان تولید ناخالص داخلی است تا میزان کشش اقتصاد آن برای جذب منابع مالی خارجی تعیین شود. براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 به 431 میلیارد و 920 میلیون دلار رسیده است.

    بر این اساس نسبت بدهی‌های خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی حدود 2.5 درصد است که رقم پایینی به شمار می‌رود. مقایسه شاخص نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی با سایر کشورها نشان می‌دهد که ایران در زمره کشورهایی است که کمترین میزان بدهی خارجی را در جهان دارد.

    تازه ترین آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در پنج ماه ابتدای امسال، 13 هزار و 963 هزار تن کالا به ارزش 18 هزار و 893 میلیون دلار وارد کشور شده و 42 هزار و 128 هزار تن کالا به ارزش17 هزار و 148 میلیون دلاربدون احتساب میعانات گازی از کشور صادر شده است.

    برچسب ها