عصر خودرو

سریلانکا ۲۰ میلیون دلار از بدهی خود به ایران را با چای بازپرداخت کرد

عصر بازار- سریلانکا که در تنگنای شدید اقتصادی و مالی قرار دارد، اعلام کرد که در چارچوب بازپرداخت بدهی نفتی خود به ایران، ۲۰ میلیون دلار چای به این کشور منتقل کرده است. سریلانکا در مجموع ۲۵۱ میلیون دلاری بدهی نفتی به ایران دارد.

سریلانکا ۲۰ میلیون دلار از بدهی خود به ایران را با چای بازپرداخت کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از انتخاب، سریلانکا که در تنگنای شدید اقتصادی و مالی قرار دارد، اعلام کرد که در چارچوب بازپرداخت بدهی نفتی خود به ایران، 20 میلیون دلار چای به این کشور منتقل کرده است.

    سریلانکا در مجموع 251 میلیون دلاری بدهی نفتی به ایران دارد.

    دفتر دینش گوناواردنا، نخست وزیر سریلانکا روز چهارشنبه دوم اسفند پس از گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در کلمبو پایتخت سریلانکا اعلام کرد که تاکنون 20 میلیون دلار چای بر اساس قرارداد پایاپای به ایران صادر شده است.

    قرارداد مبادله چای در برابر نفت میان ایران و سریلانکا در دسامبر 2021 منعقد شد، اما انتقال چای به ایران به دلیل بحران اقتصادی سریلانکا به تعویق افتاد.

    این بحران اقتصادی موجب شد که در ژوئیه 2022 گوتابایا راجاپاکسا رئیس‌جمهور وقت سریلانکا از مقام خود کناره‌گیری کند.

    بنا بر ادعای مقامات این کشور، مبادله چای در برابر نفت، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نمی‌کند، زیرا چای یک محصول غذایی است و این تبادل، بانک‌های ایرانی تحریم‌شده را درگیر خود نمی‌کند.

    سریلانکا در آوریل 2022 بدهی خارجی 46 میلیارد دلاری خود را نپرداخت و سال گذشته 2.9 میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرد.

    در سال 2016، چای سیلان، نام این کشور در دوران استعمار، تقریباً نیمی از مصرف چای ایرانیان را تشکیل می‌داد. اما این میزان در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

    برچسب ها