عصر خودرو

صندوق ثروت ملی عربستان به ۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد

عصر بازار- شاهزاده عربستان گفت: تا سال ۲۰۲۰ میلادی میزان ثروت صندوق ملی این کشور به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

صندوق ثروت ملی عربستان به ۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، محمد بن سلمان شاهزاده عربستان در مصاحبه ای با شبکه بلومبرگ گفت: صندوق ثروت ملی عربستان سعودی تا سال 2020 میلادی به بیش از 600 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت که این موضوع بخشی از برنامه کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به نفت است.

    وی گفت: در حال حاضر دارایی صندوق ثروت ملی عربستان بیش از 300 میلیارد دلار است که در حال نزدیک شدن به 400 میلیارد دلار است. هدف ما در سال 2020 میلادی رسیدن به تقریبا 600 میلیارد دلار است. معتقد هستم که در سال 2020 میلادی از این رقم هم پیش خواهیم افتاد.

    وی افزود: صندوق ثروت ملی با بیش از 50 درصد از سرمایه گذاری خود در عربستان سعودی در سال آینده میلادی در قسمت های بیشتری سرمایه گذاری خواهد شد. این صندوق 45 میلیارد دلار در صندوق «سافت بانک ویژن» سرمایه گذاری خواهد کرد که بزرگترین صندوق دارایی خصوصی جهان است که توسط گروه سافت بانک ژاپن و پی آی اف که در بخش فناوری و هوش مصنوعی سرمایه گذاری می کند، پشتیبانی می شود. شاهزاد عربستان گفت: از سرمایه گذاری در صندوق سافت بانک ویژن، سود هنگفتی می کنیم.

    همچنین یکی از بزرگترین سرمایه گذاری ها برای پی آی اف، انجام یک تجارت برنامه ریزی شده و منطقه صنعتی به ارزش 500 میلیارد دلار به نام NEOM است که در ژاپن و مصر توسعه خواهد یافت و در سال 2017 میلادی این ایده مطرح شد. 

    محمد بن سلمان گفت: اولین شهر NEOM در سال 2019 یا 2020 میلادی آماده خواهد بود و تا سال 2025 میلادی این شهر به بهره برداری کامل می رسد. شاهزاده عربستان گفت: در سال 2029 میلادی بیش از 20 درصد شرکت های این کشور را در جهت تنوع بخشیدن به صادارت، خصوصی خواهیم کرد.

    در آماه آوریل سال جاری میلادی دولت عربستان اعلام کرد که قصد دارد 35 تا 40 میلیارد ریال (9 تا 11 میلیارد دلار) از طریق خصوصی سازی تا سال 2020 میلادی درآمد غیر نفتی به همراه 12 هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

    بر پایه این گزارش، پادشاه عربستان گفت: اقتصاد عربستان امروز بسیار قدرتمند تر از گذشته است و برنامه بودجه ای سال 2019 میلادی از یک تریلیون ریال (267 میلیارد دلار) برای اولین بار پیش خواهد افتاد و درآمد بخش غیر نفتی 300 درصد افزایش پیدا می کند؛ ضمن اینکه معتقد هستم از سال 2019 میلادی نرخ بیکاری کاهش پیدا خواهد کرد در سال 2030 میلادی به نرخ بیکاری 7.0 درصد می رسیم.

    برچسب ها