عصر خودرو

تمدید کاهش تولید نفت عربستان و روسیه تا پایان سال جاری میلادی

عصر بازار- عربستان کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را سه ماه دیگر و تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌دهد. روسیه هم اعلام کرد صادرات خود را ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان ۲۰۲۳ پایین می‌آورد.

تمدید کاهش تولید نفت عربستان و روسیه تا پایان سال جاری میلادی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم به نقل از رویترز، عربستان و روسیه در روز سه‌شنبه اعلام کردند علی رغم افزایش قیمت نفت در بازار و انتظار کمبود عرضه در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی، کاهش تولید داوطلبانه خود را تا پایان 2023 ادامه می‌دهند.

    قیمت نفت پس از اعلام این خبر به شدت افزایش یافت و برای اولین بار از نوامبر سال گذشته به بیش از 90 دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که صادرات نفت ایران و ونزوئلا هم در حال افزایش است.
    این تصمیم ضربه دیگری به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود، چون کاهش عرضه نفت قیمت‌ها را قبل از انتخابات در سال آینده در آمریکا بالا می‌برد.
    آمریکا اصرار دارد دنیا به قیمت‌های پایین‌تری برای حمایت از رشد اقتصاد و جلوگیری از تامین مالی روسیه برای جنگ با اوکراین نیاز دارد.
    بایدن در سال گذشته میلادی به عربستان سفر کرد اما نتوانست این کشور را برای افزایش تولید متقاعد کند. در عوض، عربستان و روسیه در ائتلاف اوپک پلاس، یک بار در ماه اکتبر و یک بار هم در آوریل بازار را با کاهش تولید شگفت زده کردند.

    آمریکا و متحدان غربی آن از اوپک پلاس می‌خواهند تولید را افزایش دهد تا قیمت انرژی پایین بیاید و به رشد اقتصاد دنیا کمک شود اما تولید کنندگان این ائتلاف عقیده دارند کاهش تولید برای حفظ ثبات بازار ضروری است.
    چاپ اضافی پول توسط بانک‌های مرکزی غرب طی یک دهه گذشته باعث پایین آمدن ارزش اصلی‌ترین صادرات تولید کنندگان نفت اوپک پلاس شده که سهم بزرگی از درآمد آنها را تشکیل می‌دهد.
    کاهش تولید داوطلبانه عربستان و روسیه علاوه بر کاهش تولید جمعی تولید کنندگان اوپک پلاس است که قرار است تا پایان 2024 ادامه داشته باشد.
    طبق گفته یکی از مقامات وزارت انرژی عربستان، این کشور کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود را سه ماه دیگر و تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌دهد.
    الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه هم در روز سه‌شنبه اعلام کرد صادرات این کشور 300 هزار بشکه در روز تا پایان 2023 پایین می‌آید.
    هر دوی این کشورها قرار است به صورت ماهانه تصمیم خود برای کاهش تولید را بررسی کنند و در صورت لزوم و با توجه به شرایط بازار کاهش بیشتر یا افزایش تولید اعمال کنند.
    همراهی روسیه با عربستان در ادامه کاهش تولید به کرملین کمک می‌کند درآمد بیشتری در بحبوحه جنگ با اوکراین و تلاش اتحادیه اروپا برای محدود کردن فروش نفت آن داشته باشد.

    برچسب ها