ارزش معاملات کمتر از ۵ همت رقم خورد

سبقت خودرو از ترس

عصر بازار- شانزدهمین روز دی‌ماه برخلاف انتظارات روز متعادلی بود. با وجود اینکه روز چهارشنبه شاهد اتفاقات ناگواری در عرصه داخلی بودیم و بسیاری از کارشناسان بروز چنین ریسک سیستماتیکی را موجب کاهش ارتفاع نماگرهای با غلظت صف‌های فروش سنگین قلمداد می‌کردند، اما بازار نسبت به چنین اخباری واکنش ملایم‌تری از خود نشان داد و روز به‌نسبت متعادلی را پشت سر گذاشت.

يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹:۰۰

سبقت خودرو از ترس

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، دماسنج‌های اصلی بازار تابلوی نخستین روز از هفته معاملاتی جاری را مانند روزهای دیگر رنگین کردند. در این میان نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع 0.07درصدی روبه‌رو بود و در پایان ساعت معاملاتی در سطح 2میلیون و 153هزار واحدی قرار گرفت. افت یک‌هزار و 600واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی به وقوع پیوست که شاخص کل هموزن با افزایش ارتفاع 0.04درصدی همراه شد و در سطح 757هزار و 76واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که نماگر مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود 0.05درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح 26هزار و 181واحدی کار خود را به اتمام رساند.

از طرفی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز گذشته که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود، مقدار 4هزار و 283میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه 188میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «خودرو»، «اخابر» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «بپاس»، «غصینو» و «سرچشمه» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «داتام»، «خودرو» و «خگستر» سه نماد پرتراکنش روز شنبه بازار بودند. در روزهای گذشته بسیاری از تحلیلگران نسبت به افزایش ریسک‌های سیستماتیک و افزایش سایه نااطمینانی‌ها در بازار روز گذشته نگران بودند.

با‌این‌وجود بازار روز شنبه با وجود اینکه چندان جذاب نبود اما سقوط مرگباری نیز تجربه نکرد. این رفتار و بی‌حسی بازار نسبت به اخبار گوناگون است که چندین ماه در معرض ریسک‌های گوناگون بوده است. از طرفی انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض فروش 120هزار خودرو با 5درصد زیر قیمت بازار نیز تاثیر هیجانی خود را در بازار گذاشت و صف‌های خریدی در این گروه تشکیل داد. با وجود صادر شدن مجوز آن از سوی شورای رقابت باید منتظر ماند و دید این مصوبه در نهایت به کجا می‌رسد و بازار را به کدام سمت‌و‌سو خواهد کشاند.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، نخستین روز بازار در هفته معاملاتی منتهی به 20 دی‌ماه را بدین صورت تشریح کرد: از روز چهارشنبه واکنشی که انتظار می‌رفت بازار روز شنبه نسبت به اتفاقات اخیر از خود بروز دهد، نگران‌کننده باشد و انتظار می‌رفت با بازار به‌شدت منفی با صف‌های فروش مهلک روبه‌رو باشیم. با این وجود به نظر می‌رسد مدتی است که بازار سرمایه به اخبار و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک واکنش آرام‌تری نشان می‌دهد. در همین راستا بسیاری از کارشناسان انتظار داشتند که شنبه و یکشنبه اتمسفر بازار چندان مساعد و قابل‌تحمل نباشد و پس از آن بازار وضعیت بهتری را در پیش بگیرد و انتهای هفته شرایط نامطلوب از روح بازار فاصله بگیرد. با این وجود بازار هفته جاری را مطلوب‌تر آغاز کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: روز گذشته خبری مبنی بر فروش 5درصد زیر قیمت حاشیه‌ای بازار 120هزار خودرو جذابیت جدیدی به این بخش از صنایع بازار بخشید، با وجود اینکه شورای رقابت این اقدام را غیرقانونی دانست. از این رو به نظر می‌رسد ضرب اتفاقات روز چهارشنبه از بازار گرفته شده و حال بازار می‌تواند روند طبیعی خود را در پیش بگیرد. البته باید اظهار کرد نمی‌توان شرایط تقریبا متعادل بازار روز گذشته را تنها به انتشار خبر فروش خودرو گره زد، با وجود اینکه این خبر صف‌های خرید سبزپوشی در گروه خودرویی رقم زد. بنابراین در شرایط کنونی بازار در سطوحی گام نهاده که اخبار مثبت می‌توانند به صعود بازار منتج شوند و اخبار منفی نیز رمق صعود را از جان بازار بگیرند. این کارشناس بازار در پایان گفت: به نظر می‌رسد نرخ ارز نیز به‌رغم رشد در روزهای اخیر، چندان رشد پرفشاری را در ماه‌های آینده نداشته باشد. از طرفی با توجه به وضعیت روز گذشته پیش‌بینی می‌شود بازار متعادلی را برای هفته جاری پیش رو داشته باشیم.

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه، بازار این روزها را این‌گونه شرح داد: هفته گذشته ریسک سیستماتیک دوباره‌ای به بازار تحمیل شد، با این وجود واکنش بازار سرمایه نسبت به اتفاقات اخیر چندان تند و ناامیدکننده نبود. این رفتار بازار را می‌توان حاکی از این عامل دانست که در شرایط کنونی بازار تمایل زیادی به اصلاح و ریزش‌های پرقدرت ندارد و از طرفی بازار به انتشار اخبار گوناگون توجه آنچنانی نشان نمی دهد. از این رو می‌توان اظهار کرد در مقطع کنونی بازار در شرایط متعادلی قرار دارد. از طرفی به نظر می‌رسد هرچه به اواخر سال نزدیک می‌شویم،‌ بانک مرکزی از برخی سیاست‌های انقباضی خود عقب‌نشینی کند و شاهد جو نسبتا بهتری در بازار باشیم. این کارشناس بازار در خصوص سبزپوشی گروه خودرویی و در صف خرید قرار گرفتن برخی نمادهای این گروه افزود:‌ صنعت خودرو صنعتی است که با رشد یا افت خود تاثیر زیادی بر بازار می‌گذارد و صنعتی است که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین لیدرهای بازار یاد می‌شود.

با این وجود همیشه اختلافاتی میان وزارت صمت و شورای رقابت وجود داشته و بارها شاهد لغو مصوبات شورای رقابت و بالعکس بودیم. بنابراین تا زمانی که اخباری از این دست عملی نشوند، نمی‌توان هیجانات در برخی نمادها را چندان جدی ارزیابی کرد. این کارشناس بازار در پایان گفت: باید دید سیاست‌های بانک مرکزی در انتهای سال افق رکودی را پشت سر خواهد گذاشت یا خیر. در صورت عقب‌نشینی از سیاست‌های انقباضی می‌توان نسبت به چشم‌انداز مثبت بازار در ماه‌های آینده امیدوار بود. در پایان پیش‌بینی می‌شود بازار متعادل رو به مثبتی را در هفته جاری پیش رو داشته باشیم.

برچسب ها

بورس تهرانبازار سرمایهصنعت خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا