عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد:

بازار سرمایه، بهترین مکان برای رونق تولید

عصر بازار- عباس آرگون، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، بازار سرمایه را بهترین مکان برای رونق تولید دانست و بیان کرد: قیمت‌گذاری‌های دولتی به عنوان مانع تحقق شعار سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود که در این راستا دولت باید از این نوع قیمت‌گذاری پرهیز کند.

شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸:۰۰

بازار سرمایه، بهترین مکان برای رونق تولید

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از سنا، عباس آرگون با اشاره به آسیب‌های پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد افزود: ایجاد زمینه برای ثبات قوانین و مقررات سبب افزایش پیش‌بینی‌پذیری در بخش‌های مختلف اقتصادی و به مراتب بهبود فعالیت‌های تولیدی می‌شود.

وی، عدم وجود ثبات در قوانین و مقررات را به عنوان مشکلات موجود در فعالیت‌های اقتصادی معرفی کرد و گفت: بارها شاهد اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه در اقتصاد و به مراتب تاثیر منفی آن در فعالیت‌های مهم بنگاه‌های تولیدی بوده‌ایم.

آرگون خاطرنشان کرد: در ماده یک قانون بهبود کسب‌وکار، اعلام شده که دولت مکلف است تا برای اصلاح و تدوین مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به مسایل کسب و کار، نظر کتبی اتاق‌ها و آن دسته از تشکل‌هایی که عضو اتاق نیستند را دریافت کند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همچنین طبق ماده 3 این قانون، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند تا هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اجرایی نظر تشکل‌های اقتصادی ذی‌ربط را استعلام کنند و صحبت‌های مطرح شده را مورد توجه قرار دهند.

مشکلات تصمیمات خلق‌الساعه

وی تاکید کرد: با توجه به این که تشکل‌های اقتصادی درگیر عملیات واقعی هستند و با مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند مشاوره‌های صحیح و به موقعی را در راستای تنظیم قواعد و قانون در اختیار مسوولان قرار دهند.

آرگون با بیان این که اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه باعث بی‌توجهی به مشکلات موجود بر سر راه فعالیت‌ها می‌شود، گفت: افراد قانون‌گذار به دلیل بی‌اطلاعی نسبت به جزییات مشکلات، اقدام به تدوین قوانینی می‌کنند که سبب افزایش مشکلات بر سر راه فعالیت‌ها می‌شوند.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر تدوین قوانین مبنی بر ممنوعیت ورود کالاها به کشور گفت: با توجه به وجود مشکلات تحریمی در کشور، این تصمیم معضلات زیادی را به همراه دارد که به زیان کشور خواهد بود.

وی اعلام کرد: همچنین باید قبل از اجرای قوانین جدید، یک بازه زمانی مشخص برای هماهنگی واحدها با قوانین جدید در نظر گرفته شود تا آنها از فرصت کافی برای تطابق فعالیت‌های خود با قوانین جدید برخوردار باشند.

آرگون با اعلام این که در صورت رعایت بندهای قانونی، دولت مکلف به شفاف‌سازی در برنامه‌های مدنظر می‌شود، افزود: ایجاد زمینه برای پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی منجر به توسعه بخش تولید و ورود بخش خصوصی به بخش مولد خواهد شد.

تاثیر پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد بر معاملات بازار سرمایه

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران به تاثیر پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور بر روی معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به دنبال ارزش افزایی در فعالیت‌های خود هستند که در این راستا پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد کشور می‌تواند تاثیرگذار در فعالیت‌های تولیدی و کاهش آسیب‌ واحدهای تولیدی از تصمیمات خلق‌الساعه باشد.

راه‌های تحقق شعار سال 1403

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با سنا، ضمن ارزیابی راه‌های تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» به نقش بازار سرمایه در افزایش تولید اشاره کرد و گفت: این بازار می‌تواند نقش ویژه ای در تحقق شعار سال 1403 باشد.

آرگون با تاکید بر این که مردم نمی‌توانند به صورت مستقیم در تولید مشارکت داشته باشند اما این اتفاق می‌تواند از طریق بازار سرمایه محقق شود، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران با هر سرمایه‌ای می‌توانند وارد بازار شوند و زمینه تامین مالی واحدهای تولیدی را محقق کنند که همین امر منجر به رونق فعالیت‌های اقتصادی در کشور می‌شود.

وی با بیان این که تحقق شعار سال از طریق بازار سرمایه نیازمند پیش‌نیازهایی است که مسوولان باید در صدد رفع آن برایند، خاطرنشان کرد: نخستین مساله، مربوط به ایجاد زیرساخت‌ها برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار است.

آسیب‌های قیمت‌گذاری دستوری

آرگون با بیان این که این بازار بهترین مکان برای رونق تولید است و می‌تواند تا پایان سال منجر به تحقق شعار سال شود، افزود: بازار سرمایه آسیب‌هایی را در زمینه قیمت‌گذاری متحمل شده که اگر بتوان زمینه رفع این موانع را در بازار سرمایه فراهم کنیم شاهد توسعه و رونق این بازار در اقتصاد کشور خواهیم بود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، قیمت‌گذاری‌های دولتی را به عنوان موانع موجود بر تحقق شعار سال 1403 عنوان کرد و به سنا گفت: در این راستا دولت باید از این نوع قیمت‌گذاری پرهیز کند تا بتوان شاهد دستیابی بازار سرمایه به جایگاه اصلی خود و ورود سرمایه‌های خرد مردم به این بازار باشیم.

وی تاکید کرد: به منظور ایجاد توسعه اقتصادی، سرمایه‌های خرد مردم می‌توانند منجر به تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام و کمک به شرکت‌های پروژه سهامی عام شوند که در نهایت این مسایل در کنار یکدیگر زمینه‌ساز تحقق شعار افزایش تولید با مشارکت مردم خواهند بود.

برچسب ها

بازار سرمایهرونق تولید
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا