مسیر دانش بنیان سایپا با دستاورد های تازه ادامه دارد

حرکت سایپا روی خط دانش با هدف بومی سازی

عصر بازار- گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۶، قرار داد طراحی و توسعه نسخه برقی ساینا با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی را به امضا رسانده بود که در نتیجه آن طی ۲ ماه تحقیقات و فعالیت های متخصصان این دانشگاه، نسخه الکتریکی ساینا با قابلیت پیمایش قابل توجهی معرفی شد.

شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶:۰۰

حرکت سایپا روی خط دانش با هدف بومی سازی

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، روند حرکت سایپا از دل مراکز دانشگاه و دانش بنیان به کارخانه تا جایی ادامه پیدا کرد که 5 شرکت این گروه خوردوسازی در سال 1400 دانش بنیان شدند و این رون ددر داخل گروه خودروسازی سایپا نیز شکل گرفت و با جدیت دنبال شد.

گروه خودروسازی سایپا از سال 1400 با جدیت گذر صنعت از مسیر دانشگاه و همکاری با شرکت های دانش بنیان را در دستور کار قرار داده است این روند تا جایی پیش رفته است که هفته گذشته خبر داخلی سازی سنسور و گرمکن صندلی توسط این شرکت با همکاری یک شرکت دانش بنیان منتشر شد؛ تکنولوژی هایی که حتی تصور هم نمی شد به این زودی ها در کشورمان به مرحله بومی سازی نزدیک شود. نخستین محصولی که سایپایی که قصد دارند از گرم کن های بومی در آن استفاده کنند صندلی های خودرو جدید اطلس برای نسخه فول آپشن این خودرو است که شامل گرم کن کفی و پشتی این صدلی ها می شود و قرار است در همکاری بین شرکت سایپا آذین و شرکت رویال توسعه پایدار تامین شود.

تمرکز سایپا روی این موضوع تا حدی جدی شد که این خودروساز پس از توافق با وزارت علوم و 6 دانشگاه بزرگ کشور، به منظور ارتباط بخشی بهتر آموزش عالی و حوزه صنعت و همچنین تأمین و تربیت بخشی از نیروی مورد نیاز صنعت از میان متقاضیان واجد شرایط برنامه پذیرش «سراسری» سال 1402 و مجاز به انتخاب رشته، دانشجوی بورسیه تحصیلی و شغلی پذیرفت. روند پذیرش دانشجویان به صورت بورسیه از سوی سایپا ادامه دارد و حرکتی نوین و بی نظیر در این حوزه طی تاریخ صنعت خودروسازی کشور به حساب می آید که می تواند نوید اتکای بیشتر این گروه خودروسازی به دانشگاه و شرکت های دانش بنیان در آینده نزدیک را بدهد.

یکی دیگر از پروژه های درخشان و قابل توجه دانش بنیان و دانشگاهی گروه خودروسازی سایپا، طراحی و ساخت نخستین نمونه شاهین هایبریدی در همکاری با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است. این پروژه در تاریخ 12 اردیبهشت 1402 به طور رسمی آغاز شده است. دستیابی به دانش فنی برای دو استراتژی هیبرید ملایم و هیبرید کامل در پروژه‌ جاری و در دو فاز مجزا هدف‌گذاری شده بود. پس از گذشت 5 ماه و تشکیل تیمی 35 نفره از متخصصان برای این پروژه، طی آخرین خبرها، تکنولوژی نهایی که با مطالعه روی خودروهای هایبرید موفق جهان طراحی شده آماده نصب روی این خودرو است و احتمالا برای کراس اوور آریا نیز شاهده بهره گری از این تکنولوژی بومی و دانش بنیان هایبریدی خواهیم بود.

صنعت خودرو ایران طی دهه 90 شمسی بدون هیچ سرمایه گذاری جدیدی در زمینه زیرساخت ها به فعالیتش ادامه داده و به همین جهت عملا تا ابتدای سال 1400 با صنعتی مواجه بوده ایم که در دهه 70 شمسی توسعه پیدا کرده است و گروه خودروسازی سایپا طی 2.5 سال گذشته در همین راستا پروژه های دانش بنیان متعددی را برای رفع این نقیصه تعریف کرده است تا عقب ماندگی به وسعت دو دهه را جبران کند.

برچسب ها

شرکت سایپا
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا