سقوط شاخص قیمت جهانی مواد غذایی

عصر بازار- فائو اعلام کرد که قیمت جهانی موادغذایی به پایین‌ترین سطح در دو سال اخیر رسیده است.

شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴:۰۰

سقوط شاخص قیمت جهانی مواد غذایی

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شاخص قیمت موادغذایی فائو از مارس 2021 در این سطح نبوده و در مقایسه با مارس 2022 تا 24 درصد کاهش یافته است. شاخص قیمت جهانی آژانس موادغذایی سازمان ملل متحد در ماه آگوست به پایین‌ترین حد خود در دو سال اخیر رسید و بازگشت ماه قبل را معکوس کرد زیرا کاهش بیشتر کالاهای غذایی افزایش برنج و شکر را جبران کرد.

این آژانس در روز جمعه (8 سپتامبر) اعلام کرد که شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) در ماه اگوست به طور متوسط 121.4 واحد در مقابل 124 برای ماه قبل بود.

شاخص جولای در ابتدا به عنوان 123.9 در بازگشت از پایین‌ترین سطح دو ساله ژوئن در نظر گرفته شد. این رقم در ماه اگوست پایین‌ترین رقم از مارس 2021 بود و همچنین 24 درصد کمتر از بالاترین رقم ثبت شده در مارس 2022 و حمله روسیه به اوکراین بود.

این آژانس اعلام کرد که کاهش در شاخص کلی علی‌رغم جهش معیار برنج فائو به بالاترین حد در 15 سال اخیر پس از محدودیت‌های صادراتی هند، منعکس‌کننده کاهش محصولات لبنی، روغن‌های نباتی، گوشت و غلات است.

قیمت‌های انفجاری برنج به دلیل شرایط آب وهوایی شدید تشدید شده است که از جمله مهم ترین آنها بازگشت پدیده اقیانوسی ال‌نینو است که می‌تواند برداشت محصول را در سراسر جهان به خطر بیندازد. تأثیر بالقوه آن بر محصولات نیشکر نیز قیمت شکر را همراه با هوای خشک در تایلند، یکی از تولیدکنندگان پیشرو شکر، افزایش داده است.

شاخص غلات فائو نسبت به جولای 0.7 درصد کاهش یافت زیرا قیمت گندم در مواجهه با برداشت‌های نیمکره شمالی کاهش یافت در حالی که ذرت برای هفتمین ماه متوالی سقوط کرد و به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر رسید که تحت فشار رکورد محصول برزیل و نزدیک شدن به برداشت ایالات‌متحده بود.

شاخص شکر فائو در ماه آگوست 1.3 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت که به دلیل نگرانی‌ها در مورد تأثیر الگوی آب وهوایی ال نینو بر تولید جهانی، آن را 34 درصد بالاتر از سطح سال قبل نشان می‌دهد.

قیمت روغن نباتی در ماه اگوست 3.1 درصد کاهش یافت، در حالی که قیمت لبنیات 4 درصد کاهش یافت و هشتمین افت ماهانه متوالی که منعکس‌کننده عرضه فراوان در اقیانوسیه و کاهش واردات چین است.

طبق گزارش رویترز، فائو در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، تولید جهانی غلات در سال جاری را 2.815 میلیارد تن پیش‌بینی کرد که اندکی کمتر از برآورد قبلی 2.819 میلیارد تن بود.

برچسب ها

مواد غذایی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا