افت قیمت مواد غذایی در جهان به کمترین رقم ۲ سال گذشته

عصر بازار- شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل در ماه ژوئن به علت کاهش قیمت شکر، روغن‌های گیاهی، غلات و محصولات لبنی به پایین‌ترین سطح خود در بیش از ۲ سال گذشته کاهش یافت.

شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲:۰۰

افت قیمت مواد غذایی در جهان به کمترین رقم ۲ سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، شاخص قیمت جهانی آژانس مواد غذایی سازمان ملل در ماه ژوئن به علت کاهش قیمت شکر، روغن‌های گیاهی، غلات و محصولات لبنی به پایین‌ترین سطح خود در بیش از 2 سال گذشته کاهش یافت.

این آژانس اعلام کرد، شاخص قیمت سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) که بیشتر مواد غذایی اساسی در جهان را دنبال می‌کند، در ماه ژوئن به طور متوسط برابر با 122.3 واحد بوده است، این رقم در ماه گذشته 124 واحد و برای ماه می برابر با 124.3 واحد بوده است.

شاخص ماه ژوئن پایین‌ترین میزان از آوریل 2021 را به خود اختصاص داده است این شاخص اکنون 23.4 درصد از بالاترین رقمی که در مارس 2022 پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین ثبت شد، کمتر است.

فائو در گزارش جداگانه‌ای در مورد عرضه و تقاضای غلات، تولید غلات در جهان در سال جاری را 2.819 میلیارد تن پیش‌بینی کرد که نسبت به برآورد ماه گذشته کمی بیشتر و نسبت به سطح سال 2022 به میزان 1.1 درصد افزایش داشته است.

فائو اعلام کرد، این پیش‌بینی تقریبا ناشی از چشم‌انداز بهتر برای تولید گندم در جهان است و پیش‌بینی‌ 0.9 درصد افزایش یافته و به 783.3 میلیون تن رسیده است.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه ژوئن نسبت به ماه گذشته 2.1 درصد کاهش یافته و قیمت ذرت، جو، گندم و برنج همگی کم شده است.

شاخص روغن‌های گیاهی نسبت به ماه گذشته 2.4 درصد افت کرده و به کمترین رقم از نوامبر 2020 رسیده که دلیل آن کاهش قیمت روغن پالم و آفتابگردان بوده است.

شاخص قیمت شکر نیز نسبت به ماه می 3.2 درصد افت کرده که نخستین ماه کاهشی پس از 4 ماه افزایش متوالی به شمار می رود. بهبود برداشت نیشکر در برزیل و کاهش تقاضای جهانی واردات از عوامل این افت قیمت عنوان شده است.

شاخص قیمت لبنیات نیز نسبت به ماه می 0.8 درصد کاهش یافته و شاخص قیمت گوشت تغییری نداشته است.

برچسب ها

بازار جهانیمواد غذاییقیمت مواد غذایی
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا