رتبه ۸ ایران در ذخیره غلات دنیا

عبور تولید غلات ایران از ۲۰ میلیون تن در سال جاری

عصر بازار- سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو) با پیش بینی تولید ۲۰.۶ میلیون تن غله در ایران طی سال زراعی جاری از رتبه هشتمی ایران در ذخیره غلات دنیا خبر داد.

شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹:۰۰

عبور تولید غلات ایران از ۲۰ میلیون تن در سال جاری

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی(فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های موسوم به «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی» کل تولید غلات ایران در سال زراعی جاری را 20.6 میلیون تن پیش بینی کرده است.

ایران در سال گذشته 20.6 میلیون تن غله تولید کرده بود که بر اساس پیش بینی فائو در سال 2023 نیز به همین میزان غله تولید خواهد کرد.

بر اساس پیش بینی فائو تولید گندم ایران در سال جاری نسبت به سال قبل از آن به میزان 500 هزار تن افزایش خواهد یافت و از 13 میلیون تن در سال قبل به 13.5 میلیون تن در سال زراعی جاری خواهد رسید.

اما تولید شلتوک برنج در ایران که در سال گذشته 3.5 میلیون تن بوده در سال جاری 500 هزار تن کاهش خواهد یافت و به 3 میلیون تن خواهد رسید.

تولید سایر غلات نسبت به سال قبل تغییری نخواهد داشت و در سطح 4.1 میلیون تن باقی خواهد ماند. 

*رتبه 8 ایران در ذخیره غلات دنیا

این گزارش همچنین ذخایر غلات ایران در پایان سال 2022 را 12.5 میلیون تن برآورد کرده است. در سال پیش از آن کل ذخایر غلات ایران 11.8 میلیون تن اعلام شده بود.

ایران در حدود 1.5 درصد از کل ذخایر غلات دنیا در پایان سال 2022 را به خود اختصاص داده است. کل ذخایر غلات دنیا در پایان این سال 857 میلیون تن برآورد شده که 294 میلیون تن از این رقم مربوط به گندم و 197 میلیون تن شامل برنج بوده است.

ایران  با ذخایر غلات 12.5 میلیون تنی در رتبه هشتم جهان از این نظر قرار گرفته است. چین با ذخایر غلات 397 میلیون تنی در رتبه اول قرار داشته است. هند با 67 میلیون تن و آمریکا با 58 میلیون تن به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

اتحادیه اروپا با 43 میلیون تن، اوکراین با 23 میلیون تن، روسیه با 18 میلیون تن، و برزیل با 13.8 میلیون تن به ترتیب در رتبه های چهارم تا هفتم از این نظر قرار گرفته اند.

ایران در حالی رتبه هشتم جهان در ذخیره سازی غلات را دارد که هجدهمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می‌شود. کشوری مثل مصر با جمعیتی تقریبا برابر ایران تنها 4.3 میلیون تن ذخیره غله داشته است.

برچسب ها

سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)غلات
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا