عصر خودرو

قیمت خوراکی تعیین می‌کنیم که ۱۰ سال بماند

حتی یک پالایشگاه خصوصی‌سازی نشده است

عصر بازار- وزیر نفت با حضور در جمع اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:من از بخش خصوصی حمایت می‌کنم اما وظیفه دارم از سرمایه‌گذاری خصولتی‌ها هم صیانت کنم.

حتی یک پالایشگاه خصوصی‌سازی نشده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بیژن زنگنه دقایقی پیش با حضور در اتاق بازرگانی تهران در جمع هیات نمایندگان این اتاق گفت: من از بخش خصوصی حمایت می‌کنم اما وظیفه دارم از سرمایه‌گذاری خصولتی‌ها هم صیانت کنم.

    وی با اشاره به سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: تامین اجتماعی بهترین خصولتی است و نگاه ملی دارد.

    زنگنه همچنین درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بیان کرد: من نمی‌توانم به پالایشگاه‌ها دستور بدهم در قیمت خود به پتروشیمی‌ها تخفیف بدهند.

    وی با بیان اینکه بخش خصوصی به طور طبیعی باید تقویت شود، افزود: این که پتروشیمی‌ها می‌گویند سود کم شده است بروند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های نفتی بین‌المللی را ببینند. بورس را نمی‌توانید با یک نرخ خوراک پتروشیمی سودده کنید.

    مشکلی با فروش نفت توسط بخش خصوصی ندارم اما نه با قواعد بابک زنجانی
    او سپس با بیان اینکه همه شرکت های بین‌المللی نفتی سودشان کم شده است، اضافه کرد: من مشکلی ندارم که شرکت‌های بخش خصوصی ایرانی بیایند و نفت بفروشند اما نه با قواعد بابک زنجانی.خدا را شکر می‌کنم که در این دوره بابک زنجانی ایجاد نشده است.

    وی تصریح کرد: نباید این طور باشد که یک نفر را بیاورند بگویند پسر خوبی است و می‌تواند کار انجام دهد و ما میشناسیمش و نفت بدهیم که بفروشد. نتیجه آن همین بابک زنجانی است.

    زنگنه در ادامه این نشست بیان کرد: شرکت‌های توتال و انی و شل و مانند اینها مهندسی مخزن، مدیریت پروژه و تامین مالی می‌کنند. همین. بقیه کارها را همه با مناقصه واگذار می‌کنند. ما چنین شرکت‌هایی می‌خواهیم. ما شرکت exploration and production می‌خواهیم. اینها قرارداد می‌بندند و بعد کارها را به پیمانکار واگذار می‌کنند. خودشان مدیریت می‌کنند و پول می‌آورند. خودشان هزینه نمی‌کنند اما منابع جذب میکنند.

    وی اضافه کرد: ما از همه شرکت‌های خارجی خواستیم یک شریک ایرانی در کنارشان داشته باشند. هدف ما پول شرکت ایرانی نیست، حضور شرکت ایرانی است. در کنار این شرکت‌های معتبر خارجی یاد بگیرند.

    وزیر نفت با بیان اینکه بین فعالیت‌ها باید تمایز قایل شوید، افزود: کار پیمانکار با کار موسسه مالی متفاوت است.

    حمایت مشروط از تولید داخلی
    وی در مورد مطالبات بخش خصوصی نیز گفت:  1.8 میلیارد دلار به صدرا داده شده اما یک ریال کار به وزارت نفت تحویل نشده است. برابر قرارداد هم داده شده اما هیچ پایه و اساسی ندارد. یک فاز پارس جنوبی را با یک میلیارد دلار به خارجی‌ها دادیم اما برای همان 3.7 میلیارد دلار به ایرانی دادیم که هنوز کار را انجام نداده است.
    آن وقت می‌گویند زنگنه و تیمش طرفدار خارجی‌ها هستند. می‌گویند زنگنه اصلا انگلیسی است.

    زنگنه تصریح کرد: ما در بحث ساخت تجهیزات هر چه در داخل ساخته شود از بیرون نمی‌خریم. اجازه نمی‌دهم تجهیزاتی که در داخل وجود دارد از خارج بیاید اما به شرط رقابت. این که تولیدکننده تجهیزات بگوید از من بخر به دو برابر قیمت قابل قبول نیست. چرا؟ مگر نمی‌گویید نیروی کار ارزان دارید و مزیت دارید، پس چرا دو برابر قیمت؟ من از تولیدکننده داخلی حمایت می‌کنم به شرطی که با کیفیت بین‌المللی و بعد از تحریم با برند باشد.

    چیزی تولید نکنیم که جز شرکت نفت خودمان هیچ جا نخرد
    وی متذکر شد:چیزی تولید نکنیم که جز شرکت نفت خودمان هیچ جا نخرد. ما میگوییم برند درست کنید.

    وزیر نفت در ادامه این نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق تهران به وجود چهار هزار پمپ بنزین در کشور اشاره کرد و گفت: ما با چهارهزار مالک طرف هستیم. چرا یک برند نمی‌آید 30 تا 50 جایگاه برند داشته باشد؟ یک جایگاه هست مثلا برای آقای فلانی که اگر خدای ناکرده فوت کند، ناگهان همه چیز به هم می‌ریزد. ما نمی‌توانیم پول بدهیم تا انحصار وراثت نشود.بچه‌های مرحوم اختلاف پیدا می‌کنند.پول کارگر پرداخت نمی‌شود، چون ما نمی‌توانیم پول بدهیم و آن وقت جایگاه تعطیل می‌شود.
    کجای دنیا شما با این همه جایگاه‌دار طرف هستید؟ همه جایگاه‌داران شخص حقیقی هستند.خبری از شخص حقوقی نیست.

    وی متذکر شد: بنگاهی تا کار می‌کند بخش خصوصی است، وقتی زمان پرداخت بدهی می‌شود می‌گوید دولتی هستیم و دولت بدهی را بپردازد.

    تنها کشوری که در آینده در منطقه گاز برای صادرات دارد ایران است
    زنگنه همچنین بیان کرد:در اوایل انقلاب گفتیم اقتصادی می‌سازیم که هم خوبی‌های اقتصاد سرمایه‌داری را دارد و هم خوبی‌های اقتصاد سوسیالیستی. حالا اقتصادی ساختیم که خوبی‌های هیچ‌کدام را ندارد و بدهی‌های هر دو را هم دارد.

    وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه تنها کشوری که در آینده در منطقه گاز برای صادرات دارد ایران است، افزود: قطر دیگر گازی برای صادرات ندارد.صادرات گاز با انتقال زمینی و لوله به اروپا به صرفه نیست. اولویت برای صادرات کشورهای همسایه است.

    زنگنه همچنین با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ما باید به دنبال پیدا کردن شریک خارجی باشد، نه فقط فاینانس، افزود: اولین اولویت ما در پتروشیمی تولید اولفین است.

    وی درباره قیمت خوراک پتروشیمی نیز بیان کرد: قیمت خوراک را به زودی اعلام می‌کنیم. ما کار را تمام کردیم و فقط باید آقای جهانگیری هم مستندات را بشنود و قیمت را تایید کند تا اعلام کنیم. من خودم را مسوول شرکت‌های پتروشیمی هم می‌دانم.پتروشیمی‌ها سال قبل بیش از 30 درصد سود برده‌اند.

    زیر فشار کوتاه نمی‌آیم/قیمت خوراکی تعیین می‌کنیم که 10 سال بماند
    زنگنه سپس بیان کرد: آدم که اشرف مخلوقات است می‌میرد چرا یک بنگاه یا یک صنعت نباید بمیرد؟ نخست وزیر ژاپن زمانی اعلام کرد که از پایین آمدن نرخ ورشکستگی بنگاه‌ها نگران شده، چون مشخص می‌کند که رقابت کم شده است. نمی‌شود که برای حفظ پتروشیمی مکررا نرخ خوراک را پایین بیاوریم. من نمی‌توانم به پالایشگاه‌ها دستور بدهم. قاطع بگویم حتی یک پالایشگاه خصوصی‌سازی نشده است. همه این خصوصی‌سازی‌ها رد دیون بوده است.

    وی تصریح کرد: هبچ قصابی فقط گوشت لخم نمی‌فروشد. گوشت با استخوان است. ریش و موهایم در جمهوری اسلامی سفید شده است. من دنبال محبوبیت نیستم. دنبال مرده باد، زنده باد نیستم.دائم به من فشار می‌آورند که قیمت را پایین بیاور. قیمت را بالا ببر. من بلندمدت را می‌بینم. تنها هدفم این است که مردم در بلندمدت منتفع شوند.

    زنگنه عنوان کرد: من مسوول توسعه پتروشیمی هستم. خودم را مسوول می‌دانم اما زیر فشار کوتاه نمی‌آیم. قیمت خوراکی تعیین می‌کنیم که 10 سال بماند. من باید از منافع ملت دفاع کنم. من نمی‌توانم به یک طرف غش کنم.

    فاتحه خط لوله صلح خوانده شده است
    وی همچنین در پایان سخنانش درباره خط لوله صلح عنوان کرد: فاتحه خط لوله صلح خوانده شده است. وقتی تامین کننده نباشد کاری پیش نمی‌رود. طرف هندی به من گفت من به دشمنم پول نمی‌دهم. پاکستان هم پولی برای اجرای این پروژه نداشت. هند حاضر بود گاز را گرانتر بخرد اما فاینانس پاکستان را نکند. با برگزاری مراسم که خط لوله درست نمی‌شود. بیایید الان هم مراسم صادرات گاز به اروپا بگیریم. آیا گاز به اروپا می‌رود؟

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها