عصر خودرو

دست اندرکار سامانه ملی کسب‌ و کار :

برات الکترونیک چرخه تولید صنعت را شفاف می‌کند

عصر بازار- بیش از ۴۰ درصد منابع بانکی در بخش صنعت اختصاص پیدا می‌کند؛ اما این در حالی است که همواره این پرسش وجود دارد که چرا صنعت از رونق لازم برخوردار نیست.

برات الکترونیک چرخه تولید صنعت را شفاف می‌کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا ، جمال دامغانیان از دست‌اندرکاران سامانه ملی کسب‌ و کار به کسب‌ و کار (سککوک) با بیان مطلب فوق افزود: باید این تفکیک را مورد توجه قرار داد که در بخش شبکه بانکی و شبکه پولی کشور با وضعیت و شرایط موجود  نتوانسته‌ایم حضوری موثر داشته باشیم و تامین مالی واحدهای تولیدی را به‌خوبی به انجام برسانیم.

    دامغانیان با تاکید بر لزوم هرچه سریع‌تر رونق بخشیدن به تولید و صنعت تصریح کرد: امروزه شیوه‌های کسب‌ و کار تغییر کرده و باید به این تغییرات توجه داشت تا از قافله پیشرفت‌ها بیش از این عقب نمانیم. همانگونه که یک روزی شبکه بانکی ما صرفا دولتی بود و همه معتقد بودند این دولتی بودن مشکل‌ساز است و باید راه ورود بخش خصوصی را به شبکه مالی گشود، همین تغییر نیز باید در بخش کسب‌ و کار صورت بگیرد.

    وی در ادامه گفت: اینکه بانک‌ها بیایند تسهیلات بدهند و یا ضمانت‌نامه صادر و ال سی باز کنند؛ یکی از چالش‌های کسب‌ و کار امروز به شمار می‌آید و سامانه ملی سککوک، پلتفرمی است که با ارایه برات الکترونیک و تضمین‌های مالی، این چالش را حل کرده است.

    دامغانیان در ادامه در خصوص نظارت و شفاف‌سازی در کسب‌ و کارهای تولیدی و زنجیره مربوط به آن تاکید می‌کند:ما در کشور هلدینگ ها، شرکت‌های مادر، شرکت‌های اقماری و شرکت‌های فرعی زیادی داریم که همیشه موردتوجه دستگاه‌های نظارتی بوده‌اند. دستگاه‌هایی که به دنبال شفاف‌سازی در این بخش هستند و همیشه می‌گفتند این شرکت‌ها شفاف نیستند و یا تنها بر روی کاغذ وجود دارند. همیشه هم با این سوال مواجه بودند منابعی که تزریق می‌شود خروجی آن چیست و چه محصولی تولیدشده است؟

    وی در ادامه تاکید کرد: به‌ طور مثال در صنعت روغن، چرخه تولید با ورود دانه‌های روغنی ایجاد می‌شود که این امر با یک عقبه مالی تامین خواهد شد و در همان راس هرم باقی می‌ماند و تا ته زنجیره تولید، اثری از آن وجود ندارد. دانه‌های روغنی به کارخانه می‌رود و روغن خام تولید و پس‌ازآن، روغن تصفیه می‌شود و به محصولات مختلف تبدیل خواهد شد؛ در ایستگاه آخر نیز، در فروشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

    دامغانیان با تشریح چرخه یادشده یادآور شد: این فرآیند، هم B to B است و هم B to C، درحالی‌که ما با استفاده از سامانه ملی سککوک می‌توانیم این شفافیت را در تمامی زنجیره مورد نظر، برقرار کنیم. مصرف‌کننده هم در پایین هرم تولید- بداند که این محصول از ابتدا چه فرآیندی را طی کرده است.

    برچسب ها