عصر خودرو

نرسی قربان پیش بینی کرد :

احتمال افزایش قیمت نفت، بیشتر از احتمال کاهش قیمت

عصر بازار- یک متخصص اقتصاد انرژی، ادامه روند کاهشی قیمت نفت را بعید دانست و گفت: هم اکنون دیگر احتمال افزایش قیمت نفت ، بسیار بیشتر از ادامه احتمال کاهش آن است؛ دلیل آن هم خیلی واضح است . نفت ارزان، عرضه نفت های گران تر را کاهش می دهد .

احتمال افزایش قیمت نفت، بیشتر از احتمال کاهش قیمت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر نرسی قربان، متخصص حوزه اقتصاد انرژی تصریح کرد: نفت های پرهزینه که از دور خارج شوند،  عرضه نفت به بازار های جهانی کم خواهد شد  . از طرف دیگر، نفت ارزان، تقاضا برای این کالا را در مقایسه با سایر حامل های انرژی بالا می برد . 

    این کارشناس خبره صنعت نفت و گاز افزود: وقتی تقاضا به سمت بالا و عرضه به سمت پایین باشد، احتمال افزایش قیمت، بیشتر از احتمال کاهش قیمت است .

    این  دکترای اقتصاد انرژی از دانشگاه لندن ادامه می دهد: با این همه، پیش بینی دقیق ممکن نیست اما به هرحال ، جهت بازار در میان مدت به طرف بالاست و اگر اقتصاد جهانی از رکود خارج شود، بدون شک این نمودار به طرف بالا خواهد بود .

    نرسی قربان علاوه بر عرضه و تقاضا، مسایل سیاسی  و بازارهای آینده را از عوامل اصلی تغییرات قیمتی اخیر در نفت دانست و گفت: البته در شرایط فعلی، تا حدودی رکود دراقتصاد جهانی  و عرضه بیش از حد برخی کشورهای تولیدکننده هم باعث دامن زدن به این اتفاق شده است . این کشورها وقتی درآمدشان کم می شود، نفت بیشتری را می فروشند تا آن کسری را جبران کنند.

    وی سپس در پاسخ به این سوال که چرا اوپک با وجود کاهش شدید قیمت ها همچنان اصرار به حفظ سقف تولید دارد، گفت: سازمان اوپک خود تصمیم نمی گیرد و در واقع ، اوپک برمبنای اجماع اعضای این سازمان تصمیماتی را مجبور است اجرا کند. حال، اگر اراده اعضا بر این بوده که سقف را نگه دارد ، مجموعه سازمان هم باید تبعیت کند و دبیرخانه اوپک در جایگاهی نیست که از خود قدرت اجرایی داشته باشد و  تصمیمی مخالف آن بگیرد.  

    این کارشناس خبره صنعت نفت و گاز افزود : علاوه بر این، اعضای اوپک در اجماع اخیری که داشتند، درخصوص تغییر سقف تصمیمی نگرفتند. 

    وی سپس به  هزینه تولید نفت شیل امریکا و آثار احتمالی آن بر بازار جهانی نفت  اشاره کرد و  افزود: کاهش هزینه تولید این نفت در کوتاه مدت به ویژه چندماه اخیر بسیار بعید است.

    این متخصص حوزه اقتصاد انرژی گفت: آنهایی که قبلا تولید می کردند، چون سرمایه شان مستهلک شده، کار آسان تری در پیش دارند و تولید را ادامه خواهند داد. اما شرکت هایی  که باید برای ادامه تولید سرمایه گذاری جدید انجام دهند، بدون شک متوقف شده اند.

    نرسی قربان اظهار داشت:  تنها چیزی که می شود بحث کرد این است که بعضی شرکت ها که در ازای خدمتشان مبلغی دریافت می کردند، در حالت شکستگی بازار ، ممکن است  تخفیف های عمده ای دهند که  کار  متوقف نشود؛  یعنی با مینیمم سود خود دارند  کار را ادامه می دهند.  

    وی در پایان در خصوص آثار قیمتی نفت بر بودجه آینده کشور هم گفت: اقتصاد ایران به طور کلی نسبت به قیمت نفت حساسیت دارد اما اثرات نفت در بودجه تا قبل از آنکه دولت قیمت نفت را در بودجه تعیین و اعلام نکند ، قابل تحلیل نیست . ضمن اینکه دولت باید دلایل این تصمیم را توضیح دهد و اطلاعات را در اختیار بگذارد، تا بشود اظهارنظر کارشناسی کرد.

    خاطر نشان می شود: روز گذشته، قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار بورس لندن (ICE)  با 71 سنت کاهش به 36.71 دلار رسید که این رقم پایین‌ترین قیمت در 11 سال گذشته است .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها