عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

حل مشکلات بورس در گرو رفع ابهامات صنایع است

عصر بازار: یک کارشناس بازار سرمایه گفت: کلید حل تمامی مشکلات بازار سهام را نباید در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها جستجو کرد و باید درصدد رفع ابهامات موجود و کاهش ریسک‌های سایر صنایع بورسی باشیم.

حل مشکلات بورس در گرو رفع ابهامات صنایع است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مجید احمدی فر گفت: پیشروی در روند مذاکرات عامل اصلی در جهت شاخص و قیمت سهام در روزهای گذشته هستند.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به این که نتیجه نهایی مذاکرات صبح امروز به طور قطعی مشخص نبود، برخی سهامداران اقدام به شناسایی سود در بازه زمانی کوتاه مدت کردند که این موضوع موجب ریزش قیمت برخی سهام در بازار شد که البته در صورت انتشار خبر نهایی رسیدن به توافق، روند حرکتی شاخص معکوس و در نهایت بازار سهام دوباره سبزپوش خواهد شد.
    وی اضافه کرد: با توجه به شرایط نزولی و رکودی بازار سرمایه، بازار سهام پتانسیل بالایی برای جذب نقدینگی و هدایت آن به سمت صنایع مختلف بورسی برای تامین منابع مالی مورد نیاز واحدهای تولیدی را دارد.
    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر مذاکرات بر بازار های رقیب بورس نیز گفت: بازارهایی چون مسکن، خودرو، ارز، سکه و طلا فاقد ویژگی های مثبت بورس هستند و بیشتر در شرایط رکود اقتصادی برای پوشش ریسک ناشی از کاهش ارزش پول ملی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند.
    وی ادامه داد: با این وجود بدلیل مذاکرات هسته‌ای و انتظار جامعه برای رفع تحریم‌ها، بنظر می رسد در کوتاه‌مدت بیشتر توجه ها به بازار سرمایه خواهد بود سرمایه گذاران ترجیح می دهند سرمایه خود را به این بازار بیاورند.
    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: پس از مقطع زمانی کوتاه مدت و گذرای هیجان بورس، بواسطه انتشار خبر رسیدن به توافق نهایی و رفع تحریم ها، موضوع مورد توجه بازار باید بررسی آثار مستقیم و غیرمستقیم رفع تحریم‌ها در یک دوره زمانی میان‌مدت تا بلندمدت بر شاخص‌های کلان اقتصادی کشور و نیز بازار سرمایه باشد.
    وی در ادامه با بیان این که یکی از مشکلات اساسی که بازار سرمایه در ماههای گذشته با آن دست بگریبان بوده است کاهش شدید حجم نقدینگی تحت تاثیر تحریم‌های مالی و اقتصادی بوده گفت: از سوی دیگر برخی سیاست‌گذاری‌های پولی و دستوری در ارکان اقتصادی کشور نیز به شرایط رکودی و ریزشی در بورس دامن زده است.
    این کارشناس بازار سرمایه افزود: با این وجود در صورت رسیدن به توافق جامع، جو هیجانی مثبتی در بازار سهام در کوتاه مدت ایجاد خواهد شد که در پی آن با رفع تحریم‌ها و بسته شدن پرونده مذاکرات هسته ای، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس کاهش می یابد و سرمایه‌های جدیدی وارد بورس خواهد شد.
    وی ادامه داد: بر این اساس نیز در بازار سهام شاهد این خواهیم بود که صنایعی چون خودرویی ها، بانک‌ها، پتروشیمی‌ها، حمل‌و‌نقلی ها و نیز سایر گروه‌هایی که در حلقه‌های پسین و پیشین این صنایع قرار دارند و در میان‌مدت تا بلند‌مدت از رونق این گروه‌ها منتفع می‌شوند که با رونق گرفتن معاملات در بورس، شاهد بهبود نقدشوندگی در بازار نیز خواهیم بود.
    این کارشناس بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: پس از فروکش کردن جو هیجانی بازار با انتشار خبر رسیدن به توافق نهایی، رفته رفته بازار سهام وارد یک روند منطقی شده و رشد شاخص، قیمتها و جذب سرمایه را در سایر گروه‌های دیگر بورسی مانند سیمانی‌ها، فولادی‌ها و دارویی ها در میان‌مدت و بلند‌مدت در پی خواهد داشت.
    وی در پایان تاکید کرد: جدای از بحث تحریم‌ها و اثرات آن بر سودآوری شرکتها و بنگاههای تولیدی، موضوعی که باید مورد توجه مسوولین قرار گیرد توجه به برخی سیاست‌گذاری‌های داخلی دولت در خصوص نرخ‌گذاری دستوری در مواردی چون صنعت خودرو، حقوق دولتی معادن، ابهامات پالایشی‌ها و دیگر صنایع است که موضوعی داخلی است و ارتباطی با مذاکرات ندارد.
    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین کلید حل تمامی مشکلات بازار سهام را نباید در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها جستجو کرد و باید درصدد رفع ابهامات موجود و کاهش ریسک‌های سایر صنایع بورسی باشیم.

    برچسب ها