عصر خودرو

قیمت فلز سرخ در بورس کالا تنها ۱۲ تومان رشد کرد

توقف ریزش مس با فرمان دلار

عصر بازار- بر خلاف انتظار کارشناسان بازار فلزات پایه قیمت مس دیروز در بورس کالای ایران با کاهش روبه‌رو نشد و افزایش ۰۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد، این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو طی چهارشنبه هفته گذشته و افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها بهای فلز سرخ در بورس کالا نیز نزولی شود، اما این رشد اندک نشان داد که مس طی هفته گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرده و حتی رشد ۱۲ تومانی آن به دلیل رشد هفتگی دلار رخ داده است.

توقف ریزش مس با فرمان دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، بر همین اساس در بازارهای جهانی نیز از آنجا که عمده تبادلات فلزات پایه به ویژه مس در بورس فلزات لندن با واحد دلار انجام می‌شود، در نتیجه تقویت دلار منجر به کاهش قدرت خرید مشتریان شده، به ‌این معنی که خریداران مقدار کمتری فلز که با دلار گرانتری فروخته می‌شود را می‌توانند خریداری کنند که این موضوع حجم تقاضا را در بازارهای جهانی به شدت کاهش داده است. این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال آتی میلادی قدرت خرید فلزات برای کشورهای اروپایی و چین به‌عنوان دو متقاضی بزرگ بالا خواهد رفت و تقاضای فلزات بهبود می‌یابد. البته اگر افزایش دلار در بازارهای جهانی ادامه پیدا کند، توان خرید این کشورها کاهش خواهد یافت، چرا که قیمت تمام شده فلزات برای آنها گران‌تر خواهد بود. البته این موضوع در بازار داخلی نیز حاکم است، اگرچه قیمت‌ها در بورس کالا تقریبا به حد تعادل رسیده، اما تولید‌کنندگان معتقدند قیمت تمام شده یک محصول بیشتر از فروش آن است و این موضوع اصلا به‌صرفه نیست.

    برخی کارشناسان معتقدند تنها تبادلات خارجی می‌تواند بازار داخلی را سامان بخشد در غیر این صورت باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار داخلی باشیم که منجر به عمیق‌تر‌ شدن رکود بازار خواهد شد. همچنین اگرچه عرضه‌های مس در رینگ محصولات صنعتی و معدنی کم شده اما هنوز نمی‌تواند خود را با میزان تقاضا هماهنگ کند و هر هفته حتی شاهد افت تقاضای این محصولات در بورس کالای ایران هستیم که مهم‌ترین دلیل آن نیز پایین آمدن توان خرید شرکت‌های خریدار است، اگر چه بر‌‌اساس پیش‌بینی‌ها انتظار نمی‌رود تقاضا در فصل زمستان نیز افزایش پیدا کند.  دیروز 29 آذر ماه، بیش از 24 هزار تن انواع مس در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روی تابلوی عرضه رفت، به‌طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران با 2000 تن مس مفتول در این تالار حضور یافت. این شرکت همچنین، 2500 تن مس کاتد را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم‌عیار، 140 تن سولفور مولیبدن و 18 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت دنیای مس کاشان نیز 270 تن مس مفتول را روی تابلوی بورس برد.

    بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 16 هزار و 277 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش 11 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول
    2هزار و 500 تن بوده در حالی که میزان تقاضا 140 تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 17 هزار و 55 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، رشد 12 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 2000 تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار 740 تن از این محصول بوده‌اند.

    مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت 17 هزار و 110 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش 12 تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با تقاضای 200 تنی رو‌به‌رو بوده است. از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون با قیمت 16 هزار و 950 تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش 50 ‌تومانی در هر کیلو داشته است. از طرفی فعالان بازار معتقدند این رشد قیمت به دلیل روند مثبت نرخ ارز و بهای مس در بورس فلزات لندن طی روز جمعه بوده است؛ البته بر اساس گفته کارشناسان اگر متغیر تاثیر‌گذاری مانند قیمت نفت نیز به ریزش خود ادامه دهد، هفته جاری در کنار متغیرهای کاهشی موجود افت بیشتری را شاهد خواهیم بود.

    بازار داخلی فلزات اساسی در سکوت
    دیروز در بازار سایر محصولات نیز قیمت‌ها با روند متفاوتی رو‌به‌رو شدند به‌طوری که آلومینیوم، مس و روی مثبت اما قلع، نیکل و سرب روند نزولی در پیش گرفتند. به گفته برخی از فعالان بازار خرید و فروش این محصولات در بازار داخلی نسبت به هفته‌های گذشته اندکی بهتر بوده است، اما با توجه به متغیرهای موجود این رشد تقاضا در بازار داخلی موقتی خواهد بود.  بنابراین به دلیل رکود نسبتا گسترده‌ای که بازار فلزات پایه را فرا گرفته است، بعید به نظر می‌رسد که نوسان‌های موقتی و روانی بازارهای ارز و قیمت‌های جهانی فلزات بتوانند وضعیت رکودی بازار داخلی را بهبود ببخشند، هرچند این روزها با توجه به پارامترهای تاثیر‌گذار، از کاهش بیشتر نرخ فلزات پایه صحبت به میان می‌آید، اما در عمل بیشتر شاهد کاهش نرخ این محصولات در بازار آزاد هستیم.

    به‌طور کلی باید گفت از 6 سال گذشته تا‌کنون بازار فلزات پایه شاهد رکود طولانی مدت معاملات و ریزش قیمت‌ها تا به این حد نبوده است، البته سال گذشته نرخ این محصولات نوسان‌های زیادی را تجربه کرد و رکود در پاییز سال جاری با وجود اینکه فصل تولید محصولات به حساب می‌آید بسیار عمیق‌تر از پاییز سال‌های گذشته بوده است.  همچنین به دلیل کاهش شدید مبادلات، قیمت در بازار متفاوت است و فقط آن دسته از افرادی که نیازمند نقدینگی هستند، اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند. بنابراین در هفته‌های آینده چندان رشدی برای این بازار متصور نیست؛ هرچند کاهش بیش از این هم در معاملات واقعی بازار فلزات قابل‌قبول نخواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها