عصر خودرو

در جلسه نقد «مبانی خلق ارزش برای سهامداران و ارزشیابی شرکت» چه گذشت؟

عصر بازار- در جلسه نقد کتاب مبانی خلق ارزش برای ارزش گذاری شرکت ها، مولف به بیان شرح مختصر کتاب پرداخت و منتقدین نیز در این خصوص صحبت هایی ارایه کردند.

در جلسه نقد «مبانی خلق ارزش برای سهامداران و ارزشیابی شرکت» چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، جلسه نقد کتاب «مبانی خلق ارزش برای سهامداران و ارزشیابی شرکت» روز گذشته به همت مرکز مالی ایران و شرکت فرابورس ایران برگزار شد. احمد پویان فر، مولف این کتاب به بیان توضیحاتی در خصوص کتاب پرداخت.
    پویان فر گفت: پیام اصلی این کتاب این است که شرکت هایی که شایسته منابع مالی در اقتصادند، بتوانند برای سرمایه گذاران ارزش بیافرینند. انگیزه تالیف این کتاب، توسعه خصوصی سازی در کشور است. لازم به ذکر است که اکنون روش های قابل قبول خصوصی سازی ارزش دفتری، ارزش بازدهی و ارزش روز خالص دارایی هاست. به همین علت عدم امکان خصوصی سازی 208 شرکت به ارزش 29000 میلیارد تومان در بازار سوم فرابورس وجود دارد.

    این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مخاطبان این کتاب، تصمیم گیران بنگاه های اقتصادی هستند که نیاز به ارزیابی عملکرد شرکت ها و مدیران دارند. همچنین کارشناسان حرفه ای ارزشیابی نیز می توانند راهنمای عملی تهیه گزارشات ارزشیابی را تهیه و تدوین کنند.
    فصول کتاب و ویژگی های هر فصل
    پویان فر در ادامه به بررسی فصل های 7 گانه کتاب پرداخت و گفت: در فصل اول ارزش زمانی پول مورد توجه قرار گرفته است که رابطه و کاربرد مفاهیم ارزش زمانی با ارزشیابی را بررسی می کند. سپس در فصل دوم آشنایی با صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد. تفکیک اقلام عملیاتی و غیرعملیاتی، توجه و تحلیل هزینه های غیرنقد، هزینه تامین مالی از محل حقوق صاحبان سهام در صورتهای مالی نیز در این فصل به صورت مفصل مورد بررسی قرار بگیرد.

    او افزود: خلق ارزش در شرکت که در ادامه این فرآیند مورد نیاز است در فصل سوم مورد بازبینی قرار گرفته است. سپس خلق ارزش و سود اقتصادی و رابطه سود اقتصادی با مدل جریان نقد آزاد و ارزش فعلی خالص بیان شده است. همچنین مدل بنیادی ارزشیابی که نیاز به اصول بنیادی ارزشیابی دارد، اصل سازگاری، اصل انتظاری بودن نرخ ها، اصل تفکیک اقلام غیرعملیاتی، اصل استفاده از ارزش های بازاری، اصل اهمیت و اصل جامعیت در فصل چهارم تبیین شده است. در این فصل نرخ رشد تابعی از منابع داخلی و خارجی شرکت است نیز بیان شده است.

    پویان فر در ادامه گفت: در فصل پنجم این کتاب تخمین ارزش حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار گرفته که برابری مدل های جریان نقد آزاد شرکت با مدل ارزش حقوق صاحبان سهام بیان شده و همچنین نحوه تخمین جریان نقد آزاد شرکت ها در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
    به گفته مولف در فصل ششم پیش بینی صورت های مالی، فرایند گام به گام پیش بینی صورت های مالی، نحوه ایجاد موازنه در ترازنامه بیان شده است. در فصل آخر نیز تخمین هزینه سرمایه و تشریح اجزا تشکیل دهنده هزینه سرمایه و تخمین آنها در ایران، تخمین هزینه سرمایه بر اساس نسبت بدهی هدف گذاری شده و تخیمن هزینه سرمایه بر اساس بتای صنعت با استناد به مورد پژوهشی کتاب بیان شده است.

    پویان فر در ادامه بیان مثال واقعی، کامل و گام به گام، بیان اصول بنیادی برای ارزشیابی، ارائه رویکردی جدید و کاربردی برای پیش بینی صورتهای مالی، ارتباط بین مدل های تنزیلی (FCF, EVA) با مفهوم NPV را از ویژگی ها و نوآوری های اصلی کتاب برشمرد و در ادامه گفت: در این کتاب ارتباط بین نظریه میلرو مودیلیانی با روش جریان نقد آزاد، نحوه تخمین جریان نقد آزاد شرکت ها در ایران، برابری مدل های جریان نقد آزاد شرکت با مدل ارزش حقوق صاحبان سهام و تخمین نرخ رشد به صورت تابعی از منابع داخلی و خارجی شرکت نیز که پیش از خلا موجود در کتاب های این گروه بود، آورده شده است.

    سعید اسلامی بیدگلی و سعید باجلان، از اساتید برجسته دانش مالی کشور که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشتند، پس از بیان نقاط قوت این کتاب به عنوان مرجعی یادگیری ارزش گذاری شرکت ها برای دانشجویان و فعالان بازار، از تک روش بودن ارزش گذاری در این کتاب انتقاد کردند و اظهار کردند که اگر روش های دیگر نیز به صورت مورد پژوهی مانند این کتاب بومی سازی شود و مورد استفاده قرار بگیرد، به غنای داشن ارزش گذاری شرکت ها کمک می کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها