عصر خودرو

۹۶، سال خوش یمن پتروشیمی ها

عصر بازار- با پایان ماه تیر، از ترافیک برگزاری مجامع بورسی تا حد زیادی کاسته می شود. به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه، انتشار صورت های مالی یکساله و برگزاری مجامع ، به واسطه تعیین تکلیف شرکت ها، یکی از مهمترین سیگنال های دخیل در گمانه زنی سهامداران است. از این رو "سنا" در گزارش های پیوسته ای وضعیت شرکت های بورسی را در سال ۹۶ به ترتیب صنایع بررسی می کند.

۹۶، سال خوش یمن پتروشیمی ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، بررسی شرایط نمادهای محصولات شیمیایی (تولید کننده ها) در سال مالی گذشته حاکی از آن است که بسیاری از این شرکت ها با رشد سود آوری سال 96 را به پایان رسانده اند.

    به زعم برخی کارشناسان، با توجه به بهبود قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در سال 2017 و 2018 که عمده دلیل آن افزایش قیمت نفت و محصولات وابسته و کنترل عرضه و تقاضا از طرف چین بوده، شاهد بهبود سودآوری شرکت های تولید کننده محصولات پتروشیمی بوده ایم. گواه این موضوع نیز، تقسیم حداکثری سود سال مالی 96 این شرکت ها است.

     
     

    رشد تولید متانول ، اهرم تعدیل مثبت برای "شخارک"

    آمارها نشان می دهد از میان نمادهای گروه محصولات شیمیایی (تولید کننده ها)، بیشترین تعدیل مثبت در سود سال 96 را پتروشیمی خارک داشته است

    پتروشیمی خارک در مجمع سالیانه 96، سود خالص هر سهم را 4816 ریال اعلام کرد، که از این مقدار 3800 ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شده است . با توجه به اینکه سود خالص هر سهم برای سال قبل، 1843 ریال بوده است، شرکت تعدیل مثبت 161 درصدی را طی این بازه زمانی به ثبت رسانده است.

    ·         اصلی ترین محصول تولیدی این شرکت متانول است، "شخارک" با تولید 600 هزار تن متانول، بیشترین میزان تولید را طی سال های فعالیت داشته است.

    ·         این شرکت در سال 96، هزینه حمل و نقل متانول را به میزان قابل توجهی کاهش داده و از رقم 33 میلیون دلار در سال 95، به 17 میلیون دلار در سال 96 رسانده که کاهش حدود 50 درصدی را نشان می دهد.

    ·         یکی دیگر از اقدامات مهم پتروشیمی خارک در سال گذشته مربوط به اورهال(بازسازی) واحد گوگرد بوده است که باعث شد استحصال گاز ترش این شرکت افزایش یابد.

    ·         از برنامه های در دست اجرای این شرکت در سال 97، مربوط به بازسازی واحد متانول2 است. این پروژه تاکنون پیشرفت 37 درصدی داشته و بودجه مورد نیاز آن از 2 مسیر فاینانس و آورده نقدی تامین می شود.

    ·         یکی دیگر از نکات مهم در خصوص فعالیت این شرکت، نرخ گاز است. هم اکنون نرخ گاز دریافتی شرکت 20 درصد بالاتر از نرخ گاز تصویب شده در مجلس شورای اسلامی است. دلیل این موضوع در خصوص گاز دریافتی پتروشیمی خارک است که با سایر پتروشیمی ها متفاوت بوده و شامل متان، اتان و پروپان است.

        

    گمانه زنی ها از عملکرد مطلوب "شفن" در سال 96

    "شفن" در آخرین صورت مالی منتشر شده، 5522 ریال سود خالص به ازای هر سهم برای سال 96 شناسایی کرده است، که تعدیل مثبت 109 درصدی را نسبت به سال 95 نشان می دهد.  با توجه به اینکه مجمع عمومی سالیانه این شرکت تا تاریخ نگارش این گزارش برگزار نشده، میزان سود تقسیمی مشخص نیست.

    پتروشیمی فناوران، با استفاده از گاز طبیعی متانول تولید می کند و قسمتی از این متانول را، به اسید استیک تبدیل می کند.

    ·         این شرکت در سال 96، به میزان 868 هزار تن متانول تولید کرده، که از این مقدار 796 هزار تن را به فروش رسانده است.

    ·         بررسی صورت سود و زیان این شرکت نشان میدهد، در سال 96 سود عملیاتی این شرکت 527 میلیارد تومان و سود خالص 571 میلیارد تومان بوده است.

    ·         نکته مهم در خصوص این شرکت مربوط به نرخ ارز است. نرخ ارز مورد محاسبه در قیمت گذاری متانول داخلی و صادراتی بر اساس ارز 4200 تومانی تعیین می شود و نرخ ارز مورد محاسبه در بهای گاز مصرفی به عنوان اصلی ترین ماده اولیه مصرفی در بهای تمام شده شرکت با ارز سه هزار و 800 تومانی محاسبه می شود.

     

           

     توسعه بازار فروش در دستورکار زاگرس

    شرکت پتروشیمی زاگرس به عنوان بزرگترین متانول ساز کشور مطرح است. این شرکت در عملکرد سال 96، تعدیل مثبت 104 درصدی داشته است. سود خالص هر سهم در این بازه زمانی 8124 ریال بوده و سود تقسیم شده میان سهامداران 7400 ریال تصویب شده است.

    ·         در مجمع عمومی سالانه این شرکت اعلام شد از مجموع سه میلیون و 119 هزار تن متانول تولید شده، سه میلیون و 106 هزار تن در سال 96 به فروش رسیده است.

    ·         همچنین در سال 97، سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و توسعه بازارهای فروش محصولات از مهمترین برنامه های شرکت است.

    ·         پتروشیمی زاگرس در سه ماهه ابتدایی سال 97 نیز یک هزار و 13 میلیارد تومان درآمد فروش داشته است.                                      

         

    صادرات موفق "خراسان" به افغانستان

    شرکت پتروشیمی خراسان در مجمع سالانه به ازای هر سهم 1400 ریال سود میان سهامداران تقسیم کرد. سود خالص این شرکت در سال 96 حاکی از آن است که "خراسان" نسبت به سال 95 تعدیل مثبت 49 درصدی داشته و این مولفه از رقم 966ریال به 1441 ریال ارتقا یافته است.

    ·         "خراسان" تولید کننده آمونیاک، اوره و کریستال ملامین است.

    ·         پتروشیمی خراسان کوچکترین شرکت اوره ساز کشور است که این محصول را به دلار آزاد صادر می کند.

    ·         مهمترین بازار هدف پتروشیمی خراسان عراق و افغانستان است. با توجه به اینکه در افغانستان دلار به مقصد محاسبه می شود، این عامل باعث جذاب شدن افغانستان به عنوان بازار صادراتی شده است. به طوری که خراسان سال گذشته 152 هزار تن محصول به افغانستان صادر کرده است.

     

      
     

    2محصول جدید برای  "شاراک"

    پتروشیمی شازند نیز از جمله شرکت های گروه محصولات شیمیایی است که سال 96 را با تعدیل مثبت به پایان رساند. برهمین اساس این شرکت طی سال 96، به ازای هر سهم 626 ریال سود خالص ثبت کرد، که از این مقدار 600 ریال میان سهامداران تقسیم کرده است.

    ·         پتروشیمی شازند طی سال گذشته دو محصول جدید را روانه بازار کرده است که یکی از آن ها محصول پلیمری در دو گرید است. محصول دیگر بنزین A95 است که بخش اعظم آن به عراق صادر می شود.

    ·         فروش داخلی پتروشیمی شازند در سال 96 نسبت به سال قبل 20 درصد و فروش صادراتی آن 18 درصد افزایش یافت.

    ·         با توجه به کاهش 81 درصدی در سود سرمایه‌گذاری‌های «شاراک» در سال 96، درآمدهای عملیاتی نیز رشد 19 درصدی را نشان می‌دهد.

    ·         با وجود اینکه سود ناخالص «شاراک» از 27 درصد، سود عملیاتی آن از 34 درصد و سود خالص از 45 درصد رشد نسبت به سال قبل برخوردار است، اما سود پایه هر سهم سال 96 این شرکت چهار درصد کاهش دارد.

    ·         به گفته مدیرعامل "شاراک" طرح تصفیه پساب شهرهای مجاور (شازند و مهاجران) و استفاده از آن برای آب مجتمع را تهیه کرده و در سال جاری اجرایی می کنند.

    ·         از مهمترین خبرهای اخیر این شرکت مربوط به قرارداد مشترک با شرکت ماشین سازی اراک جهت ساخت تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی شازند است.

    افزایش مبلغ فروش برای "مارون"

    تا لحظه نگارش این گزارش مجمع شرکت پتروشیمی مارون برگزار نشده است. "مارون" در سال مالی 96 با پوشش 108درصدی بودجه خود، توانست 5149ریال سود به ازای هر سهم محقق کند .عمده علت افزایش سودآوری شرکت نسبت به بودجه افزایش 4درصدی مبلغ فروش است.

    ·         پتروشیمی مارون محصولات مختلفی تولید و به فروش می رساند که اتیلن و پلی اتیلن سنگین و منو اتیلن گلایکول عمده محصولاتی هستند که سهم بیش از 20 درصدی از مبلغ فروش آن را تشکیل میدهند.

    ·          نرخ فروش اتیلن در سال گذشته روندی افزایشی داشته است، این روند در سال جدید همچنان ادامه داشت، به طوریکه در فروردین ماه نیز نرخ فروش این محصول در مقایسه با ماه گذشته افزایش 32 درصدی داشته است.

    ·         سود خالص شرکت در سال گذشته به 20٫597 میلیارد ریال رسید که شامل سود حاصل از عملیات اصلی شرکت، سود ناشی از سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی لاله و همچنین سود سپرده بانکی است.

    ·         "مارون" در سال گذشته شاهد افزایش هزینه های فروش عمومی و اداری خود بوده که این موضوع ناشی از لحاظ کردن یک درصد از درآمد فروش به عنوان عوارض آلایندگی است.

    ·         شرکت پتروشیمی مارون مالکیت 40 درصد از سهام شرکت پتروشیمی بوشهر را در اختیار دارد. فاز اول شرکت پتروشیمی بوشهر که شامل تولید 1٫65 میلیون تن متانول است ، آماده راه اندازی است.

      

    موفقیت های صادراتی پتروشیمی امیرکبیر

    شرکت پتروشیمی امیرکبیر در مجمع سالانه سال 96، سود خالص هر سهم را 1414 ریال اعلام کرد. به این ترتیب این شرکت نسبت به سال 95، تعدیل مثبت 20 درصدی را در پرونده خود ثبت کرده است.

    مجمع عمومی سالانه این شرکت در هفته های گذشته برگزار شد. "شکبیر" برای سال گذشته 1340 ریال سود میان سهامداران تقسیم کرد.

    ·         سود عملیاتی پتروشیمی امیرکبیر در دوره یازده ماهه سال 96 معادل 530 میلیارد تومان است. این رقم در دوره مشابه سال قبل معادل 457 میلیارد تومان بود. «شکبیر» در این دوره، 303 میلیارد تومان فروش داشت که نسبت به پیش‌بینی قبل نشان از رشد 12 درصدی دارد.

    ·         امیرکبیر در سال گذشته تولید بیش از یک میلیون و 333 هزار تن محصول در دستور کار داشته است، همچنین "شکبیر" موفق شد 87 درصد از بودجه تولید محصولات خود را در سال 96 پوشش دهد.

    ·         براساس آمار، پتروشیمی امیرکبیر صادرات بیش از 21 هزار تن محصول در سال 96 را به بازارهای اروپایی داشته که افزایش 100 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

    ·         عملیاتی شدن کامل فروش صادراتی از طریق ماژول صادراتی و همچنین مذاکره برای اجاره انبار در بنادر مختلف اروپا برای ارایه رویکرد شیوه‌های جدید فروش از اقدام‌های جدید «شکبیر» در راستای اجرای برنامه‌ها بود.

            
     

    افزایش ظرفیت تولید در پتروشیمی کرمانشاه

    شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه در حالی سود حاصل از هر سهم را در سال 96، 510 ریال برآورد کرد که این رقم در مقایسه با سال قبل تر، تعدیل مثبت 17 درصدی را نشان می دهد.برهمین اساس این شرکت برای سال 96، سود 350 ریالی را میان سهامدارن تقسیم کرده است.

    ·         محصول اوره شرکت، اصلی ترین بخش از درآمدهای شرکت را شامل می شود و محصول آمونیاک نیز به عنوان یک محصول میانی، عمدتا صرف تولید اوره می شود.

    ·         فروش اوره شرکت که در سال گذشته کمی بیش از 700 هزار تن بوده شامل فروش 400 هزار تن اوره صادراتی و 300 هزار تن اوره داخلی بوده است.

    ·         "کرماشا" در بسیاری از مقاطع بیش از ظرفیت اسمی خود تولید داشته و در سال های اخیر میانگین تولید محصول اوره شرکت بیش از 700 هزار تن بوده است.

    ·         شرکت در حال اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید خود به میزان 2 برابر است، که این طرح تاکنون و بر اساس صورت های مالی منتشر شده شرکت ، 28 درصد پیشرفت داشته است. براساس اظهارات مدیران در مجمع ، انتظار می رود که در صورت تخصیص منابع مالی مورد نیاز از سوی صندوق توسعه ملی، تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.

    ·         پتروشیمی کرمانشاه در اولین پیش بینی از سود هر سهم در سال 97، رقم 357 ریال را اعلام کرده است. همچنین این شرکت سود خالص را یک هزار و 261 میلیارد و 400 میلیون ریالی را برای این سال برآورد کرده است.

              

    پتروشیمی جمو پروژه های جدید

    پتروشیمی جم در سال 96، به ازای هر سهم 1880 ریال سود خالص شناسایی کرد که از این مقدار، 1600 ریال میان سهامداران تقسیم کرده است.

    ·         این شرکت در سال گذشته دو پروژه مهم را پیگیری کرده است که می تواند بر سودآوری صورت های مالی اثرگذار باشد.

    ·         پروژه ABS Rubber: به گفته مدیرعامل این شرکت اگر این اتفاق رخ دهد با نرخ 2000 تا 2100 دلار برای هر تن محصول و 200 هزار تن تولید بیش از 400 میلیون دلار به درآمد شرکت اضافه می‌شود.

    ·         پروژه PDH/PP : در این پروژه با استفاده از خوراک فازهای پارس جنوبی 600 هزار تن پروپیلن تولید می شود که بخشی از آن خوراک شرکت «پلی پروپیلن جم» (PP جم) خواهد شد و بقیه با استفاده از تکنولوژی PDH/PP به پلی پروپیلن تبدیل خواهد شد.

    ·         پتروشیمی جم در سال 96 افزایش 35 درصدی تولید کلیه محصولات را در مقایسه با سال 93 داشته است. همچنین این شرکت در همین بازه زمانی ، 33 درصد تولید الفین خود را افزایش داد.

    ·         "جم" در سال 96، رشد فروش 22 درصدی نسبت به سال 94 داشته است.

     

    برچسب ها