عصر خودرو

مانع جدید جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام

عصر بازار- اتاق بازرگانی تهران طرح محدودیت صدور ویزا برای مسافران ایران که با امضای اوباما به قانون تبدیل شد، را چالشی برای جذب سرمایه گذاران خارجی و سفر به ایران عنوان کرد.

مانع جدید جذب سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، طرح محدودیت ورود به آمریکا که هفته گذشته از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده بود، بدون هیچ تغییری با 66 رای موافق و 33 رای مخالف به تصویب مجلس سنا هم رسید و در نهایت با امضای باراک اوباما به قانون در این کشور تبدیل شد؛ قانونی که به دلیل مشکلات و محدودیت های جدید برای کسانی که به ایران سفر می کنند، مورد اعتراض ایرانی ها در روزهای گذشته قرار گرفته است.

    بر اساس این قانون شهروندان 38 کشور « دوست آمریکا» ( کشورهایی همچون انگلستان، فرانسه، ژاپن، استرالیا و...) که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می‌ توانستند وارد خاک آمریکا ‌شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، باید مورد بررسی مجدد برای دریافت ویزا قرار گیرند.

    البته این قانون شامل افرادی که از این پس به ایران سفر کنند نیز خواهد شد و این به معنای آن است که تجار، فعالان اقتصادی، مسئولان شرکت ها و گردشگرانی که از این پس قصد سفر به ایران را دارند باید نگران این باشند که برای گرفتن ویزا آمریکا ممکن است دچار مشکل شوند؛ اتفاقی که می تواند جو روانی منفی به وجود آورد و مانع سفر ( تجاری، اقتصادی، گردشگری و...) به کشورمان شود. تصویب این قانون همزمان با سفر هیات های متخلف تجاری خارجی به ایران صورت گرفته است و حالا این نگرانی وجود دارد که این قانون اختلال در این سفرها و سرمایه گذاری شرکت های خارجی به وجود آورد.

    ساعتی بعد از امضای این قانون از سوی رئیس جمهور آمریکا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با المانیتور در واکنش به این قانون، گفت:« ایران از برنامه تغییر معافیت ویزای آمریکا ناراحت شده است، این برنامه شهروندان اروپایی را که به ایران سفر کرده‌ اند ملزم خواهد کرد تا برای سفر به آمریکا، ویزا دریافت کنند.» به گفته وزیر امورخارجه کشورمان، او در خصوص این مساله با جان کری وزیر خارجه آمریکا مذاکره کرده است و حالا منتظر پاسخ آمریکایی هاست. او این قانون را «پوچ»، «نامعقول» و « برخلاف برجام» خواند.

    همچنین پیش از تصویب سنا و نهایی شدن این قانون و بعد از تصویب اولیه این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا، عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ایران با 1+5 در واکنش به این مصوبه و تاثیرات آن اعلام کرد:« اگر مصوبه در مورد سفر اتباع چهار کشور از جمله ایران به امریکا مغایر مفاد برجام باشد درباره آن اقدام خواهیم کرد.»

    در این بین حالا به نظر می رسد انتظار فعالان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... از دولت این باشد که به صورت رسمی این موضوع و محدودیت به وجود آمده را پیگیری کند، درخواستی که هفته گذشته از سوی رئیس اتاق تهران نیز مطالبه شده بود. هفته گذشته مسعود خوانسازری در جلسه ماهیانه هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به تصویب این مصوبه در مجلس نمایندگان آمریکا ( در مرحله اول و پیش از نهایی شدن) ، گفت: «متاسفانه مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی ایران را در ردیف کشورهای جنگ ‌زده و بی‌ثباتی مانند سودان، عراق و سوریه قرار داده و اعلام کرده است که افرادی که طی پنج سال گذشته به این کشورها سفر کرده‌اند و قصد سفر به امریکا را دارند، باید فرآیند بررسی و اخذ ویزا را طی کنند.

    از طرف دیگر برای کشورهایی مانند عربستان که حمایتش از گروه‌های تروریستی آشکار است‌، هیچ مشکلی ایجاد نشده است. این اقدام در شرایطی صورت گرفته که ایران خود را یکی از قربانیان ترور می‌داند. از رهبر معظم انقلاب گرفته تا بسیاری از مسولان ارشد کشور و آحاد مردم آسیب‌دیده این پدیده شوم به شمار می‌آیند و برای ما عجیب است که ایالات متحده چنین رفتاری را در پیش بگیرد.»

    رییس اتاق تهران چنین اقدامی را ظالمانه خواند و گفت: «در فضای پساتحریم، اقتصاد ایران خود را برای همکاری و همراهی با اقتصاد جهانی آماده می‌کند. انتظار بخش خصوصی این است که پس از توافق هسته‌ای، اقتصاد روشن و شفافی در کشور شکل بگیرد و همکاری‌های تجاری خارجی ما توسعه یابد اما متاسفانه این اقدام می‌تواند مشکلاتی فراوانی برای اقتصاد ما ایجاد کند.» خوانساری از وزارت امور خارجه خواست تا به این موضوع واکنشی جدی نشان دهد. او همچنین از نامه‌نگاری‌ها اتاق تهران با سفارتخانه‌های اروپایی برای رسیدگی و اعتراض به این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد و گفت: «امیدواریم کشورهای اروپایی که دغدغه حضور در اقتصاد ایران را دارند نیز به صورت جدی به این مصوبه واکنش نشان دهند.»

    همچنین در واکنش به این اقدام مجلس نمایندگان که حالا با تصویب مجلس سنا به قانون تبدیل شده است، محسن جلال پور ریئس اتاق ایران نیز از تشکیل کمپینی علیه این اقدام خبر داده بود، او به خبرگزاری مهر گفت که این مصوبه کنگره آمریکا، جریانی بر خلاف تجارت آزاد و رقابتی در دنیا است و البته جای نگرانی هم برای ایران ندارد.

    واکنش ایرانی ها به مصوبه

    در روزهای گذشته ایرانیان بسیاری در سراسر جهان به خصوص در داخل کشور و آمریکا نسبت به مصوبه اخیر کنگره آمریکا واکنش نشان داده اند و در شبکه های اجتماعی ( از جمله تلگرام و فیس بوک) و سایت ها این سیاست را محکوم کرده اند و کمپین هایی ضد آن راه انداخته اند و این واکنش ها تا جایی بالا گرفته است که آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا را مجبور به واکنش کرد؛ او در پستی در فیس بوکش نوشت:« در مورد ایجاد محدودیت‌های مسافرتی، که بر اساس آن شهروندان 38 کشوری که برای ورود به ایالات متحده نیازی به روادید ندارند، اگر طی پنج سال گذشته به کشورهایی مانند عراق، سوریه، سودان یا ایران سفر کرده باشند، باید برای ورود به امریکا روادید بگیرند، واکنش و نظر اکثر شما شدیدا منفی و انتقادی بود.

    خوب است که بدانید من سخت متوجه حرف و نوشته‌های شما هستم و اگر نظری یا دیدگاهی طرفداران زیاد دارد آن را به سطوح بالای دولت‌مان می‌ رسانم. من به کار« سخنگوش » بودنم ادامه می ‌دهم تا دولت امریکا از نظرات مردم ایران در مورد مسائل روز خوب آگاه باشند.» نظراتی که مورد توجه قرار نگرفت و حالا باید دید چه واکنش های رسمی و غیر رسمی از سوی دولت و مردم ایران به دنبال خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها