عصر خودرو

با وجود کاهش قیمت نفت اتفاق افتاد

رشد دو برابری حجم معاملات بورس انرژی

عصر بازار- به گفته مدیر عامل بورس انرژی، ارزش معاملات بورس انرژی در هشت ماه و ۲۰ روز گذشته از سال جاری ۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان بوده است.

رشد دو برابری حجم معاملات بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، از این رقم، هزار و 153 میلیارد تومان مربوط به معاملات برق است، 650 میلیارد تومان مربوط به معاملات بازار فیزیکی و 622 میلیارد تومان آن اوراق سلف موازی استاندارد را شامل می‌شود.

    سید علی حسینی در گفت و گویی مفصل در خصوص حجم معاملات بورس انرژی در سال 93 گفت: در سال 93 ارزش کل معاملات هزار و 600 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ و هزار و 300 میلیارد تومان ارزش معاملات بازار فیزیکی بوده ،  300 میلیارد تومان ارزش معاملات برق بوده و اوراق سلف هم از سال جاری شروع به کار کرده است.

    مدیر عامل بورس انرژی در ادامه تاکید کرد: در بخش برق ارزش معاملات طی چند ماه سپری شده از سال جاری 4 برابر مدت مشابه در سال گذشته شده است و ارزش معاملات فیزیکی علی رغم کاهش نسبت به سال گذشته به لحاظ حجم حدوداً 80 درصد افزایش داشته است؛  در حالی که قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده معاملات بازار فیزیکی به تبع آن نیز با کاهش رو به رو بوده است.

    حسینی در توضیح اقدامات جدید بورس انرژی در سال جاری اظهار کرد: اقدامات بورس انرژی به سه بخش تقسیم می‌شود یکی گسترش بازار برق به شدت توسعه یافته است و با توجه به هماهنگی‌هایی که ابتدای سال با معاونت برق و انرژی وزارت نیرو داشته‌ایم تا پایان سال 94 حداقل 10 درصد از بازار برق کشور به بورس انرژی منتقل شود که این کار تا پایان شهریور در حجم معاملات برق ماهانه 50 میلیارد تومان بوده که با وجود این توافق به به بیش از 200 میلیارد تومان در ماه افزایش پیدا کرده است و تا 320 میلیارد تومان در ماه هم امکان رشد دارد و در تلاش برای معامله 10 درصد حجم معاملات برق در بورس انرژی هستیم.

    وی در این باره افزود: اقدام دیگری که در حوزه برق شروع کرده‌ایم تأمین مالی صنعت برق از طریق انتشار اوراق بهادار مبتنی بر کالای برق صورت گیرد و امیدواریم تا قبل از پایان سال اولین اوراق بهادار مبتنی بر کالای برق را منتشر کنیم، اقداماتی در این باره انجام شده و امیدواریم به زودی این اوراق منتشر شود.

    مدیر عامل بورس انرژی با اشاره به اقدامات این بورس در حوزه بازار فیزیکی اظهار کرد: در حوزه بازار فیزیکی فرآورده‌های اصلی نفت شامل گاز مایع، نفت کوره، گازوئیل، نفت سفید در بازار بورس انرژی پذیرش شده و قابل معامله هستند در گذشته عمدتاً فرآورده‌های ویژه نفتی شامل فرآورده‌های پالایشگاهی پذیرش می‌شدند ولی در سال جاری پذیرش فرآورده‌های اصلی نفتی عرضه می‌شود.

    حسینی در این باره گفت: نفت سفید در حال حاضر در بورس انرژی پذیرش شده امیدواریم به زودی عرضه این محصول شروع شود نفت کوره و گاز مایع هم در حال معامله در بازار فیزیکی بورس انرژی هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو