عصر خودرو

مدیر عامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور؛

بنادر کشور در مسیر توسعه قرار دارند

عصر بازار- خادمی گفت: دسترسی به ریل برای بنادر کشور باید ایجاد شود تا از این طریق به هدف ترانزیت کالا با کاهش هزینه دست یافت.

بنادر کشور در مسیر توسعه قرار دارند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، خیراله خادمی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه امکانات بالقوه در بنادر کشور برای ترانزیت بار و حمل و نقل وجود دارد و توسعه در بنادر صورت گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت بنادر احصاء شده و باید زیرساخت های لازم برای اتصال به ریل و جاده ایجاد شود تا با کمترین هزینه ترانزیت و حمل‌ونقل صورت پذیرد.

    وی ادامه داد: مهم ترین مسیر ریلی به بنادر کشور، مسیر اتصال چابهار به شبکه ریلی با ایجاد مسیر ریلی زاهدان به ایرانشهر و ایرانشهر به چابهار است. این مسیر مهم ترین و طولانی ترین مسیر ریلی کشور است که با توجه به توسعه بندر چابهار، احداث زیرساخت های اتصال به این بندر در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار دارد تا بتوان با اتصال ریل و احداث مسیرهای جاده ای از ظرفیت های این بندر به خوبی استفاده کرد.این پروژه تا کنون پیشرفت فیزیکی 30 درصدی داشته و معادل 100 میلیارد تومان از محل منابع دولتی برای ان هزینه شده است. این در حالی است که طول مسیر مربوطه 610 کیلومتر بوده و قرارداد اولیه آن معادل 3000 میلیارد تومان است.

    خادمی با بیان اینکه تحقق زمان بندی پروژه نیازمند تامین منابع مالی است، افزود: جهت اتمام عملیات رقمی معادل 3000 تا 3500 میلیارد تومان مورد نیاز است و در این راستا مذاکراتی با چند شرکت هندی و چینی انجام شده که هنوز برای تامین مالی پروژه از طریق فاینانس نتیجه ای حاصل نشده است و در صورت تأمین منابع مالی طی مدت زمانی 2,5 تا 3 سال آینده پروژه مذکور تکمیل می شود.

    وی با بیان اینکه در ادامه این مسیر از زاهدان به بیرجند و مشهد می رسیم، گفت: مسیر ریلی شمال به جنوب در محور شرق کشور در اولیت کاری دولت قرار دارد و در صورت توسعه زیرساخت های این مسیر می توان از چابهار به سمت محور شرقی کشور و نیز افغانستان، پاکستان و آسیای میانه ترانزیت کالا داشت.

    معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه بنادر جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بندر امام خمینی(ره) به ریل دسترسی دارند، اظهار کرد: به منظور استفاده هرچه بهتر از ظرفیت های بندر بوشهر و توسعه این بندر مسیر شیراز به بوشهر به طول 450 کیلومتر باید با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گیرد هر چند که منابع مالی این پروژه ضعیف است.

    وی گفت: مسیر ریلی قزوین-رشت تا پاییز سال جاری تکمیل می شود و پس از آن می توان بندر انزلی را به شبکه ریلی متصل کرد. از این طریق می‌توان دسترسی به سمت بندر آستارا و کشورهای شمال غربی در سمت غرب دریای خزر را داشت.

    برچسب ها