عصر خودرو

اتحادیه اروپا بزرگترین قرارداد رفع موانع گمرکی را با ژاپن می‌بندد

عصر بازار- مقامات اتحادیه اروپا برای بستن بزرگترین قرارداد تجاری رفع موانع گمرکی به ژاپن سفر کرده‌اند.

اتحادیه اروپا بزرگترین قرارداد رفع موانع گمرکی را با ژاپن می‌بندد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، اتحادیه اروپا قصد دارد بزرگترین قرارداد تجاری بازار واحد در جهان را با ژاپن امضا کند و به همین خاطر مقامات این اتحادیه به توکیو سفر کردند.

    این اقدام به تقویت همکاری در حوزه تجارت جهانی کمک کرده و بخشی از آسیب وارده از سوی اقدامات آمریکا به تجارت جهانی را جبران می‌کند.

    توافق در این باره در دیدار جان کلود جانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا با شیزو آبه امضا شد.

    بر مبنای این توافق 99 درصد تعرفه‌های موجود بر صادرات کالاهای ژاپنی به اتحادیه اروپا از بین رفته اما در عین حال تعرفه ورود کالاهای اروپایی به ژاپن تا 94 درصد باقی خواهد ماند.البته این تفاوت به دلیل مستثنی شدن موقتی برخی کالاهایی از نظر فرهنگی و سیاسی، حساس نظیر برنج، در این قرارداد وجود دارد.

    بر مبنای این قرارداد یک منطقه آزاد تجاری بین دو طرف ایجاد شده که شامل کشورهای دارای مجموع یک سوم کل تجارت جهان و با مجموع جمعیت 600 میلیون نفر می‌شود.

    این توافق به کاهش قیمت برخی کالاهای اروپایی در ژاپن و همچنین کاهش قیمت کالاهای ژاپنی نظیر قطعات یدکی، چای و شیلات برای شهروندان اروپایی می‌شود.

    دو طرف در حالی این قرارداد تجاری را بسته‌اند که آمریکا با اعمال تعرفه گمرکی بر واردات کالا از شرکای تجاری خود به خصوص اتحادیه اروپا و چین در حال ضربه زدن به جریان تجارت جهانی است.

    آمریکا همچنین اتحادیه اروپا را تهدید کرده پس از اعمال تعرفه گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم طی هفته‌های آینده بر واردات خودرو و لوازم یدکی نیز تعرفه اعمال خواهد کرد.

    آمریکا همچنین علیه واردات برخی کالاها از روسیه، هند، ژاپن، ترکیه، کانادا و مکزیک نیز تعرفه گمرکی اعمال کرده که باعث شده این کشورها از آمریکا به دلیل نقض قوانین تجارت جهانی به سازمان تجارت جهانی شکایت کنند.

    برچسب ها